• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten och tryck

F

F.d. 55436

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Jumper
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 150hk
Årsmodell Chassie: 2013
Husbilsfabrikat: Pössl
Husbilsmodell: camp scout
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 2013
Ämnesområde: Färskvatten
Ny inmonterad Dränkpump.
Kallvatten funkar
Slår över till varmvatten och pumpen suger luft i ca 30 SEK. Dessutom blir vattnet bara ljummet ca 25-30 gr.
Truma modell 4
Läckage någon stans fram till pannan?
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
Du kan ha problem med backventilen som sitter i pumpen. Jag känner igen problemet och löste det med att montera en särskild backventil på slangen efter vattenpumpen ovanpå tanken.
 
F

F.d. 55436

Guest
swebhm skrev:
Du kan ha problem med backventilen som sitter i pumpen. Jag känner igen problemet och löste det med att montera en särskild backventil på slangen efter vattenpumpen ovanpå tanken.
Men trycket på kallvattnet funkar som det ska. Måste vara en backventil som hänger ihop med det varma eller någon slang som suger luft. Och det blir inte lätt att hitta dessa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
ci riviera skrev:
Men trycket på kallvattnet funkar som det ska. Måste vara en backventil som hänger ihop med det varma eller någon slang som suger luft. Och det blir inte lätt att hitta dessa.

Du har ju dränkpump och allt efter den är ju trycksatt så den kan inte suga luft på trycksidan.
 

swebhm

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2024
ci riviera skrev:
Men trycket på kallvattnet funkar som det ska. Måste vara en backventil som hänger ihop med det varma eller någon slang som suger luft. Och det blir inte lätt att hitta dessa.
Luften bildas i varmvattenberedaren när vattnet sjunker tillbaka i vattentanken. Det kan fräsa och spotta varmt vatten samtidigt som det kalla vattnet i slangen efter pumpen blir ljummet. Men jag beskriver bara mitt problem som löstes med backventilen som "håller vattnet kvar i slangen". Ditt fel kan ju bero på annat.
 
F

F.d. 55436

Guest
Har hittat problemet. Backventilen till varmvattnet som sitter ovanpå pannan (rosafärgad) var kass. Nu gäller det att hitta en ny.
 
Toppen