• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Caravanförsäkring

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag vill varna för Caravanförsäkring. I vintras när vi var i Spanien hände en liten malör som jag var helt och hållet vållande till själv. Jag skulle åka ut från en parkeringsyta och fastnade i ett träd, så att husbilen blev lite skadad, bl.a takluckan sprack samt en skada på bakre hörnet samt 2 små bucklor på sidan. Döm om min förvåning när Caravanförsäkring ville ha 3 st självrisker för som jag ser det samma skadetillfälle.
Det är nämligen så att ,enligt Kristoffer Ahlfors på Caravanförsäkring, om man kör framåt och det blir en skada och om du sedan backar och det blir en skada till så är det 2 självrisker. Jag törs inte ens tänka på hur många självrisker det skulle bli vid ett eventuellt inbrott i huset, där busen far runt i alla rum och plockar åt sig prylar.
Jag har naturligtvis bytt bolag för alla försäkringar som jag hade i Caravanförsäkring.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Det innebär alltså att du backade tre gånger och skadade bilen varje gång:confused:
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

jag undrar samma sak, körde du på saker 3 gånger eller gick all sönder vid samma påstötning? :confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Det är ju den krassa verkligheten att läsa villkoren och kanske inte enbart jaga det lägsta priset, även om de flesta gör det.
Detta med försäkringar är inte alltid enkelt. Har jobbat mot försäkringsbolag i mer än 30 år och har blandade erfarenheter.
Någonstans tar bolagen igen sina låga premier, därmed inte sagt att den billigaste är sämst utan att den dyraste kan vara mest komplicerad och svår att få ersättning från.
Ta noga reda på villkor och jämför olika bolags utbud så slipper man skriverier av denna typ.
/ Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Hos TryggHansa var det samma gör en bekant skulle en ruskig vinterkväll köra in sin grabb till sjukhuset och han körde fast med sin bil som hade blivit stående på "magen" och försäkringsbolaget räknade till 17 små märken i sidokjolarna på bilen och det blev då 17 självrisker .

Dom bytte bolag omg. genom att skriva över bilen på sin fru och dom tog även bort resten av sina försäkringar från samma bolag .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Detta med att byta försäkringsbolag är enkelt. Ställ av bilen idag och återregga den i morgon med nytt försäkringsbolag. Kosta 50 kr i avställningsavgift.
Praktiseras av många som inte är nojda med det bolag de har och det fungerar utmärkt.
/ Bror
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Den sanna krassa verkligheten är nog att alla bolag har samma villkor. Varje krock är unik. Man kan ju inte samla på sig en törn bak en törn på sidan och en kyss fram som en skada!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.736
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Hos TryggHansa var det samma gör en bekant skulle en ruskig vinterkväll köra in sin grabb till sjukhuset och han körde fast med sin bil som hade blivit stående på "magen" och försäkringsbolaget räknade till 17 små märken i sidokjolarna på bilen och det blev då 17 självrisker .

Dom bytte bolag omg. genom att skriva över bilen på sin fru och dom tog även bort resten av sina försäkringar från samma bolag .

Det låter ju nästan som en skröna? :D Men var alla dessa skador verkligen från en fastkörning i snön? :wideeyed:

Jag för min del har alltid blivit bra behandlad av de försäkringsbolag som jag haft/har.
Även några gamla skador har ibland fått åka med vid en reparation utan problem. Men det kanske beror på förväntningarna, man skall ju inte få sin bil helrenoverad på försäkringens bekostnad, bara återställd till det skick den var före den aktuella skadan. :confused:
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Hej!

Jag vill påpeka att vi blivit mycket trevligt bemötta av Caravanförsäkring och efter en raserad växellåda i Skottland (efter lite strul med datorer) all ersättning som vi var berättigade till. På grund av datastrulet i kontakten från Skottland så bjöd de på självrisken, detta utan att jag bad om det.

Kjell Thornbratt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Det låter ju nästan som en skröna? :D Men var alla dessa skador verkligen från en fastkörning i snön? :wideeyed:

Jag för min del har alltid blivit bra behandlad av de försäkringsbolag som jag haft/har.
Även några gamla skador har ibland fått åka med vid en reparation utan problem. Men det kanske beror på förväntningarna, man skall ju inte få sin bil helrenoverad på försäkringens bekostnad, bara återställd till det skick den var före den aktuella skadan. :confused:

Det var 4 spadtag i bak och sedan vad det väl 6 st/sida .
Bilen var en Audi A4 fwd med tiptroniclåda , det var en Audivän från Dalarna .
Men visst var det ju snön han skulle ta bort .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Hej!

Jag vill påpeka att vi blivit mycket trevligt bemötta av Caravanförsäkring och efter en raserad växellåda i Skottland (efter lite strul med datorer) all ersättning som vi var berättigade till. På grund av datastrulet i kontakten från Skottland så bjöd de på självrisken, detta utan att jag bad om det.

Kjell Thornbratt
Mitt bemötande var även mycket gott från Caravan Clubs försäkring!
Kan bara instämma och skämmas! Jag säger väl som alla andra påbackad av ett träd-
mitt fel. Gatubrunn som var lös - inte mitt fel otur. Två skadetillfällen och dyra plastbitar.
Tur att självrisken bara var 3000 kr per gång!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.736
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Så han grävde bil i stället för snö, då förstår jag att försäkringsbolaget inte blev så lyckliga! Hur ....... får man vara? :D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Tyvärr nog ett vanligt felbeteende från den normalhändige. Dvs att försöka att lösa aktuella problem på egen hand istället för att ringa försäkringsbolaget och använda antingen "räddnings" eller "assistansdelen" i försäkringen.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Jag vill varna för Caravanförsäkring. I vintras när vi var i Spanien hände en liten malör som jag var helt och hållet vållande till själv. Jag skulle åka ut från en parkeringsyta och fastnade i ett träd, så att husbilen blev lite skadad, bl.a takluckan sprack samt en skada på bakre hörnet samt 2 små bucklor på sidan. Döm om min förvåning när Caravanförsäkring ville ha 3 st självrisker för som jag ser det samma skadetillfälle.
Det är nämligen så att ,enligt Kristoffer Ahlfors på Caravanförsäkring, om man kör framåt och det blir en skada och om du sedan backar och det blir en skada till så är det 2 självrisker. Jag törs inte ens tänka på hur många självrisker det skulle bli vid ett eventuellt inbrott i huset, där busen far runt i alla rum och plockar åt sig prylar.
Jag har naturligtvis bytt bolag för alla försäkringar som jag hade i Caravanförsäkring.

Hur Gick Detta Till? Tre skador på ett tillfälle!
Har CC försäkring har anlitat Dem 2 ggr på 7 år, inga problem, bara lyfta luren och ringa.
Vad gäller Ersättningar och villkor ligger CC försäkring i topp bland bolagen som agerar på den Svenska marknaden, mycket bättre villkor än tex. Folksam... vilket inte säger så mycket förstås eftersom de flesta är bättre än dem.
 

tageskoog

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2690
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Jag tycker att Caravan-försäkring är bra. Fick stenskott och var tvungen att byta rutan. Ringde dem. Inget problem. Bara byta. Betala självrisk 1700 kr. Inget mer. Kompisen hade försäkring på annat bolag. Fick betala både självrisk och 20 % av rutans pris. Husbils-rutor är inte billiga.
Hälsar
Tage Skoog
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Hej.

Har full förståelse at man kan känna sej felbehandlad av försäkringsbolag, sur på bemötande av campingar, mm,mm. Men varför skall det tvunget rendera i en varning här på Husbilsklubbens hemsida?

Inte minst denna tråd visar ju att antalet nöjda verkar vara betydligt större.

Jag tycker inte några personers negativa omdömme kan ligga till grund för mina val av företag jag vill sammarbeta med.

Först försöker man lösa tvisten, går inte det så finns ARN.

MVH,

Peter.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

Har också bara gott att säga om Caravanförsäkringar. Laddlampan lyste i Frankrike. Kontakt med CC, tillfrågades om bilen behövde bärgas eller gick att köra, svarade att det gick att köra. Fick besked om verkstad i närheten. Körde dit och träffade en kundmottagare som sa att de skulle titta på bilen nästa dag. Vid förflyttningen på verkstadsområdet funkade laddningen igen. Körde vidare på semestern. Tre veckor efter hemkomst krånglade generatorn igen. Till verkstad, kontakt med CC, inga problem vi har din skadeanmälan här. Byte generator betala självrisk allt ok. Smidigt och proffsigt skött.
Ove.G
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Varning för Caravanförsäkring

HBK borde få till stånd ett bra avtal med CCförsäkring.
Jag sparade ett par tusen på privatbilen trots att ett annat bolag ger personalrabatt.
Dessutom fungerar deras försäkringsservice bra vid skada. Hade oturen att behöva anlita assistansen för husbilen en lördagkväll i somras.
 
Toppen