• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

Bula

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
20283
Medlemskap
2024
Hej!
Jag undrar om någon har en instruktionsbok till bodelen till en Pilote G746 -13. Behöver en för att min vattenpump fungerar ej, så jag skulle behöva veta hur jag kommer åt den. Har någon annan haft problem med vattenpumpen? jag misstänker igensatt sil eller dylikt. Pumpen går, men inget vatten i kranarna.
/Benny
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

Hej!
Jag känner inte till just din biltyp men det första man skall kolla är just vattenfiltret. Hade själv problem vilket bestod i att det blev en vit kalkbeläggning, likt ett tunt äggskal, på filtersilen. Om du har en utanpåliggande centrifugalpump, så sitter filtret antagligen i direktanslutning till denna. Det har då en glaskopp med gummipackning som man skruvar loss för att få ut filtret. Filtret är lätt att rengöra. Rekommenderar att du visar ett foto på pumpen om du har fortsatta problem.
MVH Thomas Eriksson
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

Troligtvis har du en dränkbar pump i vattentanken. Vi hade samma problem vilket visade sig att pumpen helt enkelt lossat från slangen och därmed pumpade runt vattnet i tanken bara. Har du elkablar till kranarna på undersidan så är det säkert en dränkbar pump du har. Kolla också så att tömningsventilerna är stängda. Har du Truma luftburen värme så har du säkerligen en säkerhetsventil som släpper ut vattnet ur varmvattenberedaren. Den öppnar när det är kallare än ca +4 grader och/eller när man stänger av huvudströmmen på panelen. Den måste då stängas manuellt. Är det någon sån ventil så ser man att vattnet rinner ut under bilen vid pannan. Någon typ av kran för att tömma Alde-pannans varmvattenberedare finns också. Vi har två kranar vid Alde-pannan. En för att tömma och en för kallvattnet och de sitter nära pannan.
 
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Vattenpump

Hej vi har en Pilote vi med 2013 G741 explorature.

Ligger din vattentank mellan toan och duschen under luckan i dubbelgolvet ?

// Mats
 
Toppen