• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningslampa

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kör ut på motorvägen och lägg i lämplig växel så motorn har ca 3500 v/min och kör så i en halvtimme så regenereras partikelfiltret.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet oppstår normalt når en har mange oppstarter av motoren uten å kjøre langt nok med nok pelastning slik at filteret får brenne rent. Wizard har beskrevet den billigste måte å rette problemet på.
 
F

F.d. 24550

Guest
Ibland kan det komma in vatten i sensorn för partikelfiltret vilket gör att regenerering av filtret inte görs. Sensorn måste bytas. Man skall inte köra längre sträckor med lysande varningslampa. Vi har råkat ut för detta ett par gånger. Ett byte av sensorn kostar omkring 3000, men har för oss gått på avgasgaranti då bilen är köpt i Sverige. Vi har årsmodell 2013.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
På vår 12:a fick vi byta trycksensorn till parikelfiltret. En ny kostar 400-1000:- . Dra loss slangarna och kolla om det kommer vattendroppar ur sensorn. Sitter på rambalk snett framför partikelfiltret på fiatnosen. Den nya kan ha annan kontakt, då behövs en mellankabel. Sedan bör sensorn kaliberas med lämpligt program. Kolla felkod med någon OBD plugg med app eller pc innan för att vara säker.
Med vänlig hälsning, Conny
 
F

F.d. 24550

Guest
För 2,3 litersmotorn skall finnas en ny version av sensorn som skall eliminera fortsatta problem av samma typ. Har man däremot 3,0 litersmotorn så får man leva med problemet och byta ut sensorn när helst problem uppstår. Om det är detta som orsakar problem skall man vara försiktig med att köra långa sträckor med tänd motorlampa. Det pumpas in extra diesel för regenerering, men en regenerering kan inte ske. Man kan därför riskera att ett överskott av diesel pumpas in och späder ut motoroljan så att motorn skär.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Bytte DPS sensor på min 3.0 liters motor för 2 veckor sedan, bilen har gått 5300 mil.
Kostnad med reservdel och arbete 4423 kronor.
 
Toppen