• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Måste varna alla som tänkt börja med Geocaching. Det är väldigt vanebildande. Vi började i lördags och har varit ute och hittat cacher varje dag sen dess. (16 st + ett Geocoin) Har ännu inte varit iväg med husbilen, men GPS:en och en aktuell Pocket Query (sammanställning av chacher för nedladdning) för området vi ska till kommer definitivt att finnas med varje gång vi åker iväg.

Det bästa är att man kombinerar både nytta och nöje. Har ni inte provat ännu så gör det. Vi är redan bitna, båda två. /Jeanette
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: VARNING

Hej!
Hur gör man egentligen när man startar med geocaching?
Hälsningar Ylwa
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: VARNING

Kan inte annat än att hålla med om att det är beroendeframkallande.
Familjen började cacha den 1/9 och har till dags dato hittat 123 olika gömmor. en hel del mysteries är dock lösta och väntar på loggning. Barnen tycker det är superkul att gå ut med mamma och pappa för att leta skatter.
Det går ju dessutom att klara sig med relativt enkel utrustning, man kan ju leta skatter utan GPS t.o.m. (då med hjälp av eniro, google maps och earth).
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: VARNING

Javisst även vi har fastnat i detta "träsk". Vi åker i dag till Kroksjön för att intaga en elplats för att Cacha i området mot Hestra och Anderstorp under helgen.
Vi skall även kolla upp en ställplats i Borås för att vi kanske kunde träffas några bilar till nästa helg och plocka en "Cachbomb" dvs. många cacher utlagda på ett litet område, vi hade tänkt oss att stå strax söder Borås och beräknat cykelavstånd till cacherna skulle då bli endast 2-3 km.
Jag återkommer med dessa planer på söndag em. då vi kommer hem, så får vi se om några fler hänger på. Alltid kul om vi är flera i bilar "campen".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: VARNING

Jag skulle uppskatta om folk la in lite större sedlar i burkarna. Så det blev lönsamt!:D
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: VARNING

Knarrevik.JPG

Anders, med "alla" cacher som du tagit hittills, behöver du inte oroa dig för kostnaderna ännu :twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: VARNING

Jag har allt hittat en del utan att registrera och några som jag borde ha hittat men som folk har flyttat :twitcy:. Men någon hundring då och då hade kanske fått upp intresset!

Lisa vill bara hitta sina egna cacher dvs svamp.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: VARNING

Hur vanligt e det att man inte finner sin cache? Vi har 3 st i närområdet som vi sökt efter flera gånger men inte lyckats hitta. Får ingen bra riktning när man e nära för det är under en stor bro,så riktningen varierar väldigt mycket när man förflyttar sig under bron. Påverkar ledningar över tågspår o höghus när man ska ta ut en riktning?Ha en riktigt fin helg/Staffan
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: VARNING

Hej
Vill bara säga att nu fungerar tekniken även för oss. Det har varit problem med att få in kartan i GPSen. Kartan är Friluftskarta Götaland mod 2005 och av vad jag förstår kommer nu en uppdatering till en mer utförlig karta där även fastighetsgränserna är med. Intressant!

Ha de
Tore
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: VARNING

Till Staffan & Jeanette vill jag bara säga att visst kommer vi till cacher vi inte hittar och man läser på i GPS:en att föregående loggare "fann den direkt" det är då som man får horn i pannan och inte vill ge upp.
I går eftermiddag gick vi på en cach som hette "Svampskogen riksväg 262" och vi fann den inte fast vi letade i timmar. Vi ligger denna helg på Kroksjön och det första vi gjorde i morse så var det raka vägen till "Svampskogen" för det finns inget som retar en så mycket som en bommad cach och det kvittar hur många lätta som ligger i närheten och i dag fann vi den.
Sen var det dags för en serie cacher som heter "Öreryd rundtur" det var en liten vandring som jag tyckte var kul den handlade om att bese skyttevärn och liknande. Man kan inte låtabli...
ladda.jpg anfall.jpg moteld.jpg

Och när vi kom till sjutbanan var det full akivitet.

anlägg.jpg träffar.jpg

Och till Tortor vill jag bara säga att fritidskarta i GPS en kan vara lite bökigt men när det fungerar är det toppen, så man ser höjdkurvorna så man vet vad man ger sig in i för terräng, så man kan skicka hustrun och säga att "jag kokar kaffe så länge".
Kul att ni fortsätter med denna hobby som vi visade er på Getterön i våras.
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: VARNING

Måste varna alla som tänkt börja med Geocaching. Det är väldigt vanebildande. Vi började i lördags och har varit ute och hittat cacher varje dag sen dess. (16 st + ett Geocoin) Har ännu inte varit iväg med husbilen, men GPS:en och en aktuell Pocket Query (sammanställning av chacher för nedladdning) för området vi ska till kommer definitivt att finnas med varje gång vi åker iväg.

Det bästa är att man kombinerar både nytta och nöje. Har ni inte provat ännu så gör det. Vi är redan bitna, båda två. /Jeanette
Hallå
Va F_____e Geocaching
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: VARNING

Ett speciellt tack till Postis o Kingen som som öppnat våra ögon för nöjet med krypa på knäna och sticka handen in i mörka stenrösen. Det är inte bara tillfredsställelsen att ha funnit en lite svårare cache utan framför allt att man får så mycket "kulturhistoria", fakta om platser man aldrig skulle hitta annars.

Gjorde nu senast en resa i sköna Dalsland och fann en del av Kingens fina platser och artiklar om dessa. Jättefint jobb Kingen!! Anvisningar och hintar så tydliga att vi klarade våra cacher utan karta.

Men som sagt, nu fungerar kartan och det gör det hela mycket lättare.
Roliga bilder på dej Postis! Man riktigt ser hur du njuter! Förstår att du har roligt och att bilderna syns att även du är beväpnad (med en kraftig GPS).

Ha de
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: VARNING

Hej!
Hur gör man egentligen när man startar med geocaching?
Hälsningar Ylwa

Programmet Geocache Navigator finns till Nokias telefoner försedda med GPS. Geocaching är en hobby som går ut på att man letar efter gömda saker i naturen, med hjälp av gps. Nu alltså även i mobilen.

Geocaching är en smärre folkrörelse, som förmodligen uppstod av att det fanns fler gps:er än folk som egentligen hade användning för dem. Principen är att man gömmer en liten ask med en ”skatt”, oftast en plastburk med småsaker, någonstans varsomhelst i världen. Sedan anger man dess koordinater, och oftast en serie mer eller mindre kryptiska ledtrådar till hur man hittar skatten. En person som är ute i skogen kan sedan se vilka skatter som finns i närheten och försöka leta upp dem. Det finns tusentals skatter bara i Sverige.

Programmet gör att du kan kolla upp vilka skatter som finns i närheten, hjälper dig att navigera till skatterna, och kan användas för att föra logg över vilka skatter du hittat. Du får även texten där cachen och eventuella ledtrådar beskrivs i mobilen.

Från att tidigare varit gratisprogram har det nu utvecklats vidare och kostar 15 Euro.
Geocaching with Nokia Series 60 phones




 

Knudsen 6X6

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
7249
Medlemskap
2021
Sv: VARNING

Hej

Jeg har GeoCachet siden 08. Det er fantastisk meget at se som man normalt ikke ser. Jeg har været steder i mit nærområde som de lokale ikke har set, selvom de har boet her hele deres liv. Jeg har bare boet her i godt 4 år.


Jeg vil spørge om der evt. kan være interesse for at jeg fortælder om GeoCaching.


Min tanke er at vi mødes på naturum på Söderåsens Nationalpark. Her kan vi starte med lidt kaffe og kage fra den fantastiske resturant.
Mens kaffen og kagen intages kan jeg intrudosere til GeoCaching. Jeg kan vise udstyr og fortælle en del om GeoCaching.
Hovedsaligt vil jeg holde mig til mine oplevelser med GeoCaching.

Grunden til at jeg vælger det sted er at det er en af de skønne steder i Skåne og at jeg har afholdt eventer (Samling af GeoCachere (Personer der GeoCacher)) og at jeg har udlagt ca. 140 GeoCacher på Söderåsen.

Vi kan afslutte med at vi tager ud og ser på nogle af de cacher som jeg er rigtig glad for, der vil være rig mulighed for at vælge mellem forskellige cacher som vi kan besøge og forsøge at logge i fællesskab.

For dem der ønsker hjælp med at lave login på geocaching.com, så dagens høst kan logges, kan vi slutte med mad og efter hygge på samlingsstedet.

Det betyder at alle ikke behøves at følges og at alle ikke behøver at være med hele dagen - eller den tid der er tilrådighed.

Som skrevet så er dette kun en føler på om der er interesse for at jeg laver et arrangement på Söderåsen Nationalpark.
Hvis det ønskes kan vi sagtens dele det over to dage. Det meget fine muligheder for at campere lige overfor hovedindgangen til parken samt mange andre mulighder for logi.

Skriv om du evt. er intereseret hvor lang tid timer, 1 eller 2 dage og hvornår.

GeoJuleHilsen
Henrik L Knudsen
Knudsen 6X6

knudsen6x6 på geocaching.com
 
Toppen