• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenlåset i diskhon

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe i760, där vattnet i diskhon rinner ut väldigt sakta. Har spolat rent det med vattenslang och medans jag spolar är det full fart på vattnet, men när jag sedan fyller diskhon och släpper ut vattnet, går det sakta. Någon annan som har samma problem. Det är ett vattenlås från SMEG, som även verkar vara dålig kvalitet på, då plasten vill släppa.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Når vores gråvandstank er tom, så løber det vældigt sagte,:( men så snart gråvandstanken er en trediedel til hel fuld så løber det vældigt hurtigt, næsten så det suges ud af vasken (diskhon).:)

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfor. :confused:
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
SMEW:s vattenlås är inte roliga. Efter bara några år (flitig användning) började kromningen släppa från plasten. Ett nytt hos Carthago var hutlöst dyrt. Eftersom de används av bl.a Kabe och Adria beställde jag hos lokal Adriahandlare. Betydligt billigare för exakt samma vattenlås. När silkorgen i det nya började se ful ut tröttnade jag.
Problemet är dålig avluftning i det snäva utloppet. Din problembeskrivning stämmer inte riktigt med de problem jag hade. När lite vatten användes rann det sakta. Vid större vattenmängd, som vid disk, var det inga problem.
Det var svårt att hitta passande vattenlås, men lag lyckades hitta ett som egentligen är för ett duschkar. Jag fick modifiera lite under bänken för att det skulle få plats. Nu har jag inga problem oavsett hur lite eller mycket vatten jag använder.

Edit: Det här med bilder var inte lätt, fösöker igen.

063_Vattenlås.jpg

062_Originalsil.jpg
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jafo i Lund.
Måtten passade precis för hålet i diskhon. Eftersom det är ett avlopp för duschkar ingick ingen propp, men den kunde beställas separat. Tyvärr var den nästan lika dyr som själva vattenlåset.
Det var ett par problem att övervinna. Jafo är ett grossistföretag, så jag fick be min lokala VVS-handlare (Comfort) beställa. Där fick jag även hjälp med diverse adaptrar (kan ses på bilden) så det passade på avloppsslangen. Det största bekymret om du är intresserad är nog att det var en utgående modell. När jag ringde Jafo fanns bara ett par kvar i lager.
Locket/proppen är en tung pjäs som bara läggs över avloppet. I början stötte man lätt till den med disken så vattnet rann ut, men det lärde man sig snart att se upp med. Som helhet är jag väldigt nöjd, mycket rejälare än skräpet från SMEW.
 

TonyI

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9365
Medlemskap
2024
Nu har jag löst mitt problem med ett nytt vattenlås och bottenventil inköpta på Biltema och Jula för totalt 190:-
Visserligen får jag nu ingen sil i bottenventilen men istället blir allt mycket enklare att hålla ren samt att jag nu har ett vattenlås som enkelt går att rengöra och tömma.
bifogar bilder på färdigt montage.
20180813_160119.jpg 20180813_160241.jpg
 
Toppen