• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattenpump

M

monper

Guest
Hej vi har en Adria coral supreme 2013 där det är krångel med vatten pumpen har varit in med den 3 ggr men de klara inte fixa det på Engströms i uppsala är det nån som har tips eller har haft liknande problem?
är typ tryckpump är omöjlig ställa in antingen går den jämt eller och skorra den
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

Jag är inte säker på att jag förstår vad felet är. Skorrar skriver du, menar du då att den låter mycket eller att den går hela tiden, även när du inte tappar något vatten?

Det senare skulle tyda på läckage, antingen inne i pumpen eller i någon koppling (men det hade du nog upptäck genom vatten på golvet någonstans) som gör att trycket inte byggs upp tillräckligt för att pumpens tryckvakt skall slå ifrån.

Vill du ha en jämnare gång och samtidigt få pumpen att jobba lite längre men inte så ofta kan det vara idé att montera in ett expansionskärl i systemet. Då startar inte pumpen så fort en kran öppnas och tappar du bara små mängder vatten eller har en liten stråle så kommer pumpen att gå en stund och vara avstängd en stund. Utan expansionskärl går pumpen i sådant fall stötvis med väldigt korta cykler mellan till- och frånslag.
 
F

F.d. 50494

Guest
Sv: vattenpump

Hej, vi har en Adria av årsmodell 2014 och har samma problem. Tryckvakten är helt omöjlig att justera. Ofta så slår den inte ifrån när man stänger kranen så man får lyfta på dynan och skruva på justerskruven. Den kan också helt plötsligt börja smattra, dvs slå till och från i snabb följd. Den kan också gå igång utan att man tappar vatten. Vi har haft in en gång på Molunds i Östersund som då satte en låsning på justerskruven som naturligtvis inte hjälpte.
Då bilen är ny och har garanti har jag bett dom att byta ut grejorna för det ska bara fungera (tycker jag) men har mött motstånd och sagt att dom ska återkomma. Det har dom inte gjort. Vi ställer snart på husbilen igen och då ska jag dit igen och göra ett nytt försök. Det känns nu som det bara blir en lång följetong. Det skulle därför vara bra och veta vad som är orsaken.
ÄR DET NÅGON SOM VET?
 

Leffe Eng

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Piteå
HBK-Nr
14523
Medlemskap
2024
Sv: vattenpump

Hej!
Jag har haft samma problem med min vattenpump (tryckregulator som smattrar). Även det är en Adria av 2014 års modell. Min verkstad (Granec i Luleå) monterade in en ackumulatortank/expansionskärl som fanns att köpa på KAMA-fritid. Nu funkar det perfekt. Naturligtvis kostade det mig inget, Adria stod för kostnaden (garantiåtgärd). Lycka till!
Hälsningar
Leffe
 

kviglot

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
9536
Medlemskap
2024
Sökte på nätet och hitta ert problem med Adria
Har samma jäkla problem....så less på denna tryckströmbrytare som man får justera hela tiden
men, då kan det vara ide att montera expansionskärl tydligen
mvh Örjan
 
F

F.d. 53500

Guest
Vi har en Adria 2014, och hade samma problem med en gång. Monterade en Tryckackumulator Fiamma A20 som nu fungerat perfekt 4 somrar. Kostar ca 400 kr exkl montering.

Ingvar
 
Toppen