• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening

F

F.d. 29754

Guest
Finns det vattenreningstabletter att köpa, för att ha i vattentanken, och de är inte farliga för människor??:swoon:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vattenrening

Har efter 30 års vattentanks pyssel i både båt och i husbil, kommit framtill att endast använda klorerat kranvatten vid påfyllning av tanken. Tankar jag hemma vid från brunnen som inte har klorerad vatten blir det algväxt i tanken. Annars rengör jag inte tankar annat än om de ser ut att ha beläggning av något slag. Och då med klorin. Brukar alltid smaka på vattnet om jag tankar på okända platser...
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Vattenrening

Ja UV-ljus är också bra men då skall lampan sitta så nära tappstället som möjligt. UV har ingen långtidseffekt så efter lampan kan bakterierna växa obehindrat. Den har heller ingen verkan på alger och bakterier i tanken.

Många har också kolfilter på ledningen i sina bilar/husvagnar för att förbättra smak/lukt men tänk på att kolet är ett utomordentligt bra bärarmaterial för bakterier. I sådana fall skall UV-lampan placeras efter filtret.
Bertil

Själv gjorde jag en lösning med UV enligt http://www.husbilsklubben.se/forums/t24571-4/#post691805 och har väl inget negativt att säga om den, mer än att dimensionerna gör att man tappar flöde, och att man har mer att se till att tömma på vatten till hösten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vattenrening

Den bästa vattenreningen är att koka vattnet som skall drickas.
Varför riskera att få semesterresan förstörd av bakterier som snabbt förökar sig i stillastående ljummet vatten?
 
Toppen