• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning, vägpirater i norra Spanien,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Varje säsong får vi läsa trista historier om vägpraterna som rör sig i gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien. Utefter E15, A9 i Frankrike och A7 på den spanska sidan.

I år inget undantag, läste just om ett svensk par som råkat ut för dem; Svenskar utsatta för misstänkt vägpirat

Det är väl samma gäng som under sommaren underhåller bilisterna utefter E6 i Västsverige.

Nu tror jag inte att det är så farligt om man är uppmärksam, känner till problemet och inte gör allt för äventyrliga stopp utefter vägen. Men visst är det ett problem, för var ser man beväpnade poliser på rastplatser, på franska sidan Gendarmer och spanska sidan Guardia Civil? Jo, precis vid dessa vägavsnitt och det är troligen ingen tillfällighet.

TommyD
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Tänk om man skulle ta fram mobilen och fotografera den viftande mannen för att strax efter visa honom följande genom den stängda bilrutan:

Visa bilaga 159270

Undrar hur vägpiraten skulle reagera då?
Han skulle förmodligen reagera genom att krossa rutan och med våld ta kameran.Finns flera fall där de har blivit våldsamma när de märkt att de blivit fotograferade.Jag skulle nog inte fota i alla fall så att märker det.
Mvh.s670sl
 
J

Jarn

Guest
Är precis på rull hem från Spanien och har en fråga till er som är mer pålästa om vägpirater.
Är det lika vanligt förekommande på vägar som är avgiftsbelagda?
Jag tycker det borde vara mindre, men vet ej, för de har ju då begränsade ställen att köra på och ifrån vägen, dessutom filmas de ju då också.
Någon som har fakta?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Är precis på rull hem från Spanien och har en fråga till er som är mer pålästa om vägpirater.
Är det lika vanligt förekommande på vägar som är avgiftsbelagda?
Jag tycker det borde vara mindre, men vet ej, för de har ju då begränsade ställen att köra på och ifrån vägen, dessutom filmas de ju då också.
Någon som har fakta?

Har läst i spansk press att det uteslutande sker på avgiftsfria vägar, alternativ betalfria avsnitt på AP7. Troligen är det samma fenomen i Frankrike, att det sker på avsnitt på A9 som är avgiftsfria.

Logiskt, inga kameror och inga kontrollerade passeringar för att komma av och på vägen.

Själva har vi åkt sträckan oräkneliga gånger under årens lopp och har aldrig sett, eller blivit antastades av dessa individer ...... vi åker alltid betalväg den sträckan, men vissa delar är avgiftsfri men vi har aldrig haft problem.

TommyD
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Instämmer i TommyD,s redogörelse. A vägarna är ju ganska trafikerade eftersom dem är avgiftsfria i motsatts till AP vägarna, som speciellt nattetid är "öde". Då finns möjligheten att läget är mer "gynnsamt" för vägpiraterna att träda fram. Vi har dock aldrig på våra färder varit i närheten av att vara utsatta. Inom parantes tycker jag, att spanska polisen, oftast har sitt fasta blåljus tänt på sina fordon då man patrullerar. Syns tydligt långväga, säkert förebyggande.
mvh
Fincan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Här talar vi om två olika fenomen. Vägtjuvar och rastplatstjuvar.
Bondfångeri genom att förvirra och påpeka fel på bilar punktering osv. görs som sagt ovan bäst på lite glesare trafikerade vägar.
Rastplats stölder görs till stor del på betalvägarnas rastplatser , många när bilen lämnas t.ex. för toalettbesök.

Helt nyligen greps 4 balter i Barcelona trakten som hade rastplatsstölder som specialitet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Har lyckats missa alla trots att jag kör mycket. Frugan träffade dock på dem o det var vid Åstorpspåfarten E 20 söder om Ängelholm. Annars har polisens prioritering fått stopp på mycket av busets aktiviteter på E20s rastplatser. När det gäller Europa så blir det i huvudsak betalväg från Lyon till söder om Tarragona för vår del.
För övrigt så plundrades en svensk husbil där i våras Detta på en videoövervakad parkering på en golfklubb. Enligt videon så var det två vuxna o ett "barn" som skickades in genom sovrumsfönstret för att sedan öppna upp. Alla var maskerade så skallarm är en klok investering istället för att förlita sig på extern bevakning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är så sorgligt att läsa om människor som har blivit drabbade på sina resor som egentligen är menade att bringa glädje och ett intressant liv. Här får vi hjälpas åt mer med att skriva om det och hjälpa & stötta varandra på olika sätt.

Vi har valt rattklycka och mekaniska lås (vred) på dörrar både inne och ute. Här skulle ”replay” inte fungera för alla dörrar är låsta även mekaniskt. Ingen idé att stoppa in en ”unge” genom fönsterruta/taklucka heller för det går inte att öppna någon dörr innifrån ändå. ...och några pengar, pass och iPad (med övrig digital dokumentation) har vi ALLTID med oss. Aldrig något på instrumentbrädan, inga väskor, kamera, mobiler och annat som skulle ens antyda eller vara likt pengar & mynt.

Så vill någon ha vår gamla TV, router eller grytor, varsågod, gör ett riktigt inbrott med kofot, sticksåg m.m. om det är värt besväret... Det mest värdefulla har jag alltid med mig, hon följer med mig överallt ; )
/ranko
 
Senast ändrad:

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Vi var inte ensamma på ställplatsen kanske 8-10 HB. Ingen hade sett något.
Startnyckeln är bland dom få saker vi har kvar. Åker till Ambasaden i Madrid på må för tillfälliga pass så vi tar oss härifrån!
Allt löser sig på något sätt men man blir så FÖRBANNAD att man inte får ha sina saker ifred!!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tänk om man skulle ta fram mobilen och fotografera den viftande mannen för att strax efter visa honom följande genom den stängda bilrutan:

Visa bilaga 159270

Undrar hur vägpiraten skulle reagera då?

Jag har funderingar kring konsekvenser av att ta foton i Spanien. "Tänk om man skulle ta fram mobilen och fotografera den viftande mannen ..." Blir det inga problem vid eventuell anmälan? Så vitt jag vet (utifrån min fotografering hobby) skyddas personens rätt till sin "image" av spansk grundlag. Spanien är ett av några få länder med formellt mycket restriktvt lagstiftning på detta område. Att detta inte följs i praktiken är annan sak.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vi var inte ensamma på ställplatsen kanske 8-10 HB. Ingen hade sett något.
Startnyckeln är bland dom få saker vi har kvar. Åker till Ambasaden i Madrid på må för tillfälliga pass så vi tar oss härifrån!
Allt löser sig på något sätt men man blir så FÖRBANNAD att man inte får ha sina saker ifred!!
Lider med er , husbilen ordnar sig , ni får en likvärdig på försäkringen. Men allt det praktiska. En fråga : era nycklar till hemmet var är dom?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har funderingar kring konsekvenser av att ta foton i Spanien. "Tänk om man skulle ta fram mobilen och fotografera den viftande mannen ..." Blir det inga problem vid eventuell anmälan? Så vitt jag vet (utifrån min fotografering hobby) skyddas personens rätt till sin "image" av spansk grundlag. Spanien är ett av några få länder med formellt mycket restriktvt lagstiftning på detta område. Att detta inte följs i praktiken är annan sak.

Kan inte alls den spanska juridiken vad beträffar detta, men..... själv ser jag en hel del spansk TV, läser spanska tidningar och kan konstatera att man pixlar inte alls som i Sverige, här är det öppnare. Det är oftast bara polisernas ansikten som är pixlade,

Däremot vet jag i det fall en spansk polis fastnar på ditt kort kan du med dagens mycket kritiserade Ley Mordaza (Munkavlelagen) bli både fängslad och få miljonböter..... ok, i teorin, men lagen finns fortsatt.

TommyD
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Rattkrycka är nog bra men att förstärka dörrlåsen är bortkastade pengar!
Tjuven väljer den enklaste vägen att komma in i bilen vilket i de flesta fall är genom plastfönster i bodelen. Inte ens verktyg behövs.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Byt lås hemma , många vet att man via transportstyrelsen får fram er adress och då är det bara attt skicka kusinen med nyckeln om inte nu så kan det ske senare.
Gissar på nätverk av tjuvar från Östeuropa och där är nog bllen snart!

Lägger man fram denna teori för såväl polis som försäkringsbolag får man till svar att det är väldigt långsökt att någon skulle göra inbrott I Sverige med nickel stolen I Spanien. Faktum är att man får samma svar/bemötande även om nyckeln stjäls i samma stad där man bor (har egen erfarenhet, tyvärr).

Känne rman sig dock trots detta orolig och anser det värt pengarna skall man naturligtvis göra något för att stilla oron.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kanske det nu blir lite lugnare utefter vägarna i norra Spanien. Guardia Civil har anhållit inte mindre än 8 gästande EU-medborgare, som använt tiden för besöket till ett 100-tal rån utefter vägarna.

Många vägpirater gripna i Spanien

Tidigare i tråden diskuterades om det här problemet förekommer på både avgiftsfria som betalvägar. Själv hänvisade jag till vad jag läst i spansk press, att det primärt var ett problem på de betalfria vägarna, men här läser vi att det i huvudsak opererat på AP-7, som är en betalväg.

Nu när det våras kommer väl deras kollegor upp mot Sverige ....... trist!

TommyD
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen