• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Peter, mina erfarenheter från i sommar säger att du inte representerar en majoritet av svenska husbilsåkare, tvärtom.


TommyD

Vi delar helt uppfattning där, det är nog jag som inte är som de flesta andra. Jag kritiserar inte dom som väldigt gärna vill ha ström det är ju deras val, jag känner bara själv att det borde förta lite av frihetskänslan att ha det behovet, utöver det så är det ju rätt bekvämt att slippa dra sladden och leta efter lediga uttag om man flyttar sig ofta.

Det är nog även lite snålhet inbladat då det inte sällan kostar 30-50:- per dygn extra för något man inte behöver och ersätter med gas för några enstaka kronor.

//Peter
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Folk som ställer sig vid en elstolpe är töntar

:D:D:D

Vilket bra humör jag blev på helt plötsligt! :) :)
Jag är en tönt, inte alltid, men ibland.

Hamnar jag bredvid en elstolpe så är det enda som motverkar att jag lever upp till andras ideal hanteringen av själva sladden, jag har en riktigt en på 25 meter, fasen vad dryg den är att rulla ihop utan att få ett trassel värre än när man fiskar.
Hur hamnar man egentligen i den här härvan?

IMG_20170717_095246.jpg

Jag fattar det inte, halva sladden gött i ordning och den andra halvan fullständigt sabbad, jag fattar inte vad jag gör.
I förra husbilen hade vi bara fem-sex meter sladd, den var betydligt smidigare att hantera och ställde inte till ett sånt här elände! :)

:spinny::twitcy::spinny::twitcy:

mvh jocke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

:D:D:D

Vilket bra humör jag blev på helt plötsligt! :) :)
Jag är en tönt, inte alltid, men ibland.

Hamnar jag bredvid en elstolpe så är det enda som motverkar att jag lever upp till andras ideal hanteringen av själva sladden, jag har en riktigt en på 25 meter, fasen vad dryg den är att rulla ihop utan att få ett trassel värre än när man fiskar.
Hur hamnar man egentligen i den här härvan?

Visa bilaga 128212

Jag fattar det inte, halva sladden gött i ordning och den andra halvan fullständigt sabbad, jag fattar inte vad jag gör.
I förra husbilen hade vi bara fem-sex meter sladd, den var betydligt smidigare att hantera och ställde inte till ett sånt här elände

mvh jocke
Dela upp den i småstumpar vet ja
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Har precis samma erfarenheter!!! Man nästan slåss om eluttagen där det inte finns till alla och det gäller alla nationaliteter, lika mycket tyskar, svenskar, norrmän osv... Ytterst sällan man kommer till en plats med el på vissa platser som de utan el är belagda innan Elplatserna tagit slut. Sen kvittar det vad som skrivs i trådar om att man klarar sig utan el, de flesta vill ha det, men dom kanske inte skriver här... Och det kan jag förstå eftersom det verkar vara fult att vilja ha el...

Jag tycker att det absolut är upp till var och en, men jag känner att det dels nästan är lite synd att gå minste av mycket frihet om man inte kan tänka sig att stå utan el och dels att ställplatsägare känner att det måste installeras elstolpar på samtliga platser för att få några kunder när det egentligen kanske kunde funka lika bra utan till mindre kostnad för alla parter.

Jag har svårt att förstå varför man måste ha solceller, elverk och husbilen proppfull med elprylar. Det är lite prepper-beteende över det hela.

Att man ansluter till el har inget att göra med att man är storförbrukare. Vi ansluter oftast till el om det finns, men är det taxameter så kör vi värme/varmvatten på gasol. När vi har diskat/duschat så stänger vi av varmvattnet. El går åt för kylen men inte så mycket mer. Vi laddar dammsugare och telefoner. Det går inte åt många kW för det. Vi lagar mat och kokar kaffe på gasolspisen. Vi tittar sällan på TV. Vi kan stå utan el i flera dagar också utan problem. Det är väl snarare för att man är storförbrukare av el som man köper solceller, elverk etc? Vi kan inte se något behov av det.

Jag kan ju bara redovisa för hur jag själv resonerar:

Vi är en familj på fyra, på gamla bilen hade vi 80W solcell och två vanliga blysyra 80Ah batterier och klarade oss bra, på nya bilen satt det en mindre 50-60W panel och bara ett batteri, jag kände att det var lite i underkant så jag har nu 2x80Ah batteri och ytterligare en 120W panel, mindre var ju inte lönt att köpa.

Teknikintresserad som jag är har jag även monterat en batterimonitor med shunt för att veta snarare än att gissa vad förbrukningen är så sedan i våras har lag lärt mig en hel del om vad man förbrukar och hur mycket man får in.

Påskhelgen:

Vi fricampade 2 nätter i några minusgrader och värmde med trumapannan, tittade lite på TV och laddade telefoner och paddor, på en kortare kväll och efterföljande natt gjorde man då gjorde man av med ca 30Ah, ungefär vad som är lämpligt att ta ur ett vanligt fritidsbatteri, hade man inte då fått laddning på förmiddagen genom att köra eller lite mer ljus så hade man dragit ner ett batteri mer än vad som är bra: Därför två batterier.

Bilträffar:

Vi står ofta still flera dagar i depån utan möjlighet till el och då är det bra med en solcellsanläggning

Semestern:

Då vi kör någon timme varje dag så är väl egentligen behovet av solceller något mindre men vi hade ändå glädje av dom vid flera tillfällen.

Jag tycker vi har en lagom, lite enklare elanläggning vad det gäller kapacitet osv men hade ändå inte velat vara utan varken solceller eller dubbla batterier ändå jag inte anser oss vara några storförbrukare.

//Peter
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Det är synd om dem som måste vända och köra vidare för att det inte finns någon ledig elstolpe!

Jag funderar på varför dessa elstolpar är så viktiga? Är det ett verkligt behov eller är det slentrian och gruppbeteende, alltså alla-andra-kopplar-upp-sig-på-el-så-då-måste-jag-också-göra-det-beteende? Tar man dessutom med i beräkningen hur svårt det är med denna sladd som skall användas (för ni minns väl alla den långa och infekterade tråden för en tid sedan om anslutningssladdens beskaffenhet plus en del tidigare trådar om längder och areor på denna sladd?) känns det skön att ha lämnat sladden hemma. På så sätt blir det ett ledigt eluttag till någon som verkligen behöver det och inte behöver vända.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Nog är det lite slentrian i det.Vi klarar lätt en helg ,fre-Sön utan stolpe och då har vi varken solceller eller många batterier ,endast ett .
Men det är bekvämt och jag har intalat mig själv att det är smidigare och billigare och värma tappvatten och kyl på el
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Men jisses, vem står så länge att batterierna laddar ur? Vad är det för frihetskänsla med att stå på ett och samma ställe? Skulle vi skaffa solceller och hela kitet för att kunna vara stationära? :swoon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Vi är alla olika och har olika behov. Om man nu endast använder husbilen på semestern och en del helger i för och eftersäsong så klarar man sig rätt så bra med solcell och bra batterier.
Vi bor i vår husbil året runt och vill då ha det lika bekvämt som vi skulle haft det i en lägenhet/villa. När det är sol så laddar vår Sun Mover hela dagen. Den följer solen och den är bara helt suverän. Men om det inte är sol så är den precis som andra solcellspaneler rätt så värdelös.
Finns det en elstolpe på en plats där vi parkerar så helt klart så kopplar vi upp oss på den. Ingår det i ställplatsavgiften så är det helt klart OK. Ingår det inte så får vi välja en plats där det inte finns ett eluttag om vi inte vill betala för el. Jag tycker inte att man ska ställa sin husbil på en plats som är avsedd för dom som vill ha el och betalar för el och då blockera platsen för eluttaget. Har sett dom som har gjort det.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Skämt åsido, självklart är vi olika och har olika behov. Vad man väljer beror ju på hur man vill använda sin husbil och hur mycket pengar man vill spendera. Vi tycker att mycket med charmen med husbil är att inte ha det som i lägenheten i stan. Om andra tycker att vi är töntar eller att vi inte kan tänka självständigt för att vi kopplar oss till el, så får det stå för dem, vi gör som vi vill och bryr oss inte om andras tyckande. Förstår inte varför ni har så ont av det. Get a life!
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Nyss hemkommen från årets resa till Österrike och Kroatien kan man ibland fundera över tingens ordning. Varför måste "alla"tyskar ha el kopplad till sin husbil. Antar att även de har batterier i bilen och kanske även solcellerpå taket. Såg heller ingen tysk husbil med vanlig TV-antenn. Det kan man kanske förstå efterom marksänd Tv inte finns överallt.

En annan reflektion är att efter att för första året använt mig av en Easy-go box i Österrike kan jag konstatera att jag inte alls blev skinnad. Kostade ca 17 kr milen. Kan nog vara värt det när man tröttnat på alla byar och rondeller man ska igenom. Jag är jättenöjd med den lilla boxen och pengarna dras direkt från mitt konto. Jag vill aldrig mer hamna i den situationen som jag gjorde för två år sedan då jag kom till ett vägskäl där jag om jag körde till höger kom ut på motorvägen och vägen till vänster var totalvikt begränsad till 3500 Kg
Hälsningar från hängmattan
Tomhoff
Sluta reflektera om Tyskarnas el !!!
Finns större problem i världen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Mellanfjärden måndag, vi är totalt 9 st bilar, 6 st använder el dom som inte har tagit el
är en tysk ,en italienare, en norrman.
Om vi campar där det finns el , så är det ute temp. som är avgörande om vi skall använda
el eller inte. Vi får en jämnare värme med vår lilla el fläkt än med truman.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Då har de väl lämnat för att det är fullt för det finns ju el till alla platserna!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Vi tar gärna el-anslutning om det är grått eller kallt ute eller att fisk står på menyn och ska stekas ute på induktionshällen (funkar inte med solceller, 2:a alternativet är en gasolplatta som vi inte har haft). Om eluttagen är slut på området och du absolut behöver några Ampere, då delar vi gärna vår försörjning med dig, räcker säkert för oss båda.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Nog är det lite slentrian i det.Vi klarar lätt en helg ,fre-Sön utan stolpe och då har vi varken solceller eller många batterier ,endast ett .
Men det är bekvämt och jag har intalat mig själv att det är smidigare och billigare och värma tappvatten och kyl på el

Om det är lite kallare och värmen behöver gå lite mer frekvent så lär man dra ur ohälsosamt mycket Ah ur ett batteri om man står stilla en hel helg utan laddning.

Nu på semestern bodde vi på gatan utanför bekanta i tyskland några dagar, det var kallt, mulet och regnigt och vi gjorde inte mer än att sova och ladda telefoner i husbilen, efter 3 dagar hade vi trots 180W solcellspaneler dragit ut 40-50Ah ut batterierna och hade man haft bara ett batteri så är det mer än vad som är lämpligt, visst händer det någon gång då och då och man är beredd på lite mindre livslängd så funkar det kanske.

Men jisses, vem står så länge att batterierna laddar ur? Vad är det för frihetskänsla med att stå på ett och samma ställe? Skulle vi skaffa solceller och hela kitet för att kunna vara stationära? :swoon:

Man kan ju vända på det också, hade jag inte haft den anläggningen jag hade så hade jag inte varit fri att njuta av en helgs racing utan att behöva okynnesköra med husbilen bara för att ladda batterierna..

//Peter
 
M

Marex

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Så finns det husbilar som står på tomgång mer än tre minuter..när det inte finns strömuttag.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Jag behöver inga solpaneler för att öka min frihetskänsla. Det som skulle göra mest för att öka min frihetskänsla vore att slippa alla dem som ständigt skall tala om för mig hur jag skall leva mitt husbilsliv.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Varför måste alla tyskar ha en en enplanshus?

Det är ju givetvis upp till var och en, jag skrev inget om vad du borde göra, jag sa bara hur jag resonerar för min egen del.

Det var ju snarare du som kritiserade dom som "stod så länge så batterierna laddades ur"

//Peter
 
Toppen