• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i tanken under vintern.

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
I senaste numret av Husbil o husvagn så skriver de i en artikel att om husbilar förvaras i varmgarage ska vattentanken vara fylld. Är detta bra och riktigt?
Min bil står året runt i varmgarage och jag fyller bara på vatten när jag ska ut och campa och tömmer tanken när jag kommer hem. Jag använder min bil som bruksbil till vardags året runt. Innan jag åker på längre resor rengör jag vattentanken med desinfektionstabletter.
Så min fråga till er som vet och kan är; ska jag fylla på vatten eller ej under vintertiden när bilen står i ett varmgarage?
Elisabeth
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i tanken under vintern.

Jag har fått lära mig, att är tanken helt tom, torr och ren, är det inga problem!
Men jag har kollat min tank regelbundet mellan resor konstaterar att det alltid blir lite vatten kvar.( om man inte vidtar extraordinära åtgärder)
Om så är fallet är det bättre att tanken står riktigt full med vatten, för alger och bakterier behöver syre för att utvecklas. Värme och lite vatten är då inget bra, fulltank lämnar inte utrymme för syre alltså ingen alg bildning osv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vatten i tanken under vintern.

Av egen erfarenhet under många år så har jag funnit att det fungerat mycket bra att ha färskvattentanken fylld med vatten när inte husbilen användes, förutsatt att det inte finns risk för frost.

Före varje utnyttjande av husbilen tömmer jag tanken och fyller på nytt friskt vatten (kommunalt). Har aldrig använt några kemikalier i tanken. Vattnet använder vi till dryck och matlagning mm.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vatten i tanken under vintern.

Tom tank. Värmen i ett uppvärmt utrymme kan faktiskt sluta att fungera.
Att fylla tanken i förhoppning att det inte finns något Syre är nog inget att lita på, finns massvis med Syreatomer i vattnet.

För egen del är det tom och torr tank som gäller. Alla vattenlås får sig en skvätt rödsprit precis som gråvattentanken.

För övrigt skulle det vara en enorm uppgift att byta tank om den skulle frysa sönder.
 
Toppen