• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla
När vi övernattade nånstans i Tyskland förra sommaren så såg jag en engelsman som tankade vatten i sin husbil med en slang som var platt när den var tom.
Det såg mycket praktiskt o tilltalande ut, eftersom den ihoprullad tog liten plats, och man skulle slippa den nuvarande gröna bångstyriga saken i garaget.
Har någon av er sett eller rent av äger en dylik sådan, så tar jag gärna emot tips om var den finns att köpa.

Mvh
Dag:wink:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang

Hej
Vi har en sådan slang och den är bra.Ligger i en slangrulle som endast är några centimeter tjock.Det är gardena och inköpt i tyskland(Kommer inte ihåg priset)
Med den har vi tre olika kopplingar så vi klarar oss på dom flesta ställen.
Har sett en kopia på Lidel för ett tag sedan.
Gardenan har jag inte sett i Sverige.Går kanske att söka på nätet.
HaDe:rolleyes:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang

Detta hittade jag på Gardenas hemsida om det är en sådan som du menar.

Rollfix Kassettslang 15 m
756.jpg
Lätt, impregnerad och mycket hållbar flat vävslang. Förvaras i kassett på minimalt utrymme. Utmärkt för camping, bil, båt, och som extra brandredskap i hemmet. Säkerhetsautomatik i kassetten hindrar att vatten trycks in i slangen när den är upprullad. Sprängtryck över 25 bar. Försedd med Snabbkontakter och med Strålmunstycke. 4-färgs displaykartong.

Art.nr 756
EAN 4078500075602
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vattenslang

Hallå igen, grabbar.
Underbart - vilken snabb respons.

Ja, nu skall jag ut o jaga slangen - äntligen kanske lite bättre ordning o reda i garaget.
Tack, ännu en gång - ha en bra dag. Här i Kungsbacka ösregnar det, som vanligt.
Och som vanligt regnar det in i husbilsgaraget...... Pust
Men vi gläds åt värmen - skall bli ca + 10 idag - hurra för mindre elåtgång o mindre pengar i sjön till våra kära (läs giriga) elbolag.
DSC_0557-400.jpg

Hälsningar
Dag
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang

Hej alla!
Hasse,kan man använda slangen delvis utrullad eller måste man rulla ut hela om man ska fylla i bilen?Har du någon mellandel mellan rullen och kranen?
Anders.B
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vattenslang

Bosse, jag är rädd att du har förväxlat bevattningsslangen (full med hål) hos Jula med den som Kingen visar på bilden. Jula har tyvärr ingen sådan slang.

Watski säljer just den vindan med slang och kopplingar via båtfirmor för kr 645,-
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang

Hej igen!
Hittade en kompaktrulle med snabbkopplingar i Glückfreizzeitmarkts katalog,kostar 19,90Euro och ser ut som Gardenas.Den finns säkert på Fritz Berger också. Anders.B
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Vattenslang

Slangvinda hos Pieper-Gladbeck i Tyskland för 19,10 Euro: "300-725 Schlauchtrommel inklusive 15 m Flachschlauch und 2 Schnellkupplungen"
Direktlänk: PIEPER Discount Onlineshop - Camping/Boote/Zelte/Freizeit günstig!

Jag handlade lite annat där för några veckor sedan. Paketet anlände efter en vecka med rätt innehåll, så jag hade vågat mig på att handla där igen.

300725.png
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vattenslang

En så'n har jag. Den gick tyvärr sönder med en gång! :mad: Minns inte hur (det var flera år sedan) men det var ingen vidare kvalitet, tyvärr. Hoppas den har förbättrats på de 4 år eller vad det kan vara sedan dess...
Tillägg: Äsch vad negativt det lät!!! Klart den är bra!! Jag hade säkert bara otur, och av olika skäl blev det inte att jag reklamerade den, som jag förstås skulle gjort!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Vattenslang

Den där platta verkar bra.
Är det billigare att köpa såna tillbehör i Tyskland?

Jag har själv vid ett tillfäller sett en händelse i Italien som gjorde mig skeptisk till att dela den befintliga vattenslangen med andra...

Det var en man som tömt sin toa kassett.

Sedan tog han färskvattenslangen (den som var till för allas bruk) och spolade ur sin toakasset med den genom att - stoppa in - slangen i kassetten.

Slangen för färskvatten var alltså inne i hans skittank... Huga..!
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Vattenslang

hej var på RUSTA och köpte en så kallad plattslang med kopplingar c:a 10 meter lång kostnad 119 kr (kvalite)???
mvh deicer
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Vattenslang

Tack för tipset. Såg att en 10,5 meters slang kostar 129 kr på Rusta så det blir bara att ta en tur dit och hoppas på att kvaliten är ok.
 
Toppen