• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför får jag inte ut allt vatten?

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Vi har en Dethleffs A5880 -02. Problemet är att vi inte får ut allt vatten ur färskvattentanken. Vi har sett att när pumpen börjar gå tom så finns det fortfarande mycket vatten kvar.

Idag när vi kom hem bestämde vi oss för att kolla hur mycket vatten det fanns kvar i tanken när vi hade spolat ut så mycket det gick genom kranen. Det visade sig att det var 35 liter kvar som inte gick att få upp i systemet!:mad:

Finns det någon som har en aning om hur detta kan komma sig? Svar på detta tas tacksamt emot.....

Mvh / Per
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varför får jag inte ut allt vatten?

Kolla så pumpen ligger nere i den främre fördjupningen och inte åkt bakåt.
Annars kan du sätta i en längre slang mellan pump och nippeln så pumpen kommer längre ner i fördjupningen.
Jag utgår från att du har en dränkbar pump och den kanske blivit utbytt mot en kortare än original.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Varför får jag inte ut allt vatten?

På min gamla Pilote sitter utloppsslangen på sidan, därmed kan inte allt vatten komma ut. Förstår egenligen inte varför inte utloppet sitter under så allt vatten kan komma ut. Som tur är har jag en vattendammsugare som kan suga upp vattnet på någon minut.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför får jag inte ut allt vatten?

Om ni har en tryckstyrd pump så brukar det vara ett hårt rör som sitter i tanken. Om det ligger lite för högt så blir det vatten kvar.
Lätt fixat med ett ytterrör som träs på så rörändan flyttas ner närmare botten. Som ett teleskoprör.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför får jag inte ut allt vatten?

Om det är så att tanken ligger i en soffa så skulle tanken kunna tömmas till sista droppen om tanken var utformad med sluttande botten mot ett utloppshål undertill. Tanken fick då stå på ett antal klotsar som anpassas i höjd allt efte fallet.

Men en tanke: är det så lyckat att få ut sista droppen i tanken? Det brukar bli lite sand och annat otyg som blir liggande där och som kanske lika bra kan stanna kvar i tanken under resans gång. Men som Per & Camilla skriver, 35 liter är väldigt mycket.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Varför får jag inte ut allt vatten?

Tack för alla tips om vad detta kunde bero på.

Problemet var mycket riktigt som Håkan befarade, att pumpen hade åkt bakåt i tanken där den låg lite på sidan. Åtgärd: Flyttade pumpen till den låga delen av tanken ståendes helt lodrät. Borde innebära att vi nu kan nyttja ytterligare 35 liter innan det är dags för tankning. :)

Jag blev återigen imponerad av forumet, det tog 7 minuter innan man fick en lösning på problemet. Det kan man kalla snabba ryck.:spinny:

Mvh / Per
 
Toppen