• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 155 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esperit
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Färskvatten
Har en tryckvattenpump. En morgon när jag skulle pumpa vatten så hände inget. Kollade då säkringen på elblocket och även bytte den men inget var fei. EBL101. Drog då en separat kabel från ett 12v uttag i bilen och direkt till pumpen och då funkar den. Frågan är då kan det bli brott på kabeln mellan elblock bara så där. Har även kollat strömbrytaren som sitter vid ebl. Eller finns säkring på andra ställen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej.
Kan det vara så att du har en pump som styrs av microbrytare i blandarna (diskho, tvättställ eller dusch) ?
I så fall har du troligen ett kabelbrott i någon av blandarna, är det så borde pumpen starta om du provar någon av de andra blandarna.

Mvh / Roland
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Roland o Ingegerd skrev:
Hej.
Kan det vara så att du har en pump som styrs av microbrytare i blandarna (diskho, tvättställ eller dusch) ?
I så fall har du troligen ett kabelbrott i någon av blandarna, är det så borde pumpen starta om du provar någon av de andra blandarna.

Mvh / Roland
Tack för ditt svar Roland. Tyvärr så funkar inte någon av kranarna. Det är vattentrycket som reglerar start av pumpen. Ström ligger på alltid på pumpen. Om man inte har stängt av den centralt.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
langron skrev:
Tack för ditt svar Roland. Tyvärr så funkar inte någon av kranarna. Det är vattentrycket som reglerar start av pumpen. Ström ligger på alltid på pumpen. Om man inte har stängt av den centralt.

Hej.

Då ser jag ingen annan lösning än att mäta kabeln från EBL till pumpen. Allt tyder på ett avbrott någonstans. Om jag inte har helt fel så sitter det en sladdströmbrytare under förarstolen bredvid EBL som går till vatten pumpen.Det kan mycket väl vara den strömbrytaren som sagt upp sig. Lycka till !

Mvh / Roland
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Roland o Ingegerd skrev:
Hej.

Då ser jag ingen annan lösning än att mäta kabeln från EBL till pumpen. Allt tyder på ett avbrott någonstans. Om jag inte har helt fel så sitter det en sladdströmbrytare under förarstolen bredvid EBL som går till vatten pumpen.Det kan mycket väl vara den strömbrytaren som sagt upp sig. Lycka till !

Mvh / Roland
Skall kolla brytaren då jag har mätinstrument. Är orolig för att felet är i elblocket.
Leif
 
Toppen