• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING FÖR FARLIGA DÄCKSVENTILER!

Skalman46

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9530
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 147 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: 750 WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Ospecificerat
VIKTIGT !
Till alla som kör på äldre campingdäck.
Jag kör på Campingdäck som är äldre än tre år.
Detta innebär att ventilerna som sitter på fälgen är dimensionerade för ett däckstryck på 3.7, men däcken skall ha 5.5!
Detta har varit tillåtet tills för några år sedan då rätt dimensionerade ventiler krävs.
Resultat: När däcket blir äldre kan ventilerna lossna som champagnekorkar med stor olycksrisk som följd. Flera allvarliga olyckor har hänt i Tyskland.

Jag hade tur och fick pyspunka i en ventil och det visade sig att gummiverkstaden kunde plocka bort ytterligare en ventil med bara handen.
JAG HADE EN OTROLIG TUR!
Verkstaden bytte snabbt till rätt ventiler för bara ett par hundralappar.
En billig försäkring!
MITT RÅD: KOLLA UPP DETTA PÅ DIN HUSBIL SNARAST.
Hälsningar Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Skalman46, ja det är ju inte bra att köra omkring en husbil med "vanliga" ventiler monterade i fälgarna. Men det beror väl inte på om däcken har suttit där några år.

Metallförstärkta ventiler har funnits länge, så om det sitter vanliga på din bil beror det nog mera på slö, slarvig eller ointresserad däcksfirma som struntat i att montera förstärkta ventiler på din bil vid däcksbyte, samt att det även borde suttit förstärkta redan från början.

Om det är däcksfirman som monterade däcken för flera år sedan som du var hos nu, så borde de bytt ventilerna gratis, för då har de slarvat första gången.

Du skriver också att campingdäcken skall ha 5,5 kg.
Det stämmer inte riktigt, det är maxtryck som visas.
Om man skall vara helseriös så väger man bilens vikt på framaxeln och bilens bakaxel, tittar i däckstillverkarens tabeller på däckstryck i däcken vid just bilens axelvikt och pumpar därefter.
Om du pumpar i 5,5 kg i däcken på en bil som inte har vikt för det trycket så får du en hopplöst dunkande bil som låter som den går på "järnhjul".
Rätt tryck i däcken till bilens/axlarnas vikt är en behagligare körupplevelse.

På en personbil så står det kanske 3,5 kg tryck på däcken men det är väl ingen som hoppar omkring med maxtryck i dem, utan för det mesta runt 2 kg.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen