Vattenburen värme i rören för luftburen värme

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Husbilskomfort, 22 Mars 2019.

1. Husbilskomfort

Husbilskomfort HBK Intresserad

Kommun:
    Kalmar
    Jag har Truma luftburen värme med gasol. Det är rör med ca 6 cm i diameter runt om från Truma enheten. Kan man (teoretiskt och praktiskt) också använda rören att dra ett 15 mm rör med vattenburen värme inuti rören och sedan kombinera det med en Alde panna? Det krävs ju en T-koppling för att få in de vattenbaserade rören i de luftburna. Frågan är om det kan fungera eller om någon har någon annan lösning om man vill kunna kombinera med vattenburen värme också. Husbilen i fråga är en Burstner Elegance.

2. turbin

turbin HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    10155
    Tycker det blir tårta på tårta! Besvärlig installation för vattnet ska ju cirkulera tillbaks till pannan också. Det blir nog mera omständigt än effektivt.

sacce gillar detta.
  3. leri

leri HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25482
    Skulle inte fungera, vad skulle du fästa vattenrören i inuti trumarören?

Sen skulle nog värmeavgivande ytan på rören bli för liten, normalt har man ju "element" lite här och där i slingan för att öka ytan och det får knappast plats i trumarören och skulle i alla fall störa luftflödet ordentligt.

Om du är ute efter att även kunna värma med el finns ju färdiga lösningar för att komplettera tex: Heat 1500+

Montreal, PeterK, turbin och 1 annan gillar detta.
  4. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Det kommer inte att fungera.

@ husbilskomfort, Varför skulle du vilja göra detta?

5. Bäckis1843

Bäckis1843 HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28774
    Det kommer som övriga skriver inte fungera.
    Men jag gjorde som såhär (för att utnyttja värmen från motorn):
    Drog slang från kylarslangarna till mitten av bilen och satte in en luftvärmare (som värmepaketet på en bil).
    I motorutrymmet kompletterade jag med en 12v cirkulationspump.
    När motorn går kan jag köra värme bak och värmaren kan fortsätta att gå upp till en timme efter man stannat motorn = ”gratis” värme.

turbin, Åsa o Hasse, Hymer655 och 2 andra gillar detta.
  6. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Som Bäckis1843 skriver, en kan koble et element for vatnburen varme til luftslangen og blåse varm luft inn - dette vil fungere og vil være en enklere installasjon enn å legge opp en full krets for vatnburen varme.

7. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Jag kanske har fattat fel men var skall man ta varmvattnet från? Det är ju ett luftvärmesystem, i en luftvärmare finns inget vatten för värme bara en varmvattensberedare. Om man skall värma vatten för en värmeslinga så skall ju detta vatten också cirkulera & det finns ju inget inlopp för detta i beredaren & vart är det tänkt att slangen skall ta vägen när den når värmekanalens utblås?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.