• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart köpa radio

O

Osten

Guest
Sugen på att montera kom radio och ute efter tips på vilken man ska köpa och vart?
 
O

Osten

Guest
Sv: Vart köpa radio

Fanns mycket att välja på? Nåt tips för en nybörjare?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vart köpa radio

Finns en Danita "allmode" som är prisvärd. Men den viktiga delen är nog antennen som man bör lägga omsorg och en slant på.
 
O

Osten

Guest
Sv: Vart köpa radio

Lite sugen på TTI TCB 771 hos limmared just för att den drivs även på 24volt. Hur är den i jåmförelse?
Vill även beställa täckfront för radio utag men restat.:(
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa radio

Roligt att det talas om 27 Mhz radio då och då, jag själv har en Danita monterad, kommer inte ihåg vad den heter mer, men den var hyfsat billig och fungerar klockrent, problemet är att det finns så få att prata med.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Vart köpa radio

Kul detta med 27 metersbandet.
Vad använder ni för anrops signal HBK.s medlems nr eller gör ni bara allmänna anrop
Själv har jag en gammal Laffayitte ( osäker på stavningen ) den har hängt med på Hwa & Hb resor sedan 1968 och fungerar alldeles utsökt , framför allt om man kompiskör , där båda ekipagen har PR radio, utsökt när man letar nattplats för två och vill friparkera , omkörningar och det vanliga pratet mellan kvinnor om ditt och datt , nu blir det väl liv på det könet !
Eterhälsning CC 69912 , Hbk 9463
Lasse......:music-icon:
 
O

Osten

Guest
Sv: Vart köpa radio

Ja hade walkie talkie sist vi åkte ner två st till Tjeckien och kul men alldeles för dålig täckning så vill montera fast radio. Är van sen man körde lastbil och då pratades det oavbrutet på radion:yes:
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Allmode

Hej .

Jag är ny på detta forum och jag håller på med komradio. Såg att du hade en fråga om
allmode och det betyder radion har alla sändningssätten AM-FM-SSB.

Häls/ Kent
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Vart köpa radio

Den 15 juni har radioklubben Pristo i Stockholm en träff för alla radiointresserade på Rudans friluftsområde i Haninge. Där kan man få svar på alla frågor gällande PR-radio i olika sorters fordon och även kunna köpa utrustning på plats.



Pristo Stockholm & SK0MG inbjuder alla Sveriges 27-MHz och Amatörradiointresserade till:

Field-day 27MHz/amatörradio helg.

Plats: Rudans Friluftsområde, Haninge
N 59° 9.744, E 18° 7.807
14,15,16 juni från 10,00 dagligen

Årets traditionsenliga Field-day kommer att tillägnas 27MHz, vi kommer att montera master o antenner för detta ändamål och köra på kanal 23FM och 24USB.

Kortvågsantenner och blindkäppar för lokalrepeatrar är också uppesatta.

Inlotsning sker på kanal 23FM, simplex 145.450MHz
samt repeaterfrekvenserna
145.725MHz(-600KHz), 434.9250(+1,6MHz).

På 27MHz är Anropssignalen Pristo Stockholm
& på 2m/70cm SK0MG.

På programmet:
Fredag: Medlemsmöte & extra årsmöte,radiokörande.

Lördag: Rävjakt, tipspromenad, loppis. Radioprat.

Söndag: radiokörande och SMFF.

Under lördagen kommer R8N CB SHOP i Stockholm att anordna försäljning samt att vi har en bakluckeloppis så fyll bilarna och var med.

Armetält finns uppsatt för övernattning och plats för husvagn finns på intill-liggande parkering.
Vår grill går varm dag o kvällstid och i närliggande Haninge centrum finns restauranger för de som vill slå på stort.

Vi hoppas att alla som brinner för 27MHz och amatörradio har möjlighet att komma denna helg.

Att hitta till Rudan:
Pendeltåg från Stockholm central mot Västerhaninge, gå av vid Handen och därefter max 10 minuters promenad, följ skyltar.
Med bil kör till Jordbro industriområde och följ skyltar.

Styrelsen För Pristo Stockhom & SK0MG önskar alla radioamatörer och PR/CB-intresserade varmt välkomna till en naturnära radiohelg. — i/på Rudans Friluftsområde
 
F

F.d. 20991

Guest
Sv: Vart köpa radio

För dom i MellanSverige kan jag rekommendera träffen som vi kommer att ha i Maj i år igen på Avholmsberget utanför Delsbo i Hälsingland.

2 av Sveriges största komradio och tillbehörsfirmor kommer att vara på plats och en massa glada entusiaster, en del bakluckeloppis och mycket annat.

Resturang finns i direkt anslutning och camping 10-15Minuter bort, oslagbart vackert.

Länkar till träffen finns lätt tillgängliga på Svenska Cbradio:s forum Välkommen till ett av Sveriges s

Där finns foton från träffen 2013 mm.

Man ser min gammelhärk Toyota Hiace med bo-del på fotona också hehe, klart husbilen är med på träffarna.

Träffar och annat är kostnadsfritt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vart köpa radio

Jag läste någonstans att man inte kunde besöka vissa länder i Europa om man hade com.radio i bilen utan att ha tillstånd från respektive land.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa radio

sv.wikipedia.org/wiki/Privat_mobil_radio
Privat mobil radio, PMR (PMR-446), är en licensfri frekvensstandard som är bestämd av Europeiska unionen. PMR arbetar på åtta radiokanaler vid frekvenser ...

Se tidigare trådar om kommunikation. PMR radio är enkelt, billigt och tillåtet i hela Europa. Funkar utmärkt inom några kilometer. Vill man ha längre förbindelser så blir det en annan hobby, en annan radiotyp och andra regler.

Ämnet är lite känsligt för det finns många olika tyckanden. Låt så vara men PMR radion har så lågt pris att att den borde vara igång i alla husbilar. Om inte annat så för att HBKs tidigare arbetsgrupp föreslaget just denna lösning.

PMR radio finns på många ställen, bl.a. Claes Ohlson, hälsar Björn
 
Senast ändrad:
Toppen