• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenkokaren löser ut vid stolpen

M

Misty

Guest
Har nyinköpt husbil Adria Coral 2011. När jag startar vattenkokaren löser den ut vid stolpen, eller också hemma efter en liten stund, och proppen går. Inte i husbilen men på de andra ställena. Har inte hänt med den förra husbilen. Vattenkokaren drar mellan 1800-2200 watt. Detta händer ju inte inte inne i huset hemma. Vad är fel? Mycket tacksam för svar. Mvh Misty
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I husbilen har du säkert en jordfelsbrytare som är känslig för krypströmmar, sådan har du kanske inte inne i huset. Skaffa en ny vattenkokare att ha i husbilen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Alla elektriska apparater kan råka ut för att isoleringen mellan strömförande delar kan skadas och därigenom läcker ström mellan ledningarna eller direkt till skyddshöljet. Särskilt uppvärmnings utrustning kan vara känsliga efter en tids användning. Har ingen betydelse vilken vattenkokare du har eller väljer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Svårt att spåra men det var i köket där kontakten var ikopplad. Inte i hela huset. Vad menar du med "är du ensam om denna"?

Med "är du ensam om denna" menar jag att om du står på en ställplats eller liknande & det är fler än du som tar ström ur samma urtag så kan förbrukningen bli för hög för säkringen. Med snedbelastning menar jag att det kan vara för många förbrukare igång på samma säkring med för hög belastning som följd. Jag var själv ute för detta hemma i huset, vid vissa tillfällen gick säkringen på en av faserna vid el-mätaren. Sonen som har behörighet gick då igenom hela nätet i huset & kopplade om & nu fungerar det felfritt.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Mycket riktigt kan en vattenkokare dra upp till 2200 W. Står du vid en elstople som vanligtvis har 10A säkring så behöver bara någonting annat vara på samtidigt, tex tv `n. Då ligger du precis och nosar på vad elstolpssäkringen klarar.
Byt vattenkokare, slå av all annan förbrukning samtidigt eller leta på en elstolpe som har 16A säkring.
Lycka till.
 
M

Misty

Guest
Bennsan: Ok, jag förstår nu vad du menar. I huset hemma går den aldrig.
Maija & Veikko: Jag byter nog vattenkokare till en som inte kräver lika mycket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husk at i husbilen vil batteriladeren alltid trekke noen ampeer så med 10A til vatnkoken og litt til bilen forøvrig og 10A sikring blir veldig varm og ryker etter en tid.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en vattenkokare på 1200 Watt så vi kan använda den till Omvandlaren på 1500 Watt. Använder gas så lite som möjligt utomlands. Lätt att ladda batterierna och svårare att fylla gasol.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi har en vattenkokare på 1200 Watt så vi kan använda den till Omvandlaren på 1500 Watt. Använder gas så lite som möjligt utomlands. Lätt att ladda batterierna och svårare att fylla gasol.
Vill inte kapa tråden men här är ett inlägg som svar på frågan ”..svårt fylla gasol”.
När vi skaffade husbil 2014 märkte vi att det var mycket svårt att fylla svenska gasolflaskor utomlands. Vår första utlandsresa gick till Frankrike. Vi räknade kallt med att stå på el så ofta det gick. Tyvärr är det så att elstolparna ofta bara är säkrade till 5 amp (dessutom brukar el vara väldigt dyr, gasen är oftast mycket billigare). Det räcker till kylskåpet och laddning, men inte till värme. Vi fick snåla som 17 med gasen under de sju veckor vi var ute.
Den lösning vi anammade var att köpa en AluGas-flaska, vilken kan fyllas på många bensinstationer i Europa. Sedan vi gjorde denna installation har vi aldrig behövt känna oro för gasoltillgången. Kostnad totalt ca 6000 kr. Klart värt.
 
Senast ändrad:
Toppen