Vattenpump bodelen

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Kungsmans, 20 Juli 2019.

1. Kungsmans

Kungsmans HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    24253
    Vattenpumpen i bodelen på en Pössl 2013 har slutat fungera, det är en sänkepump.
    Var kan felet finnas?

2. CeGeT

CeGeT HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14749
    Samma här! Vattenpumpen slutade fungera igår men fungerade åter idag på dagen men nu på kvällen är den död. Har kollat säkringarna på elblocket och den är hel. Verkar inte vara några lösa kablar...i alla fall inte dem som jag kan se. Den har inte gått torr och vattnet kommer inte till någon av kranarna eller tilltoalett. Vattenpumpen låter inte alls när jag sätter på någon av kranarna i vilka micro brytare sitter! Vattenpumpen trasig och behöver bytas?

Kungsmans gillar detta.
  3. Chippen

Chippen HBK Medlem

Kommun:
    Södertälje
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    12955
    I förra bilen fick man öppna vattentanken och banka till pumpen samtidigt som man hade öppnat vattenkranen. Då hoppade den alltid igång!!
    Gjorde väll det iallafall 5-6 ggr under våra 6år tillsammans.

Kanske är värt att testa!

CeGeT, Kungsmans och Cre8iv gillar detta.
  4. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    Jag har bytt pumpen för länge sedan. Trasig! Håller inte så länge. Köpte en bättre med lite högre tryck och kvalitet (på pappret).

BYT

EVTOAK, CeGeT och Kungsmans gillar detta.
  5. WIRADO

WIRADO HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3677
    om ovanstående "våld " inte hjälper,testa så att ni har ström fram till pump.Om inte eftersom ingen kran funkar,byt pump

Kungsmans gillar detta.
  6. CeGeT

CeGeT HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14749
    Hej på er alla. Har försökt banka på pumpen med kranarna öppna men inget hände så det blir nog att byta pump när jag kommer hem. Tack för alla tips och råd.

7. Kungsmans

Kungsmans HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    24253
    Ja, samma sak här, ungdomarna tog bilen o åkte iväg idag, de får köra med egen vattendunk med kran. Jag får fixa en ny pump när de kommer hem.
    Tack för Era tips!

8. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Jag fattar inte att ni håller på och byter delar i systemet för dränkvattenpump. Är det inte pumpen så är det mikrobrytarna i kranarna som pajar gång efter gång enl vad man läser här på forumet. Det blir dyrt i längden, för att inte tala om all irritation.
    Sätt dit en tryckvattenpump, det blir billigare i längden och de fungerar i många år utan mikrobrytare.

Tommy-59, Klasse, AnKa och 2 andra gillar detta.
  9. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    Men läcker titt som tätt. Dränkpump kostar bara 300-400 kr och håller normalt 4-5 år.

10. WillyPe

WillyPe HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    2029
    Jag har haft min pump i 15 år utan problem hittills. Den styrs av microbrytare och sitter ovanpå vattentanken. Den är alltså inte dränkt. Kanske det är bättre?

SirMcLain gillar detta.
  11. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Har haft tryckvattenpumpar i tre HB under 11 års tid. Aldrig några problem eller läckage. Man får en bra tryckvattenpump för under 1000:-

Emerson, Montreal, SirMcLain och 1 annan gillar detta.
  12. ThomasA

ThomasA HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    15030
    Kan det vara så att dessa dränkbara pumpar har kollektorkol. I så fall, kan kolen vara förbrukade? Går inte kolen att byta, måste man nog, tyvärr, byta pymp.

13. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
    Så här såg våran dränkbar dubbel pump ut när den slutade fungera ..fullt med vatten och kolen/borstar va nästa helt borta....jag märkte att något va fel när trycket i toaletten spolning blev sämre och pumpen lät annorlunda..

Bifogade filer:

SirMcLain och EssoJ gillar detta.
  14. bossemaria

bossemaria HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27148
    Vi har köpt en Karmann Davis 2017 års modell. När vi nu skall ställa av den för vintern kan jag inte hitta tryckvattenpumpen för att kolla och eventuellt byta filter? Någon av Husbilsklubbens kunniga medlemmar som kan berätta var den finns och hur man kommer åt den?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.