• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
För mig var det dags för andra kamremsbytet, då sa dom att Fiat rekommenderar vattenpumpsbyte oxå, men det visar sig att det sitter fastrostat o dom beslutar att avbryta eftersom den inte läcker eller glappar !!
Varför bedömmer man inte fall till fall på det sättet.
Vad kommer det att kosta då vattenpumpen haverar.
Bilen är 9 år i höst Fiat 130
Har någon annan varit med om liknande ?

Bosse
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Om man är efterklok så skulle du bytt vattenpumpen vid första kamremsbytet, så hade den inte varit fastrostad nu. Vad det kostar att byta vattenpumpen med dina förutsättningar kan nog ingen beräkna.
När jag efter 5 år och 5 000 mil bytte kamrem rådde min reparatör att också byta pumpen. Vid kontroll hade den ett litet läckage i packboxen, hur länge den funkat vet man inte.
Man hade önskat att Fiat haft sådan kvalitet att serviceintervallerna varit i paritet med övriga fordonstillverkare
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att man rekommenderar byte av pumpen vid kamremsbyte beror på att man får plocka ner i stort sett samma vilket som. Du sparar alltså 1 demontering/montering. Men tänker man efter så kan man undra om det är nödvändigt. Jag körde en SAAB 99 från ny till skrot i 20 år utan att vattenpumpen krånglade. Skulle moderna fordon vara så mycket sämre? Högst osannolikt.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vadå fastrostad , ska den bytas enligt verkstan så gör man det. Vad händer när pumpen är kass på riktigt. Inte kan jag av bryta ett jobb om det sitter fastrostad. Det är ju ändå kunden som betalar för ett väl utfört jobb.. eller har jag fel. Kanske den läcker eftersom den är fastrostad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad kommer det att kosta då vattenpumpen haverar.
Har någon annan varit med om liknande ?

Bosse


-------------------------------------------
Priserna är så fantasifullt tilltagna så förhoppningsvis behöver du inte betala mer än listpris i alla fall, för det borde redan vara inräknat strul i priset utan något extra tillägg.
Men vad är det för verkstad som lägger av för att något sitter fast. Som MatsMari skriver skall man byta något så är det väl bara att byta, även om man får svära lite extra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag körde en SAAB 99 från ny till skrot i 20 år utan att vattenpumpen krånglade. Skulle moderna fordon vara så mycket sämre? Högst osannolikt.
Skillnaden är bla att Saab pumpen drivs av en kuggväxel som inte genererar några större axialkrafter på lagren. Fiat pumpen sitter i kamremkretsen.......

Edit, om inte 99an var så "ny" att den hade H motorn där pumpen drevs av en kilrem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
DET var en 99'a med Triumph-motorn. Men det var bara ett exempel. jag har hat ett antal bilar framförallt Volvo & faktiskt aldrig behövt byta någon attenpump.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man borde väl få hoppas att lagren var de än sitter och håller ordning på, är anpassade något så när till uppgiften de skall fylla. De skall ju hålla 18.000 mil om man hinner det på fem år i vissa andra länder så byte efter fyra år och 1.800 mil som var ev. föreslaget på annat ställe har jag för mig... Verkar lite tidigt kanske, även om pumpen har en svettigare uppgift än förr i tiden..

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jämförelse,
fick kamrem bytt i min volvo xc70 diesel 2004 för ett par månader sedan.
Den hade då rullat 32000mil, rek. byte 17000mil, så det blev några extra mil på rem2.
Bytte inte vattenpumpen denna gång, lever bil och jag vid nästa rembyte 50000mil så kanske man ska satsa på en ny vattenpump :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Toppen