• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

var sitter toapumpen

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130 Multijet
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Coral S 640 SP
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Ospecificerat
Jag misstänker att jag inte körde toaspolpumpen torr innan jag ställde in bilen i höstas. Färskvattenpumpen tömde jag,tömmer efter varje resa. Om det fanns vatten i toaspolpumpen kanske den frusit sönder i vinter.
Kan någon säga var den sitter? Kan vara bra att vara förberedd på vad som väntar om/när jag börjar dela på paneler och kåpor. Jag vill inte fylla på med vatten bara för att testa, tar hellre bort pumpen och kollar på arbetsbänk.
 
F

F.d. 53000

Guest
den borde sitta inne i själva i vattentanken,men itoastolen sitter en brytare som krångla,kontakten som sitter på väggen tyder på det.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag kan inte tänka mig att du har en separat pump till toan men som sagts tidigare en brytare som startar pumpen i tanken eller öppnar ventilen till vattenflödet. Kolla säkringar anslutningar.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
KalleiViken skrev:
Jag kan inte tänka mig att du har en separat pump till toan men som sagts tidigare en brytare som startar pumpen i tanken eller öppnar ventilen till vattenflödet. Kolla säkringar anslutningar.

Ok. Jag tänkte inte så långt :twitcy:
Det borde vara samma pump som servar övriga kranar. Då är ju allt lugnt.
"Bara" diskbaljans avlopp kvar att rensa, så är vvs-grejen klar.
 
F

F.d. 53012

Guest
Fel på backventilen som spricker och detta fel uppstår gjorde så på vår 08 och det är bara att byta den kronor 849:- och sitter under toasitsringen och nås från toaluckan och demonteras bort med tre halvmånar som håller hela den snurrande delen av toaletten och skaffa dig en spegel så du kan se upp i taket när det skruvas bort. Sen demonteras det bort när det släppt från insidan. Mycket bökigt eftersom skruvarna är rostfria och inte fastnar på magmetmejsel vid monteringen. Men en envis medelbegåvad mekare är det inget problem för så bara ge dig på det men det underlättar med en bra spegel på ca 15 cm och helst på fot som kan vinklas (sminkspegel)
 
Toppen