• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luft värme?

F

F.d. 24377

Guest
Har husbilat några gånger med svärfars husbil och börjar fundera på att skaffa en egen. Men när man kommer till värmesystem så kan man välja på luft (truma) eller vattenburen, om jag förstått rätt?

Vad ska man välja??
Är det så att luft låter mer? drar mer el?
Jag har sökt här på forumet och hittar bara folk som har problem med sin Truma. Har dom oftare problem än vattenburen?

Tacksam för åsikter och erfarenheter
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Många glömmer det helt avgörande argumentet om man skall köra vintertid, nämligen att med vattenburen värme får man värme i bodelen från motorn när man kör. Det är när man kör som det är extra viktigt att få runt värme överallt, några kupefläktar duger ej. Gasolen ju vansinnigt dyr i fjällvärlden och ganska dumt att anlända med halv gasoltub.

Och sedan reverserar man och får motorvärmare från bodelen innan man drar igång dieseln i -25 graders kyla.

Förutom övriga fördelar redan nämda.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Många glömmer det helt avgörande argumentet om man skall köra vintertid, nämligen att med vattenburen värme får man värme i bodelen från motorn när man kör. Det är när man kör som det är extra viktigt att få runt värme överallt, några kupefläktar duger ej. Gasolen ju vansinnigt dyr i fjällvärlden och ganska dumt att anlända med halv gasoltub.

Och sedan reverserar man och får motorvärmare från bodelen innan man drar igång dieseln i -25 graders kyla.

Förutom övriga fördelar redan nämna.

Jag använder kylvattenbaserad Webastovärmare för att "förvärma" motorn...kanon, tar inte många minuter att få upp värmen i både bodelen och motorn, iövrigt så är det luftburen värme som gäller för oss och jag ångrar inte mitt val av värmeförsörjning!
//Pilot
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

Det är väl upp till hur man använder bilen vid kallare årstider, även hur mycket pengar man vill satsa på vinter åkande. Vi åker ut mera sporadiskt utan planering vi kommer på att nu far vi. Då Webasto o Truma på efter 0.5 tim så bär det av varmt i bilen fast det tar en stund tills möblerna blir varma men sängen som har resormdrass med värme utblås under blir varm nästan på en gång. Bilen är ju inte så stor, har nog haft tillgång till vatten värme det var bra men detta passar mej exakt. Webasto är bra på vintern därför har jag en kraftigare generator i bilen för att få tillbaka det som Webasto har använt.

mvh
Leif
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

Många glömmer det helt avgörande argumentet om man skall köra vintertid, nämligen att med vattenburen värme får man värme i bodelen från motorn när man kör. Det är när man kör som det är extra viktigt att få runt värme överallt, några kupefläktar duger ej. Gasolen ju vansinnigt dyr i fjällvärlden och ganska dumt att anlända med halv gasoltub.

Och sedan reverserar man och får motorvärmare från bodelen innan man drar igång dieseln i -25 graders kyla.

Förutom övriga fördelar redan nämda.

Just om detta skrev jag i mitt inlägg nr 10 i denna tråd.

Nu har jag alltså efter 32 år med husbilar för första gången köpt en bil med luftburen centralvärme (se länken "Ny plåtis"). Men den första åtgärden blev att redan före importen byta ut gasolpannan till en Truma Combi D6 dieselpanna. Driftskostnaden för dieselvärme ligger i paritet med elvärme (lite drygt 1:- per kWh) och bränslet tar inte slut förrän dieseltanken är tom. Systemet fungerar klanderfritt även när bilen rullar och termostaten ser till att stötta med centralvärme om inte motorvärmen från förarhuset räcker till för bodelen.
Med tanke på att pannan kan ge 6 kW som maxeffekt så tror jag inte jag behöver frysa i vinter men samma stabila värmekomfort som med ett vattenburet system räknar jag inte med. Jag får återkomma med rapport efter vintern.

aake

PS. Och för att få igång bilen vid -25* så startar man den Eber som sitter som standard i MB Sprinter.
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej,

ämnet är så kul så det är svårt att låta bli att låta känslorna ta över...men jag skall ändå försöka... :)

Vad gäller uppvärmning under körning så torde väl gasolförbrukningen egentligen inte vara något riktigt huvud argument som talar för ett vattenbaserat system.
Bilens kupévärme räcker faktiskt längre än man kan tro även till boutrymmet (även om det helt riktigt krävs och är viktigt att alltid hålla alla utrymmen varma!).

Är det riktigt kallt -10 - -30 grader så får man med ett luftvärmesystem givetvis välja att ha Truman igång under körning. Min upplevelse är dock att gasolförbrukningen brukar vara som störst när man står stilla, mitt i natten under "vargatimmarna"... inte under de relativt få timmar man färdas i fordonet.

Den egna erfarenheten säger mig dessutom att är det riktigt kallt ute när man kör, så måste jag
hursomhelt, även med ett vattenburet system kalla på extra stöttning från antingen Alde pannan eller extra Ebersprächer för att inte motorn skall tappa värmen totalt. Moderna dieslar uppvisar ju inte några riktiga "värmekaminsegenskaper"... På så sätt så blir ju totala energikostnaden för uppvärmning sannolikt i paritet. Det finns kanske viss risk för att man lurar sig själv och inte uppfattar energiuttaget som tas ur dieseltanken istället för ur gasoltuben.

Mer vintercamping till husbilsåkarna och mer husbilsåkare till vintercamping!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.736
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vatten eller luft värme?

Om man ser till att ha rätt termostat i motorn och eventuellt täcker för en del av kylluftintaget i fronten (Obs! Inte direkt mot kylaren) så räcker värmen från motorn ganska långt. Finns det sedan ett extra värmeelement med fläkt i boutrymmet, så att man kan fördela den extra värmen bättre så är det på gång att bli riktigt bra. Om man har takluckor med tvångsventilation eller andra tvångsventilationer bör man stänga för dom under körning, så räcker motorvärmen ned mot -20 ungefär! :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Vid ca -20 brukar motorn få lite svårt att hålla uppe kylvattentemperaturen, dock tar inte värmen slut. Detta dock mycket beroende på om man kör sakta på småvägar (sämre värme) eller snabbt på stora (inga problem). Då drar man försås igång dieselvärmaren som man bör ha som back upp-system på värmeslingan. Dessutom är uppvärmning med diesel mycket billigare än med gasol köpt i fjällen. Förutom det dumma att börja behöva jaga gasolpåfyllning hos mackar med slut i lagret i stället för att åka skidor.

Dessutom håller jag inte alls med om att man inte behöver ha igång hela värmesystemet när man kör. Redan vid stillastående är de flesta värmesystem på gränsen till kapabla vid sträng kyla, räkna sedan fram kyleffekten vid 90 km/h och -32 grader som vi hade mellan Sälen och Vemdalen förra julen och betänk hur dragiga de flesta bilar är mellan hytt och bodel i golvet och man inser att det lätt kan frysa både här och där.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

JAndersB

Förarhytten och frontrutan(!) är de verkligt svaga punkterna. På mina hembyggen på 70- och 80-talen (MB 206 och MB 508) installerade jag isolerade mellanväggar (med skjut- eller stalldörrar) och så var även min gamla Niesmann Clou och min Pillos byggda. Den Kabe jag kört de senaste 4 åren saknade mellanvägg och det så kallade "vintertäcket" gav ett dåligt skydd mot kallras och förhindrade inte kondens och isbildning på frontrutan. I Kaben fanns tyvärr ingen plats för bygge av mellanvägg.
Nu sista veckan i september har jag tid på en snickarverkstad för bygge av en mellanvägg i min plåtis , en presslimmad konstruktion med 20 mm polyuretan mellan fanerskivor, med stalldörrar. I riktig vinterkyla får man lov att värma upp förarhus och vindruta genom att köra motorvärmaren, något som ändå är nödvändigt för att få igång bilen.

aake
 
Toppen