• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Caravanförsäkring

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Fick en skada på husbilen förra sommaren. Körde framåt skada på vänster sida, backade fick skada på höger framskärm. Enligt försäkringsbolaget var det 2 självrisker,eftersom skadorna inte kunnat uppstå samtidigt, men de var hyggliga och tog det som en självrisk. Så det där med många självrisker stämmer, vi kan sen tycka vad vi vill det är ändå försäkringsbolagets ord som gäller.

Lasse J
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

08 fick vi ett motorhaveri på autoban utanför Hanover, efter ett ett antal teknikaliteter, bärgning till verkstad och telefonsamtal med sos i Köpenhamn m.m. fick vi med hjälp av cc försäkringen, hem bilen till verkstad i Sverige. Vid ett annat tillfälle hamnade vår laptop i golvet och gick sönder, inget problem för cc. försäkring. Övervintrar du ex.vis i värmen är cc. försäkring det enda bolag som har 90 dagars reseförsäkring. Avbryter du vistelsen och åker hem över jul och konfirmerar återresan får du 90 nya dagar. (betalar nästan en hemresa) CC- försäkring ägs av Codan, ett danskt försäkringsbolag som är modrbolag till Svenska Trygg Hansa.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

08 fick vi ett motorhaveri på autoban utanför Hanover, efter ett ett antal teknikaliteter, bärgning till verkstad och telefonsamtal med sos i Köpenhamn m.m. fick vi med hjälp av cc försäkringen, hem bilen till verkstad i Sverige. Vid ett annat tillfälle hamnade vår laptop i golvet och gick sönder, inget problem för cc. försäkring. Övervintrar du ex.vis i värmen är cc. försäkring det enda bolag som har 90 dagars reseförsäkring. Avbryter du vistelsen och åker hem över jul och konfirmerar återresan får du 90 nya dagar. (betalar nästan en hemresa) CC- försäkring ägs av Codan, ett danskt försäkringsbolag som är modrbolag till Svenska Trygg Hansa.

enda bolag som har 90 dagars reseförsäkring Folksam har 185 dagar om du har hemfösäkring och husbilsförsäkring hos dom
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Jag har haft Caravanförsäkring (Codan) både hemförsäkring och husbilsförsäkring. Har inte haft någon skada så där vet jag inte hur dom fungerar men nu har jag bytt, då totalpriset för dessa försäkringarna och vår andra bil gör en total kostnad per år som är 3.800:- lägre än Codan. Dessutom ingår också reseförsäkringen på 185 dagar i den nya.
Det är Folksam som vi har bytt till och dom har dessutom i hemförsäkringen en trygghetsbesiktning av Anticimex som ingår.
Jag hoppas, och tror, att det skall fungera bättre än vad ryktet säger. Det är ett rykte som jag har haft med mig från 1980-talet och där vi inte uppskattade Folksam alls som den tunga koloss dom då var.
I dag verkar det vara en modern organisation med kunnigt folk och jag hoppas att vi inte behöver utnyttja den.

Ronny
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Det går inte att ställa av husbilen utomlands med andra försäkringsbolag än Codan.
Om man övervintrar i Sydeuropa på vintern gör jag en besparing på ca 5000 - 6000 kr genom att ställa av bilen. Det betalar lätt en flygbiljett t.o.r hem t.ex. över jul och nyår och det blir pengar över. Man får även nya 90 dagar på reseförsäkringen.
 
Toppen