• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför lyser varningstriangel?

F

F.d. 53189

Guest
varningstriangeln lyser fast vi släppt ut vattnet stängt av gasolen och ingen värme på i bilen.Vi har aldrig haft husbil så trumic värme är nytt för oss.Hur tömer man varmvattenbereddaren?Vill kunna använda bilen på vintern.Gröngöling på det här.Bara haft bilen i ca 4mån.:(
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Varför lyser varningstriangel?

Hej
Varningstriangeln lyser för att vattentanken är tom !
Varmvattenberedaren töms via säkerhetsventilen på pannan.

Hälsningar Torotor / Torbjörn
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Varför lyser varningstriangel?

Vattensystemet töms lite olika på husbilarna! Kolla instruktionsboken NOGA!
I våran Eriba så sitter det en avtappning både vid frostvakten samt även en lågt placerad kran alldeles i anslutning till frostvakten!

Så här gör jag alltid med vårat åkdon;
1. Töm huvudtank och spillvattentank
2. Vi har dränkpump, så den lägger jag upp på friskvattentanken
3. Öppnar frostvakten samt ovan nämnda lågt placerade kran
4. Öppnar alla kranar och blåser så mycket jag bara orkar i dessa! Skiftar under tiden mellan kall och varmläge.

Detta görs vanemässigt även under den varma årstiden efter bilen varit i bruk.
Det är ju ingen frysrisk på sommaren, men förhoppningsvis står det inte så mycket junk kvar i ledningarna.



Anders
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Varför lyser varningstriangel?

Vi har en Chausson 2010. Jag gillar inte instruktionsböcker (speciellt inte på franska) sdå jag kom på detta. Varmvattenberedaren går bara att tömma med vattenpumpen på, färskvattentanken tom och dränkranen öppen på vv-beredaren. kollade under när vattnet strilade ur. Tog ca 4 minuter. Stäng av pumpen snabbt.

med vänlig höst (mvh) Y o G:twitcy:
 
Toppen