• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varningsskylt cykel vilka länder

F

F.d. 30701

Guest
Vi åker genom Tyskland-Österrike-Slovenien-Kroatien. Vilka av dessa länder måste man ha varningsskylt för cykel bak. Vi kommer endast att ha 2 cyklar och använda skyddsöverdrag. Var köper man isåfall dessa skyltar?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

All utskjutande last inte enbart cyklar skall markeras, gäller i alla länder. I Sverige om den sticker ut mer än en meter, i andra länder så fort något hänger bak på bilen. Det är därför vettigt att alltid ha skylten uppsatt när man hängt något bak på husbilen.

Skylt finns att köpa i tillbehörsbutiker.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

All utskjutande last inte enbart cyklar skall markeras, gäller i alla länder. I Sverige om den sticker ut mer än en meter, i andra länder så fort något hänger bak på bilen. Det är därför vettigt att alltid ha skylten uppsatt när man hängt något bak på husbilen.

Ok bra att veta. Kan jag köpa en varningsskylt i Sverige som gäller i ovanstående länder?
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

Hej. Hänger på skylten så fort jag lämnar Sverige. Köpte min på campea i Falkenberg. Den är i plast inte i metall som något land kräver. Mvh Ingemar
 

Petkla0115

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17473
Medlemskap
2024
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

Behövs varningsskylt om man har en mc-ramp med integrerade ljus?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

Italien och Spanien kräver varningsskylt för påhängda cyklar.
Dessutom olika utseende på skyltarna!

image.jpeg
 
F

F.d. 50883

Guest
Sv: varningsskylt cykel vilka länder

Jag hade beställt en i aluminium godkänd för Italien, men han inte få den innan vi åkte. Så jag köpte en på bensinmack i Italien, men då fanns det bara den andra typen i plast. Jag frågade på macken om den var godkända i Italien och han svarade att det var den. Svårt att veta men det är många som har den i plast så jag förmodar att det är viktigast att det finns en skylt.
 
Toppen