• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vargspår - eller?

I Norge kritiseres fåreiere for at de slipper fåren i utmark og ikke på innhengad område og ikke som i Sverige. Vargentusiastene påstår at med det svenske systemet så ville ikke vargen ta får. Egentlig er det interessant å se argumentene på begge sider av grensen :msn_wink: tydelig at de ikke tenker på at begge land kan lese og forstå argumentene på den andre siden.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Läst i Berliner Zeitung i dag
Wölfe bedrohen Passanten in Russland
Ein Rudel ausgehungerter wölfe hat in einer Kleinstadt in Nordrussland Jagd auf fußgänger gemacht. Die Polizei erschoss zwei raubtiere im Zentrum die siedlung Pitkjaranta nahe der Grenze zu Finnland, hieß es nach Angaben der Agentur Ria Nowostri. Nachdem ein Mann die Polizei alarmiert hatte, entdeckten Beamte in einem Hinterhof mehrere aggressive Wölfe, die sie erschossen.(dpa)

Vargar hotar förbipasserande i Ryssland
En flock rovlystna vargar, har i en liten stad i norra Ryssland jagat fotgängare. Polisen sköt och dödade två rovdjur i centrum av Pitkjaranta nära gränsen till Finland, enligt byrån Ria Nowostri. Efter att en man hade ringt polisen, upptäckte de på en bakgård mer aggressiva vargar, som de sköt. (DPA)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Vargarna var väl hungriga och rentav frusna. Det har varit väldigt kallt i Ryssland ett bra tag nu och därmed kanske svårt för vargen att hitta föda. Det kanske hade varit bättre att utfodra vargarna på rejält avstånd från stan än att döda dom! Vad vet jag! :rolleyes:

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Är det så vi vill ha det? Är vargen värd detta?"

Vi tycker att miljövård är viktigt, men vill helst ha en gullig och tillrättalagd natur, med blommande ängar och glittrande sjöar. Vi vill kunna bo mitt i sjumilaskogen och känna barrdoft och höra hackspetten, men utan en massa farliga djur omkring oss. Svenskarna ger pengar till olika fonder för att rädda utrotningshotande djur runt om i världen, men våra egna vargar vill vi inte ens höra talas om. Vi vill gärna lära masaierna att att det är viktigt att bevara lejonstammen.

/Bosse
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Att samhället accepterar att detta får hända är helt obegripligt. Är det så vi vill ha det? Är vargen värd detta?"
Och?
Vad har du för lösning?
Den slutgiltiga?
Skall vi utrota vargen från svenskt territorium? Är det det du vill?

Dina blodiga historier för inte diskussionen framåt!
Jag kan dra hundratals blodiga historier om hur människan med berått mod, våldför sig på oskyldiga djur, helt i onödan, för nöjes skull eller för ekonomisk vinning. Men det för inte diskussionen framåt heller.
Julian
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Att föda upp djur till matindustri förstår jag. enligt någon,,

själv har ja redan tagit ställning,,men,, är detta en bra attityd mot djur överhuvudtaget att sätta tänderna i en kyckling som endast fått leva i sex veckor??

är det okay att levera en travhäst som sprungit in miljoner åt sin ägare men blivit tio år ock sedan inte får tävla mer,,ock bli transporterad under djävulusiska förhållanden till kontinenten tillsammans med alla grisar i en miserabel transport bara för de finns en endaste krona att krama ur dessa djur??

nä-nä,,vi tar oss själva i kragen tycker jag,,ock erkänner vilka djurplågare vi är som konsumenter,,

SALLAD,,
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Med våra mänskliga känslor är det aldrig trevligt att se hur en predator fångar, dödar och äter sitt byte, oftast en väldigt blodig historia! I den bästa av våra världar, har bytet dött innan den äts. Det spelar ingen roll om myror som äter en levande sikade, en uggla som äter en ännu levande hare, ett lejon som äter bakdelen på en levande gnu, en krokodil . . m.m. eller en varg som äter ett gulligt litet lamm. Lika blodigt och otrevligt vad det än är! De flesta arter förfogar tyvärr inte över ett sofistikerat jaktvapen som dödar omedelbart. Vi människor har i tidigare stadier också befunnit oss där de flesta predatorer befinner sig nu och vi har betett oss likadant. I ekologins värld måste alla äta och/eller bli äten. Människan kan förfasa sig över ett sönderslitet husdjur men samma dag, utan reaktion, lägga en blodig biff på grillen.
Om man inte vill att ens husdjur/boskap skall falla offer för en predator (kan lika väl vara hök, räv eller varg), är det din skyldighet som ägare att skydda ditt tamdjur (jag påstår inte att det är alltid är helt så enkelt!).
T.ex: några enkla bjällror kan räcka för att skrämma rovdjur på behörig avstånd. Getter får och kreatur kring medelhavet (ex.) har många bjällror, är ofta frigående och har en herde och två, tre STORA hundar. Hur många får/kreatur (eller jakthundar) i Sverige har bjällror?
I Sverige sätts fåren i ett hägn och sedan åker ägaren till jobbet i staden och sover lugnt i sin säng på natten. (Obs! jag har ingen avsikt att raljera!)
Om vår egen älskade Bonnie någonsin skulle falla offer för vargen, blir det en fruktansvärt tragedi, men vi kan inte skuldbelägga vargen, det är helt och hållet vår egen bristande tillsyn som är orsaken.
Julian
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Och?
Vad har du för lösning?
Den slutgiltiga?
Skall vi utrota vargen från svenskt territorium? Är det det du vill?

Dina blodiga historier för inte diskussionen framåt!
Jag kan dra hundratals blodiga historier om hur människan med berått mod, våldför sig på oskyldiga djur, helt i onödan, för nöjes skull eller för ekonomisk vinning. Men det för inte diskussionen framåt heller.
Julian

Nej, din hänvisning till den "slutgiltiga lösningen" kommenterar jag inte. Det är riktigt lågt!

Om du inte klarar av att ta in all fakta innan du bestämmer dig för din åsikt så får du väl fortsätta köra huvudet i sanden. Det är alltid enklast.

Det här har hittills varit en debatt med i stort sett sakliga inlägg, trots väldigt skiftande åsikter och mycket känslor. Men nu verkar det kantra. Det är fullt möjligt att jag pga mina åsikter har skuld till det.

Jag kan förmodligen, pga mitt yrke, berätta om ännu fler blodiga händelser än vad du kan, om precis vilket ämne du vill. Det har dock aldrig varit mitt syfte utan jag villa bara att alla har rätt att se konsekvenserna av varghållning i Sverige idag. Dessutom är det inte någon "historia" jag berättar, utan faktiskt en beskrivning av verkliga konsekvenser av det vi diskuterar.

LG! Du gör i vart fall mig en stor tjänst om du stänger tråden.

Krister N
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Kunde inte sagt det bättre själv, Julian. Det är precis det jag menade med att man Disneyfierar vargens beteende, alltså att man målar upp dessa blodiga, hemska scenarion över hur vargen dödar och äter husdjuren, man utser vargen till en hemsk varelse, vi sätter en stämpel på beteendet, att det är djurplågeri. Men det är ju ett helt naturligt beteende.
Och med ett antal propagandasidor på nätet, där man lägger upp bilder, gärna så blodiga som möjligt, på vargdödade jakthundar för att skapa en opinion mot vargen är mycket osmakligt. Jag har dessutom noterat att man gärna lägger upp många bilder på samma dödade hund, tagna från olika vinklar, för det är klart att femton bilder påverkar mer än en...

/Ludde
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Det är tyvärr som jag ser det, att diskussioner som dessa om varg i vanlig ordning inte leder någon stans, sk. " varghatare" och "vargkramare" står allt för långt från varandra.
Innan det sker någon form av krompromiss i frågan så kommer inte någon lösning till stånd och det blir nog vargen som drar det kortaste strået misstänker jag.
Tråkigt men nog sant :wall:

mvh
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vargspår - eller?

jag tycker som krister,,vi drar inte detta i långbänken,,speciellt inte på ett öppet forum som kan skapa tråkigheter.. min egen syn på detta ämne,,teddi,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Det är tyvärr som jag ser det, att diskussioner som dessa om varg i vanlig ordning inte leder någon stans, sk. " varghatare" och "vargkramare" står allt för långt från varandra.
Innan det sker någon form av krompromiss i frågan så kommer inte någon lösning till stånd och det blir nog vargen som drar det kortaste strået misstänker jag.
Tråkigt men nog sant :wall:

mvh

Är benägen om att hålla med dig Jerryling (för en gångs skull i denna tråd!), att vi kommer troligtvis att stå lika långt från varann i denna fråga. Men jag tycker ändå det är intressant att debattera, jag tycker det har gått mycket lugnt till hittills, och jag är naturligtvis intresserad av att höra vilka som är vargmotståndarnas argument. Mycket intressant!
Krinil, du har ju alltid hävdat att det är bra att argumentera för att föra diskussionen framåt, har dina argument sinat den här gången eftersom du vill stänga tråden? :blabla:

Obs, jag skojar lite med dig nu, ta det inte allvarligt!

Ludde
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Det är rätt Ludde. Jag behöver ibland smaka min egen medicin! Tråden har totalt sett varit helt OK, fast när känslorna sticker iväg är det lätt att missförstå varandra.

Men det här med vargen börjar väl kännas ganska utarmat!? Vi ska inte ha den i Skåne i varje fall, men längre norrut är det OK! :msn_laugh:

Vi hittar något annat att kivas om!

Krister N
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Jag gillar den här tråden! Det har varit mycket lärorikt att följa och i viss mån i all blygsamhet delta i den här debatten, för det kan man väl kalla det. Inga större övertramp eller övertoner, ganska lugnt och sakligt och oerhört givande när det gäller att få inblickar i detta så infekterade ämne. Ämnet har verkligen utvecklats och det har kommit massor med argument för och emot! Flera skribenter här har stor kunskap och erfarenhet i dessa frågor och vad mig anbelangar får tråden gärna fortsätta i varje fall om den håller sig på samma nivå!

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vargspår - eller?

Jag gillar den här tråden! Det har varit mycket lärorikt att följa Flera skribenter här har stor kunskap och erfarenhet i dessa frågor och vad mig anbelangar får tråden gärna fortsätta i varje fall om den håller sig på samma nivå!

Jappe

Eftersom det här är en kunskapstråd så vill jag bidra med:

Recept Vargtass
6 cl vodka
lingondricka eller lingonsaft

Koka upp lingondricka, slå upp i en mugg och toppa med vodkan. Vargtass går även att dricka kall, då fyller du ett highball-glas med is och slår i vodkan samt toppar med lingondricka. :wink:

/Bosse
 
Toppen