• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten

K

KjelloCatrin

Guest
Hejsan alla.
Har vi har köpt en Adria coral supreme S 670 2018
Vi ska nu åka men vi får inte igång vattnet fyllt på vatten och allt men när jag sätter på kranarna
Så händer inget, försäljaren sa det är bara är att tuta och köra. Hmm i instruktions står det inget kan inte ringa försäljaren för dom har stängt.
TACKSAM!! För all hjälp Mvh Kjell och Catrin
 
K

KjelloCatrin

Guest
Haha ja har en kran på kontrollpanelen trycker jag där så pumpar den ut vattnet under husbilen. det är första gången vi äger en husbil haha så alla vet
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
1513010431_1.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan vara fler ventiler öppna i vattensystemet, oftast ärdet fler ventiler än till varmvattenberedaren, slå till pumpen, kolla under bilen om det rinner vatten,då är någon ventil öppen som inte ska vara det, glöm inte öppna dessa ventiler till vintern igen.
 
K

KjelloCatrin

Guest
Hittar inget i manualen om ventiler, har tittat överallt.

När vi öppnar en kran så rinner det ur den tunna slangen under bilen.

Tack för svaren !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om du tittar på Mats bild så är ”den tunna” slangen under bilen på eran husbil samma som slang ”d” på bilden. Hitta slangen inne i bilen och kolla om anordningen motsvarar en av bilderna du har fått från Leffe och Mats. Där sitter avstängning för frostvakten som du MÅSTE stänga själv!

Lycka till annars får du återkomma med följdfrågor...
 

LPer

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Medlemskap
2023
På vår bil (Knaus) finns ytterligare en ventil, på bilden till vänster om frostvakten. Om den är öppnad kommer det vatten från en slang under bilen. Hände oss förra våren som också var första året med bilen och jag visste inte att den skulle skruvas igen och så fort man öppnade en kran kom lite vatten ur den och mycket vatten ut under bilen.
Frost.JPG
 
K

KjelloCatrin

Guest
Nej tyvärr har tryckt in bakre knappen på frostvakten och vrede upp på står längs med röret. Letar efter ventiler men hittar intesätter jag på pumpen som ser ut som en kran på kontrollpanelen så rinner det under bilen och det kommer inget vatten i kranarna
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
På vår Adria Coral finns en tömningsventil även vid vattenpumpen bredvid glaskoppen med vattenfiltret. Kan det vara den som är öppen på er bil? Vi når den från garaget vid pumpen men det beror kanske på planlösniing….
Var rinner vattnet ut? Leta rakt ovanför eller i instruktionsboken - våra ventiler är beskrivna i vår instruktionsbok, ev stod det under "vinterförvaring"
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår tömningsventil för vattentanken satt vid sidan om vattentanken och var väl synlig. Den hade ingen kontakt med vattenpumpen och om den var öppen, då tömdes hela tanken utan att pumpen var igång. Har ingen aning om hur det fungerar på Adria husbilar men en förklaring borde finnas i instruktionshandboken.

Övrig kommentar:
Kom att tänka på, vad händer om pumpen är igång när frostvakten har löst ut? Vad händer när hela vattentanken är tömd och pumpen fortfarande är igång? Fins det risk att pumpen kärvar och batteriet töms på ström? Detta ger dock inget svar på trådens fråga, men borde finnas beskrivet i instruktionshandboken lika väl som frostvaktens funktion och åtgärd...
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Har samma Tömmningsventil som LPer Men den sitter i en låda under bordet vattentanken ligger under soffan.Har en Dethleffs
Om man tömmer tanken den vägen så tar det en hjäkla tid för det är ett litet plaströr.har man då full tank så tar det nog en dag att tömma.
Kan det vara den som Kjell o Catrin har öppen?
När jag tömmer tanken använder jag normalt bottenpluggen
MVH Leffe
 
Toppen