• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför vintertäcke?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Kanske en dum fråga....
Varför har man vintertäcke på en husbil?
Kapslar man inte in fukten då?
Jag har haft stor båt och istället för att kapsla in båten under en tight stängd presenning proppfull med torrbollar och få kondens och mögel ändå, så såg jag till att båten var väl ventilerad överallt. Inget mögel.

Så varför har man vintertäcke på en husbil?
Jag talar alltså om en ouppvärmd husbil (för att inte locka in mössen).

Edit: Vid vinterförvaring alltså.
Personbilar står ju ute.....
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Varför vintertäcke?

Vintertäcken används mest över det främre partiet för att bevara värmen på vintern. Det fungerar utmärkt.

Husbilsöverdrag används vid vinteruppställningsplats för att skydda lite extra. Det fungerar normalt fint utan fuktproblem.

Det finns flera andra alternativ, själva har vi ett tält som fungerar som en carport. Allt för att bevara bilen utan fuktproblem, hälsar Björn
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Varför vintertäcke?

Ja, sorry för att jag var otydlig, jag menar täcka över bilen när den övervintrar och inte används. Ouppvärmd.
Ingen som har den stående utan någonting på?
Som en personbil. Och bara borstar av snön om det kommer en halvmeter ;)
Är bara rädd att temperaturväxlingarna skapar kondens och sedan mögel om man "plastar in den" utan ventilation....

Hur gör ni?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför vintertäcke?

Kanske inte som att borsta av bilen precis, men Julas överdrag gör att husbilen står bra under vintern, väl ventilerad. Däremot behövs lite extra jobb för att skotta fram bilen om den ska användas-
 
Toppen