• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i strålkastaren

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: 7099
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Jag har fått vatten i strålkastarinsatsen på min Fiat 2008. Någon som råkat ut för det och vet hur man kan bli av med det?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det är troligen så att dina avrinningsslangar från baljan under vindrutan är tilltäppta.
Då rinner det vatten rakt ner över strålkastaren. Rensa slangar och kolla även så baljan håller tätt emot vindrutan. Sedan kan du plocka bort locket bak på strålkastaren så torkar vattnet bort.
 

Lars&Eva

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
13897
Medlemskap
2027
EPersson skrev:
Det är troligen så att dina avrinningsslangar från baljan under vindrutan är tilltäppta.
Då rinner det vatten rakt ner över strålkastaren. Rensa slangar och kolla även så baljan håller tätt emot vindrutan. Sedan kan du plocka bort locket bak på strålkastaren så torkar vattnet bort.
Ja, det var täppt. En så enkel sak som att plocka bort locket bak borde man ju tänkt på själv, speciellt med det fina torkvädret som vi har nu. Tack för hjälpen.
/Lars
 
F

F.d. 53198

Guest
Har haft samma på ena sidan. Började som imma på insidan frontglaset, försvann när värmen steg med påslaget lyse. Det förvärrades och till slut ledsnade jag och siliconade runt hela skarven och nu är problemet borta. Kom ihåg att göra rent ordentligt först, jag använde T-Röd.

Har dessutom vidgat avrinningshålen och hängt upp 1/2" slangar under som leder bort vattnet. Bäst vore om Fiat gjort det ordentligt från start.

Mvh / Erik
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Råkade ut för samma sak med ett par dl vatten i strålkastaren.
Upptäckte att locket för byte av H7-lampa satt snett påskruvat.
Vatten som rinner ned vid övre kanten på motorhuven hamnar vid detta lock.
Dålig tätning vid huvkanten på Fiat Ducato 2010.
Normalt har detta ingen betydelse om locket bak på strålkastaren är rätt monterat.
För att få ut allt vatten var jag tvungen att borra ett litet hål längst ned i hörnet på strålkastaren och sedan täta med lite silikon.
 
Toppen