• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening

F

F.d. 29754

Guest
Finns det vattenreningstabletter att köpa, för att ha i vattentanken, och de är inte farliga för människor??:swoon:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Vad är det som gör dig orolig för vattenkvaliteten?

Samtliga tillsatser med "silver" bör man avstå. De som talar för sådan användning har i stort sett alltid eget ekonomiskt intresse.

Rengör tanken och slangarna ett par gånger om året med tankrengöringsmedel, citronbas eller klorin enligt instruktion på flaskan.

Var sedan noga med att vid påfyllning nyttja endast säkra källor och slangar!

Det är det enda som krävs för ett bra vatten som håller väldigt länge.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Artikeln tar ju upp ett företags försäljningsmetoder där det påstås bota mot cancer, förkylningar mm och har ju inget att göra med hur det påverkar bakterier i ett dricksvatten, alltså helt ointressant i detta sammanhanget.

Silverjoner är en gammal beprövad metod och har en god verkan, framförallt har den en långtidseffekt som inte någon annan metod kan uppvisa, därför är den mycket lämplig att ha i tankar, t ex användes den i NASAs rymdprojekt och mycket vanlig i fartyg där man bunkrade eller evaporerade eget vatten.

Den skall doseras mängder mellan 15 och 50 ppb och har full verkan. Efter ett par timmar.

Däremot är jag lite tveksam till hur funktionen för den efterfrågade utrustningen (Certec) är i verkligheten. Har svårt att se hur man kan få till en riktig dosering. Risken är att det kan bli för lågt eller för högt och ger då inte den önskade effekten.

Det finns också andra områden som silverjoner används till, t ex att ta bort lukt i underkläder och sportkläder och då i betydligt högre koncentrationer. Detta anser jag är förkastligt, det är bättre att tvätta dem och så blir de rena också. Man skall använda tillsatser till de saker som de är bra till.

Om man bunkrar vatten i Sverige och sköter sin tank så finns det förmodligen ingen anledning att tillföra någonting till vattnet, vi har ju riktigt bra vatten i Sverige, själv använder jag bara tillsatser när vi bunkrar vatten på tvivelaktiga platser nere runt Medelhavet.

OBS! Jag är inte i silverbranschen men har jobbat med vattenrening i en stor del av mitt verksamma liv och lite erfarenhet och kunskap har jag väl samlat på mig

Bertil
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Ja UV-ljus är också bra men då skall lampan sitta så nära tappstället som möjligt. UV har ingen långtidseffekt så efter lampan kan bakterierna växa obehindrat. Den har heller ingen verkan på alger och bakterier i tanken.

Många har också kolfilter på ledningen i sina bilar/husvagnar för att förbättra smak/lukt men tänk på att kolet är ett utomordentligt bra bärarmaterial för bakterier. I sådana fall skall UV-lampan placeras efter filtret.
Bertil
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenrening

Angående silverjoner lär det vara skadligt för vattenlevande organismer, eventuellt skadar det också fisk, så onödig användning bör undvikas. Så länge man åker i europeiska länder, tankar kommunalt vatten, och tömmer tanken helt ibland finns det knappast något behov.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Vi har 11 w UV-ljus i tanken sen 8 år tillbaka. Ljuset är på med timer 1 timme på för- och eftermiddag.
Tanken ser ut som bättre än ny! :)
Installationen gjordes direkt när allt var nytt. Vi gillar inte kemikalier i dricksvattnet.

Ja då håller den rent i tanken men så fort vattnet lämnar tanken kan bakterierna växa fritt eftersom UV inte har någon långtidseffekt. Vad gäller kemikalier så får vi väl i oss den dagliga dosen med det kommunala vattnet oavsett om vi tillför själva eller inte, men som jag sa tidigare så finns det egentligen inget behov för oss så länge vi använder kommunalt vatten och sköter om våra tankar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Angående silverjoner lär det vara skadligt för vattenlevande organismer, eventuellt skadar det också fisk, så onödig användning bör undvikas. Så länge man åker i europeiska länder, tankar kommunalt vatten, och tömmer tanken helt ibland finns det knappast något behov.

Helt rätt det är skadligt för vattenlevande organismer, annars hade det ju inte haft någon effekt. Därför skall vi inte överdosera och vi skall bara använda det till det är bra till. Värre är dock att vi omedvetet kan tillföra en massa silver i höga koncentrationer när vi köper sportkläder, skor och underkläder. Det kan säkert påverka vattenlevande organismer i våra recipienter negativt.
Bertil
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening

Det finns ju mycket få bakterier kvar då vattnet lämnar tanken. Ledningarna blir då i princip sterila.
Då vi använder vattnet är genomströmningen kraftig så det kan inte nybildas bakterier i någon större omfattning. Dessutom är det livsmedelskvalitet på ledningarna på nyare bilar.

Jag köpte UV-ljuset i akvariehandeln istf. kama eller campinghandeln, det blev vansinnigt mycket billigare!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vattenrening

Tänkte mig oxå köpa i akvariehandel, haft fiskdamm tidigare och där fungerade det perfekt, på mässan i Kista skulle dom ha 12000kr för liknande lite väl dyrt.

/pelle
 
Toppen