• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vargspår - eller?

F

F.d. 5322

Guest
Såg dessa gigantiska "hundspåren" i natt. bilderna lämnar en del övrigt att önska, tagna med iPhonen.
Kanske någon som bor i vargbältet kan se om de skulle kunna vara från varg?
Personligen har jag ingen erfarenhet från detta djur vad det gäller spår.
Jag vet att det finns en stor hund i området. En Estrella eller nåt sånt men jag vet inte om de har så stora tassar?
Det läskiga är att det inte är alls långt från mina jaktmarker! Jag är rädd om min hund!!

Vargspår.JPG

Varglöpa.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Skickade frågan vidare till svärfar, som kan det här med vargar och här kommer hans svar;

"
Hej!

Jag kan inte öppna fotofilerna, man måste logga in. På enstaka spårstämplar kan man inte avgöra vad det är för djur. Är framtasstämpeln ca 10 cm KAN det vara varg, men lika gärna stor hund som Alaskan malamut eller liknande. Man måstå följa spåren en längre sträcka och studera hur den går, som en hund nyfiket slingrande, eller som en varg riktningsbestämt. Bäst om man går så att man hittar spilling efter djuret. Är det varg, så är det hår och benbitar i skitarna och luktar - för jäkligt...

Uffe"
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vargspår - eller?

Estrella Mountain Dog är ju en riktigt stor hund. Påminner om min tidigare leonberger som var i 65-kilosklassen och av honom blev det riktigt rejäla tassavtryck i snön. Fråga ägaren till hunden om den varit ute på vift på egen hand. Antar att du inte såg några fotspår av människa där?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Svårt att säga om det även gått människor där. Snön är några dagar gammal och en del bilspår längs vägen.
Jag har kontaktat rovdjursspåraren i området och han ansåg att det i alla fall verkade så intressant, att vi ska träffas imorgon och kolla upp saken.
I övrigt har jag fått reda på att det ska ha setts liknande misstänkta spår i området. Dessa spåren finns på gränsen mellan Skåne och Småland.
Ägaren till jättevovvsingen har jag inte lyckats få tag på.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vargspår - eller?

Lg, tror inte att du behöver vara så orolig för din hund, det finns betydligt större faror för en jakthund än varg. Och du bor ju inte i Sveriges vargtätaste område. Men visst, är olyckan framme så är den, oavsett om det är en promilles risk.

Saxat från Agrias hemsida (för de som inte vet så är Agria ett försäkringsbolag som försäkrar djur):

Untitled-1.jpg

* Antalet dödade/skadade hundar i trafikolyckor är cirka 800 per år, då även inräknat icke jaktrelaterade trafikolyckor.

Bra att du kontakt med Länsstyrelsen, ska bli spännande att höra hur det gick!

/Ludde
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Jag vet, Ludde. Men statistiken haltar tyvärr. Det rivs fler hundar av varg än som körs ihjäl, inom reviren. Med hjälp av GPS-pejlen kan jag dessutom stoppa henne vid isar och vägar, eftersom de finns på kartan. Det gör inte vargen. :msn_wink:

Men visst är risken liten, i synnerhet om det bara finns en varg. Annat är det i Hagfors och Malung enligt nyheterna och tidningar.

Svar kommer imorgon - hoppas jag.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Ja f-n jag har lagt av jakten eftersom min jaktmark ligger mitt i Färnareviret. :msn_angry:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Hi, Hi!
Fick tag i ägaren till jycken. Det var säkert deras. Det är en ras jag inte kan stava till; Kuvasz eller nåt. (Varför kan inte folk ha tax eller nåt annat som är lätt att stava till. ) :msn_laugh:
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Ludde du måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron som man brukar säga.
Du måste se siffrorna i din statistik i relation med hur många bilar vi har, hur många jägare det finns, antal vildsvin osv, om man betänker att vi har 300 vargar i huvudsak lokaliserade i mellansverige, så är vargdödade hundar ett stort problem i förhållande till antalet vargar, lägger man sen till andra tamdjur tex får, som dödas, då har vi ett än större problem.

mvh



Vargdödade hundar - Svenska Jägareförbundet
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Hej Lg & Mia!
Jo det var en bra historia, där var säkert några som rös!
När en bekant ringde till berörda myndigheter om varg ca: 2 mil NO Halmstad för ett par år sedan så blev svaret "tyst säg inget" dom får inte störas, vargen alltså!
Mvh.
 

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Vargspår - eller?

Skönt för er LG & Mia att det var en hund så inte vargen kommer till ert område...än.
Ett laddat ämne det här med vargen, själv är jag inbiten jägare och älskar att släppa min stövare för ett klingande hardrev, så var jag står i vargfrågan är nog uppenbart.

Nu bor jag ju inte heller i några vargområden så här har jag haft många fina jaktdagar under denna höst & vinter med min hund. Men jag har jaktmarker i Malung också sen 20 år tillbaka och där släpper jag däremot inte honom något mer. Stor skillnad om man ser tillbaka några år på hur mycket vargspår det är i markerna idag mot tidigare.

I höstas när jag var i Malung på skogsfågeljakt över stående fågelhund så såg vi vargdynga flera gånger varje dag, min jaktkompis fick då också se en varg framför sig, dock inga hundar lösa vid det tillfället så det kändes ju bra iaf. men dom är riktigt nyfikna och inte alls så skygga som man kan tro. För ett par år sen när jag var uppe på vintern för toppjakt så skidade jag in en skogsväg ett par km och helt plötsligt så ser jag helt färska vargspår framför mig. Jag fortsätter någon km till på vägen och det gör vargspåren också. Jag släpper spåren framför mig som fortsätter på vägen och skidar ner på en myr och går en bit parallellt tillbaka nedanför vägen. När jag sen kommer upp på vägen igen och tar mina egna skidspår tillbaka mot bilen så ser jag vargspåren i mina spår och förstår då att vargen har gått bakom mig och följt mina spår för att sen bara runda mig och gå framför mig på vägen, lurig en....

Denna gången fick jag inte se vargen men det gjorde jag året innan på älgjakten.
Där kommer ut två vargar ur skogen ca 35 m framför mig och skall över myren precis där jag står. Vargarna stannar till när dom fick syn på mig och där står vi och bara tittar på varandra i ca 5 sekunder innan dom bestämmer sig för att vika åt sidan och runda mig på min höger sida. Naturligtvis kopplas älghundarna upp och jakten avslutas för dagen, men denna gången klarade vi hundarna iaf.

Jösses vad jag gled iväg i ämnet nu då men men.

Nu kan det kanske låta lite spännande och häftigt med vargmöte på detta sätt när man är i skogen men utvecklingen av varg i skogarna i Dalarna har tagit drivande hundjakten och snart älgjakten ifrån oss vilket är för många en stor omställning och saknad.

//Christer
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Just utanför Malung träffade vi en inbiten stövarjägare i somras. Jag blev uppbjuden på jakt om jag ville. I inbjudan ingick dock ett enda krav: Jag fick inte släppa min ungtik! "Det är bättre att min gamla blir söndersliten först!"
Han hade för övrigt aldrig haft någon pejl på sina hundar. Han tyckte det förstörde tjusningen. Nu har även han skaffat en för att han skulle kunna hitta resterna av sin hund, som brukar ligga i soffan.
Det är ett mycket värre problem än många vill tro. Hur gör man vid eftersök till exempel? Hur ska man kunna hålla efter vildsvinen?
Riskerna för en jakthund är tillräckligt stora som de är. Varför lägga på ytterligare en risk?

De är ju här nere lite då och då men hade jag vetat att de skulle komma hit så fort, så hade jag inte skaffat någon ny hund.

Jag har debatterat vargfrågor i säkert minst tio år i olika forum och tidningar. Jag sa redan från början, att vänta tills de blir lika oskygga som rådjuren har blivit och börjar gå in i samhällen och städer.
Nu är vi där!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

En tanke som rinner upp i skallen på mig när jag läser här är att vargtillskottet i skogarna kan göra att ordningen i naturen återställs så att djuren i fortsättningen enbart har att se upp med naturliga fiender som inte är utrustade med automatvapen med kikar- och lasersikten!

Jappe

PS. Jag glömde ju fortkörarna på vägarna som inte rädes att decimera djurbestånden på "laglig väg"! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Tyvärr Jappe så är det nog så att de djur som faller offer för vargen, hade valt en kula istället om de kunnat.
Dessutom har vi inga automatvapen! Kikarsikten för att minska risken för skadskjutning har vi däremot.
Gå gärna in på någon hemsida och titta hur det ser ut när vargen har tagit en hund, ett får, en ko eller häst.

Jag har pratat med folk som har stått och hört på när deras hund blev tagen av varg. Han sprang dit och såg två vargar stå och dra i hunden från var sitt håll. Hunden var vid liv!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vargspår - eller?

Jag är ny i ämnet, har inte bott "på bonnlandet" tidigare så jag är kanske lite okunnig i ämnet. Halvautomatvapen med lasersikte förekommer på Orust, har jag låtit mig berättas. Men, Orust är ju laglöst land, inte en polis på hela ön!

I andra delar av Europa där man har haft varg länge har man ju funnit sätt att skydda sin tamboskap bl.a. med hjälp av speciella hundar. Där är inte vargskräcken lika utbredd som i Sverige som verkar lite "taget på sängen" i det här avseendet.

Alla människor har ju synpunkter i det här ämnet och då kan väl jag få vara med på ett hörn också även om min kunskap om sådana här saker är ganska ringa! Men, man lär sig ju av sådana här ordgemäng och jag är beredd att lära mera!

Jappe
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vargspår - eller?

Klart att du får vara med!
Däremot vill jag ogärna vara med, eftersom erfarenheten säger mig att osämjan kommer som ett mail i inkorgen, när man diskuterar vargfrågan. Och jag vill inte vara ovän med er på HBK!

Halvautomatvapen finns men de är inte så många. Lasersikten används ibland för att jaga vildsvin nattetid.

Vad det gäller vargen i Europa så är det inte samma som vår. De är mindre och tar ogärna större djur än får. Våra tvekar inte att ge sig på en älg.
Europas vargar jämställs ibland med våra rävar i beteendet. Om det stämmer har jag ingen egen erfarenhet av. Men att de river kor och hästar har jag aldrig hört talas om.
Jag har haft kontakt med kunniga människor i USA som inte känner igen beteendet från våra vargar heller. Där är prärievargen ett betydligt större problem och vissa stater går ut och varnar människor att lämna barn ensamma, att mata fåglar och att inte ha buskar inpå husknuten.
Nu är man kanske lite räddare den sidan Atlanten, än vi är här. :msn_wink:

En annan villfarelse som ofta kommer upp, i alla fall här nere, är att om vi bara har varg, så löser de våra vildsvinsproblem. Detta är inte sant!
Tuffa är de men samtidigt smarta och ger sig inte på vildsvin!
 
Toppen