• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luft värme?

F

F.d. 24377

Guest
Har husbilat några gånger med svärfars husbil och börjar fundera på att skaffa en egen. Men när man kommer till värmesystem så kan man välja på luft (truma) eller vattenburen, om jag förstått rätt?

Vad ska man välja??
Är det så att luft låter mer? drar mer el?
Jag har sökt här på forumet och hittar bara folk som har problem med sin Truma. Har dom oftare problem än vattenburen?

Tacksam för åsikter och erfarenheter
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vatten eller luft värme?

Man kan ju ställa sig frågan om man skulle vilja ha luftburen värme i hemmet och då blir ju valet ganska lätt, tycker jag.

En och kanske den enda fördelen med luftburen värme är väl att det är enklare installation och därmed billigare!

Jag har erfarenhet av båda systemen och jag föredrar tveklöst vattenburen värme!

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Jag tror också att man skall titta lite på HUR man har tänkt att nyttja sin husbil!

Om man inte har tänkt sig de absolut värsta vinteräventyren så törs jag nog mig att säga att den luftburna funkar för de flesta!

Vi nyttjar våran bil Maj - September och för oss funkar den luftburna alldeles utmärkt!

Snabb, läckfri och förmodligen billigare installation.

Anders

(som även har luftburen värme hemma och det funkar 100a)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller luft värme?

Hvor mye fläkten låter er avhengig av mange ting. En optimal installasjon låter omtrent som en PC. Er det litt galt i dimensjonene og føringen av luftrør så øker lyden vesentlig. En vatnbåren varme er i praksis nesten helt uten lyd, strømforbruk på fläkt og vtnpump blir omlag det samme. Litt mer lyd på dieselvarme enn på gasol, selv om begge er blitt bedre de siste årene.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Har testat både luft och vattenburet.
Jag har fastnat för det tystare alternativet dvs Alde - vattenburet på gasol.
Alla är saliga i sin tro - men testa först de olika alternativen och bilda dig sen en uppfattning.

Ser man på tex Blocket å skriver in i sökrutan uppe till vänster "alde ELLER vattenburen" å sen söker så blir det ca 15 % av husbilarna som har den uppvärmningsformen.
Det brukar variera mellan 11 % och upp mot 19 %.
Lycka till. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi har Truma i våran och har väl haft -28 och blåst som kallast och visst funkar det men fläkten låter ju en del när den varvar upp .
Jag är ju lätt väckt så det blir ju lite ojämn sömn .
Jag har även pannan i bak och där sitter även termostaten vilket innebär att det kallraset som kommer i fram känns ännu mera då den stänger av sig då det är ex. 20 grader i bak men då det är kanske 17-18 i fram .
Detta är iofs ombyggt nu med div. ändring av slangar , finns div inlägg och bilder om det som jag postat .

Sen anser jag att elpatronen på 1800w värmer sämre än en 1000w kupefläkt.

Hur skall du använda bilen ?
 
F

F.d. 24377

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi kommer definitivt inte att använda den i -28 grader. Troligtvis på vår-höst här i Sverige och sommar utomlands.
Det är ljudet och driftsäkerheten från som är jag funderar mest på. Men utbudet på vattenburna värmesystem är ju något mindre, så man kanske inte ska stirra sig blind på hur man värmer upp den när man inte ska ha den mitt i vintern?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

En påtaglig fördel med vattenburet är att man med hjälp av en värmeväxlare kan köra centralvärmen med spillvärme från motorn. Och dessutom med hjälp av en 12V cirkulationspump på returledningen vid behov värma motorn med centralvärmepannan.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vatten eller luft värme?

För användning vår-sommar-höst (även vinter enligt mej) fungerar luftvärme alldeles utmärkt, eventuella fördelar med värmeväxling o.s.v. kommer mest till nytta vintertid. Många bilar med luftvärme har f.ö. en extra värmeväxlare kopplad till motorn så att man får extra värme i bodelen därifrån under körning. Luftvärmaren väger också mindre, kan vara nog så viktigt på 3500Kg bilar. :)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej
Som du vet fryser inte luft. Men det gör de som har luftvärmare. Åtminstånde på vintern.
Ska du har HB:n som båt? då räcker det med luftvärme.
/Vidhem
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

ja har luftburen i min Solifer .men hade vatten buren i Husvagnen och ja upplever att vattenv, blir jämnare temp i hela boytan,,men som nån skrev tidigare .det blir tyngre, tänk på att du kanske ångrar dig och vill vintercampa !!!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller luft värme?

satsa på vatten vi lever väl 2000 talet och inte 1900 talet vatten buren värme kommer mer o mer även i husbilar så i fram tiden så minnskar naturligtvis luft värmen husbilar har en enorm utvecling på alla område även värmen,
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Vi föredrar helt kart det tystare alternativet vatten!
Tycker det blir betydligt jämnare värme av det och så blir det mindre dammigt i bilen när man inte har en fläkt som båser runt luften i husbilen, har prövat bägge alternativen.:wink:
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller luft värme?

I vår nya husbil, Dethleffs, är det nåt dubbelgolv där det cirkulerar värme som släpps ut via små ventilationsgaller runt om i bilen. Dessutom är det värmekanaler med runda hål som släpper ut värme. Dessa går att reglera. Vad gäller ljud så hör inte jag något när värmen är på. Hade en annan husbil innan och där hörde jag när värmen startade. Sen har vi värmekanaler runt sängarna och under fönstren för att luften skall cirkulera. Vattenburet är nog lika bra men det kräver en annan installation och vad jag sett som är dyrare.
Har dock bara provat värmen ner till ca 7 gr i sommar i Norrland. Inga problem. Står man på el kan man ju stötta med el. Truma el har ju elpatron som tillbehör. Sen är det ju så att själva bildelen är ju alltid kall med enkla fönster o s v.
Jag tror de flesta nya bilar går att få med vattenburen värme mot tilläggskostnad. LMC t ex. Och de som har speciellt vinterpaket.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vatten eller luft värme?

Hej husbilsvänner!

Vattenburenvärme är säkert mycket bra även om vi inte själv ägt någon bil med detta system, vi har vår tredje husbil med luftburet värmesystem och det har fungerat perfekt även när det varit som kallast. Så för oss var det inte svårt att välja varken husbilsmärke el. värmesystem!
Kanske den drar mer gasol än det vattenburna?? men det är isåfall ganska försumbart och vihar råd med de extra hektona som det kostar mer per dygn, vissa sk. "vinterbilar" har mycket små fönster bl.a och det gör husbilen i vårtt tycke lite mörkare, det passar inte oss men.......smaken är som baken delad el hur?

Iövrigt har jag full respekt för vilket märke el värmesystem man än väljer för sina respektive behov och nöje, igrund och botten så har vi ju samma intressen även om vissa
här på forumet nästan går över gränsen för att "häckla" andra märken än det de själva äger!

Mvh
Pilot
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft värme?

Leta upp husbilen ni vill ha. Är det vattenburen eller truma-värme kommer rätt långt ner på "viktigtlistan" för mig. Viktigare då att husbilen har rätt planlösning och känns rätt.
Har själv haft 4 fritidsfordon med vatten och 3 med luftburen. Vattenburet är tystare, men funkar bra med luftburet.
Just nu har vi vattenburet i husvagnen.
 
Toppen