• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten läckage i Irak...

F

F.d. 20787

Guest
Befinner mig i Irak med husbilen. Vägen hit gick genom, Danmark-Tyskland-Östrrike-Slovenien-Kroatien-Serbien-Bulgarien-Turkiet-Irak. Vägarna var helt ok fram till sista biten i Turkiet. Resan i övrigt gick riktigt bra.och tog oss 6 dagar att åka ner(vi togdet halv lugnt ner) Dieselpriserna varierade kraftigt, dyrast var det i Turkiet där diesel kostade runt 16,50:- litern medan det bara kostar runt 3,60:- här nere i Irak. Fyllde på gasoltuben igår, det kostade 60:-, rätt överkomligt..

Surfar gör jag genom mitt tele2 usb modem, köpte bara ett simkort här :) Gjorde samma sak när jag var i Pakistan för 6 månader sedan( reste dock inte dit med husbil...), ett bra tips för dig som vill surfa med din laptop när du kommer utomlands. Tele2 har inte låst sitt modem som andra bolag gjort som t.ex telia och tre, därför går den att använda överallt.

Läget i landet är i övrigt helt lugnt, vi befinner oss i den kurdisk kontrollerade områdena (Norra delarna), och där vi är smäller det mer bomber i London än här.

Men så händer det som inte får hända... vatten läckage! jag tror att jag har en försäkring som fixar detta (caravan club) men det hjälper ju föga här.. så nu behöver jag er hjälp.

Efter ha undersökt varje vatten utlopp och inlopp, vid disk stället, duschen, vid handfatet i badrummet. Så visade det sig att det var vid handfatet i badrummet som problemmet uppstod. Så nu har vi stängt den. Men jag skulle gärna fixa detta på något sätt men vet inte riktigt hur jag ska göra.

Finns det någon som har erfarenhet av detta?? Kanske du har någon vän eller bekant som sysslar med dettasom du kanske kan fråga?
Kanske är detta ett "vanligt" fel med denna modell..

Här nere tror jag inte att jag kan hitta någon fackman, har hittills inte sett någon annan husbil..
Husbilen vi har är en Dethleffs 5830.


Bifogar en bild, husbilen smälter ju inte riktigt in i övriga miljön..


Mvh
Micael
 

Bilagor

  • Kurdistan 2008 018.jpg
    Kurdistan 2008 018.jpg
    343,3 KB · Visningar: 54

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läckage i Irak...

Är det handfatet som har sprukit? Eller är det avloppet?
Små bilverkstäder, brukar vara bra på att fixa alla möjliga fel, med enkla medel.
Var det snö i bergspasena?
Bosse B
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej Micael.
Det är verkligen en spännande resa du gör. Har du anknytning till Irak
eftersom du vågar dig ända dit?

Om ett rör har spruckit eller det läcker vid en skarv, går det bra att täta med
Rotundatape (självvulkaniserande gummitape). Den står emot både värme
och tryck. Går t.o.m att täta en sprucken kylarslang med den.
Kanske finns det på bensinmackar där!?... eller någon kan skicka hemifrån.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 20787

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej,
Jo det var rätt mycket snö i bergen. Speciellt i Turkiet, i Ankara och istanbul var det mer snö än när vi lämnade Sverige.

Min fru kommer från Kurdistan det var därför vi åkte hit.

Tack för tipsen, ska fortsätta leta felet idag..

/Micael
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej!
Hittar Du bara rätt verkstad så tror jag det fixar sej.
Vi fick en scania terängbil som hade elfel, fixat på en toyota, personbilsverkstad.
Det var 91 då var det lite rörigt i området. Och snö ända in i maj där jag var.
Bosse B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej Micael

Har samma bil som du så jag känner att jag måste svara.

Mitt förslag är att du inproviserar någon typ av lagning med en slang, lite beror ju på var det läcker. Själva avloppet har ju en knölig väg under handfatet ner i väggen och vidare men kommer du åt "sprickan" och har någon form av vulctape då är ju det ett bra sätt.

Är första delen av avloppet under handfatet helt skulle ju du kunna ta bort röret som går vågrätt under handfatet och koppla på en slang där, dra slangen utanpå väggen ner till golvavloppet vi toastolen. Denna lagning är ju enkel och skull ju kunna duga tills du kommer hem och får tag på rätt plastbitar.

Hoppas att det ordnar sig för er och jag måste säga att även om din fru kommer från området är ni riktiga tuffingar.

Ha det gott mvh Torbjörn :)

PS Du får gärna maila mig, jag har mekat en hel del med min bil. DS
 
F

F.d. 20787

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Nu har jag hittat felet. Det var vattnet till blandaren i handfatet som läckte.. undrar just hur länge det har pågått. Finns det någon som har caravan föräkringen som vet om vattenskador ingår i försäkringen, jag har för mig att kvinnan jag pratade med på "caravan" sa något om att vattenskador ingick, men är inte helt säker..


/Micael
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Sitter med CC försäkringsvillkoren framför mig...
Vattenskada Vagnskadeförsäkringen gäller om oberäknat läckage från boutrymmets tank- eller ledningssystem orsakar skada på egendom som omfattas av försäkring. Ersättning lämnas inte för skada på tank och rörledningar som orsakats av • köld eller • fukt. Självrisk: Vid varje skada dras självrisken för vagnskadeförsäkringen av. Om fordonet var äldre än 5 år vid skadetillfället gäller försäkringen med en extra självrisk om 2 000 kr. Högsta ersättning vid vattenskada är 20 000 kr. Säkerhetsföreskrifter. Tankar, ledningssystem inklusive slangar och slangklämmor samt tankanslutningar ska kontrolleras årligen med hänsyn till slitage och åldersförändringar.
mvh Leif
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej på Er Husbilsvänner. Detta inlägg har inte ett dyft med vattenläckage att göra, men jag kunde bara inte låta bli att skriva. Ber om ursäkt för detta.

Om man följer konversationen mellan Elgeco som sitter i Irak och Leif Hansson i Sverige och övriga så blir man stolt. Denna konversation och frågor fram och tillbaka är ett skolexempel på hur det kan funka i HBK när det är som bäst.

Tack, nu behöver man bara ha med sig sin Dator så vet man att man kan få hjälp även om man är långt från "hemmahamnen".

Hoppas att Vi kommer att få se mer av detta.
Nu är jag säker på att jag INTE åker 2-femti.:twitcy::twitcy:
Hls kurt i Monica o Kurt.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Vatten läckage i Irak...

Hej Elgeco. Tråkigt med läckan men har en fråga om USB modemet.

Du skrev "surfar gör jag genom mitt Tele 2 USB modem, köpte bara ett simkort här".

Jag undrar om du behövde utföra några inställningar när du stoppat i det inköpta simkortet.

Hälsar Roger från ett mulet och disigt Karlskoga i plus 2 grader.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 20787

Guest
Sv: Vatten läckage i Irak...

Geje!
Ang. mobilabredabandet..
Du behover installningar fran operatoren, men over allt kan de prata engelska sa det brukar losa sig..
Kontakta mig om du behover veta mera..

Fran Sulaimani i Irak
Micael
 
Toppen