• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING !!! Installation av solceller

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Ni som har solceller installerade och med två bodelsbatterier kontrollera att det är RÄTT kabelarea mellan batterierna.
Vi som var på AWIMEX fick information om formler och area, förbrukning ampere med mera. Under pausen skulle vi kolla våra bilar.

Jag som fått mina solceller installerade av Autohallen i Lomma tog föregivet att det är rätt installerat. Dom sysslar med sådant dagligen.

Kabeln mellan batterierna skall vara MINST 25 mm² för att klara förbrukningen. Belysning, värme, kyl och allt annat som kan tänkas vara inkopplat.

Dessutom skall matningen från laddarna (solcell / batteriladdare) kopplas in så att plus går till batteri A och minus till batteri B. Samma gäller förbrukningen.

Nu kontrollerade vi installationen. 4 mm² !!!!!!!! = STOR BRANDRISK:mad::mad::mad:
Ni kan se på bilderna skillnaden på arean.
Med tanke på denna installation byttes kablarna ut nu av mig själv.
Installationen som beskrevs ovan Plus till A och minus till B var inte heller gjort.:mad:

Är det okunskap eller snålhet att man väljer 4mm ² istället för 25mm² ?
 

Bilagor

  • kabel_1.jpg
    kabel_1.jpg
    261,7 KB · Visningar: 235
  • kabel_2.jpg
    kabel_2.jpg
    181,3 KB · Visningar: 226
F

F.d. 25802

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Jodå visst kan du komma upp denna laddning,men praktiskt räknar jag dividerat med 20.
50Watt 2.5A
100Watt 5A
12volt.
ytterst sällan du lyckas ta ut mer av en panel som inte är riktad exakt mot solen!

Då funkar tydligen mina billiga paneler från Tyska Prevent ganska bra då. Har 2x100W, parallellkopplade, Victron 70/15 MPPT-regulator kopplad till EBL. Victron batteriövervakare närmast batterierna. Visade 13A laddning i helgen när jag var ute. :)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Jag tycker det är svårt att lyckas få så hög laddström...
Det vill till att batteriet är riktigt "hungrigt" på ström för att det ska laddas med 13A!
Ofta börjar solen ladda med låg ström tidigt på morgonen, några timmar, och jag upplever det som att batteriet blir mättat ganska snabbt, så när solen står högre vid 12 tiden så har spänningen ökat över 14v och strömmen är relativt låg.
Man får belasta med inverter mitt på dagen så man får se de riktigt höga siffrorna :)
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det var precis vad jag gjorde. 13A mätte jag upp direkt efter att jag bryggt kaffe på min 220V-bryggare. :) Då stod ändå batterimätaren på 98% batteri kvar..
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Helt rätt undvik kabelskor om det går, en skruvanslutning med förtenta kabeländar kan man alltid efterdra och ska göras, ni tänker helt rätt.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Helt rätt undvik kabelskor om det går, en skruvanslutning med förtenta kabeländar kan man alltid efterdra och ska göras, ni tänker helt rätt.

Hej,

Jag inredde för ett antal är sedan en båt (Nauticat 38) och där använde jag metoden att förtenta kabeländar och skruvanslutningar. Jag fick fortsätta att efterdra "i evighet". Det slutade efter ett par år med att jag fick klippa av alla kabeländar och pressa på galvade kabelklämmor.

/Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det med tinn eller ikke er tydligen en sak med mange meninger.

Fakta er at tinn er et plastisk metall, og glir unna under press - det finnes till og med mulighet for at det kan fungere som smøremiddel for kordellene i en kabel.

Selv husker jeg den gamle militære måten å skjøte kabler på: først mekanisk så det ikke kan bli forskyvninger og deretter mette det hele med tinn og avslutte med isolasjon. For tynne kabler var det en spesiell knute - for tykke kunne det bli en form for spleising av kordellene.

Hender jeg bruker disse teknikenne i dag om jeg ikke har rett hylse og verktøy tilgjengelig når en kabel skal kobles. Her er det snakk omkoblinger som ikke kan åpnes igjen.

Tinn og skrue er som Bengt så treffende beskriver fra båten en evighetsjobb i ettertrekking etter hvert som tinn (og ledere?) glir unna presset fra skruene.

Men pressede koblinger forutsetter rett hylse og verktøy til den kabel en skal terminere. Og her er tinn noe en må holde seg langt unna, jeg har i år byttet ut hovedkabelen på en lastebil etter en kabelbrann ved startmotoren - skulle likt å vite hvem som hadde laget den gamle kabelen. Det var en hylse som ikke var presset - etter brannen var det litt tinn igjen inne i hylsen og kopperet var glødet 10 cm ut fra hylsen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det är ju ingen tillfällighet att Semko redan på 70-talet förbjöd försäljning av förlängningssladdar, bordlampor m.m. som hade förtenta ledare i kopplingsplintar. Iofs för 220v men problemet är detsamma vid 12v, det uppstår glapp efter en tid. Jag vill minnas att man då sa detta var den enskilt största orsaken till brand i hemmet på den tiden.
Sen förstår jag att i fuktig ioch korrosiv miljö (läs båtar) att lodet skyddar för korrosion men på köpet får man evighetrarbetet med att efterdra alla kopplingsplintar. Som nån skev ovan, titta på Skyllermarks hemsida hur man löser det med kabelskoklämmning och krympslang. SÃ¥ pressar du en kabel | Skyllermarks
// Göte J
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Nu när jag köpte solcellspaneler av preVent så köpte jag också 6mm2 kabel & den är förtennad. Hur gör jag om jag vill undvika att skruva fast den i regulatorn? Någon som har ett tips?

Bennie
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Tack och att göra beräkning med avseende på avgiven effekt från solcell kontra kabelarea gör att man slipper under eller överdimensionera TILL batteri, ex har ni en 100 w solcell så ger den teoretiskt 8.3 A max och det ska man dimensionera och avsäkra efter även om den i realiteten bara ger 40-70% av detta i normal användning/vinkel på solcellen mm.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Har du en redan förtennad kabel som är flertrådig är det bara att skruva fast den, trådarna i kabeln är då flexibla och du behöver inte efterdra oftare än man alltid ska göra i elintstallationer.
 
F

F.d. 54759

Guest
Hej!
Det här är ju en jättegammal tråd och jag tycker att den utvecklades under diskussionen. För mig är behållningen att ansluta laddningen "diagonalt" eftersom jag då direkt kan se om ett batteri har fallerat. Diskussionen om kabelarea är för min del överdriven eftersom jag inte har någon husbil utan en husvagn där det aldrig blir några jätteströmmar. Allting är bytt till lågförbrukare, och TV:n drar t.ex. max 14W! De större förbrukarna går på gas som t.ex. kylskåp. Jag kopplar ihop 2 st 95Ah batterier parallellt och anser att 4mm2 (i mitt fall råkar jag ha 4,5mm2) och säkrar för kabeln (och kanske under för att ha marginal) t.ex. 15A. Jag har en omformare som kan ge 300W kontinuerligt men med en större startström. En 30A säkring har hållit hittlills och då räcker 4.5mm2 kabel. Frågan är om det är någon fördel att ansluta den diagonalt? Jag tror inte det utan det utjämnas nog mellan de två batterierna i alla fall. Två solpaneler på vardera 50W som är anslutna i serie med bypassdioder är också säkrade med 7,5A vardera. 2,5mm2 kabel till MPPT-regulator (också säkrat) räcker bra. Från regulator till batteri kort kabel också 2,5mm2 säkrad med 15A.
Det är kanske inte fel att ha grova kablar, men ska det vara någon mening så ska det också sitta en stor säkring på kanske flera 100A! Samtidigt känner jag mig mycket tryggare med klenare kablar som om säkringen mot förmodan skulle fallera har lättare för att brinna av utan någon större ljusbåge.

Men att ansluta laddningen diagonalt tycker jag är genialt för att få en indikator på om båda batterierna fungerar som de ska när jag bara har en regulator (alltså inte duo som annars verkar idealiskt).Sen kommer ytterligare en fundering; om ett batteri är sämre, kommer det då att påverka laddningen av det andra batteriet vid diagonal koppling? Om det är så kanske det är bättre att inte ansluta diagonalt? "Hur man än vänder sig..."!

Tillägg 190912: Jag råkar se här ovan att F.d. 8562 skriver att en 100W panel teoretiskt kan ge 8,3A. Det stämmer ju inte riktigt eftersom spänningen ut från panelerna som regel är betydligt högre än 12V. Jag har sett 21-22V som max från mina paneler (monokristallina) och det betyder en ström på mindre än 5A. Jag har säkrat mina 2st 50W paneler med 7,5A vardera och det är egentligen onödigt högt om det är panelen jag vill skydda. Däremot efter regulatorn blir det ju en högre ström (mina paneler är seriekopplade).

Jag har också funderat igen lite grand över det här med att ansluta laddningen "diagonalt". Att det liksom skulle fördela laddningen bättre har jag mycket svårt att förstå. Spänningsfallet över de korta ledningar som förbinder batterierna borde vara försumbart, så i praktiken laddas batterierna lika. Elektronerna förflyttar sig med ljusets hastighet! Däremot som jag skrev ursprungligen så kan jag se om laddningen inte fungerar som den ska om jag ansluter diagonalt t.ex. om en säkring mellan batterierna har gått, då blir det ju ingen laddning. Jag kan se via Bluetooth och en app i mobilen med min regulator om det hela fungerar som det ska. Det borde synas på displayen också på de flesta laddare/regulatorer. Sen finns de de som hävdar att man dessutom ska ansluta förbrukningen "diagonalt" men omvänt mot laddningen. Jag har svårt att se vitsen med det. Däremot kan det finnas en fördel att ansluta förbrukningen till regulatorns utgång för förbrukning. Den kan då bryta för att skydda batteriet när spänningen har blivit för låg.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen