• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var sitter sensorn för frostskyddet?

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Tänkte göra säsongspremiär med min Bürstner Maran nu till helgen. Tyvärr verkar det bli lite kyligt så jag funderar på hur frostskyddsvakten fungerar.
Jag har sett någonstans att den öppnar redan vid ca 7-8 grader vilket skulle kunna innebära att man blir utan vatten fast det egentligen inte finns någon frysrisk.
Var sitter sensorn för frostskyddet? Sitter den inne i bilen så att det räcker att hålla det varmt i bodelen? Eller på utsidan av bilen eller i vv-beredaren (som kanske är mest logiskt) eller ...?
Jag antar att det finns någon som har kläm på detta!

/Mats
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Var sitter sensorn för frostskyddet?

På min Truma sitter den vid högra bakre fästet i en liten svart låda med en knapp man trycker in. Jag tror att frostskyddet aktiverades vid +4°C (inne i lådan) och tömde hela vattenberedaren inkl. det som fanns i ledningar. OBS! vattenpumpen var frånslagen så att all vatten rann inte ut, bara det som fanns i beredaren & kablarna.

Innan jag startar vattenpumpen, jag trycker in knappen så att beredaren återigen kan fyllas med vatten (håller kranen öppen så att luften kan pressas ut).

Av monteringsbilden att döma, det enda som sticker utanför frostvaktshuset (och bilen) är ett rör för dräneringsslangen!
truma--frostvakt.jpg
 
Senast ändrad:

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Var sitter sensorn för frostskyddet?

Okey, tack!
Så även sensorn sitter i denna ventil!?
I min bil sitter denna i ett litet eget utrymme, som inte direkt värms av pannan, så jag trodde att sensorn fanns någon annanstans.
Haken i min bil är att det blir hävertverkan så den suger vatten från färskvattentanken och tömmer ut allt på marken, oavsett om pumpen är på eller ej.

/Mats
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Var sitter sensorn för frostskyddet?

Vår pump sitter i höjd med vattentankens övre kant så vi slipper häverteffekten, jag tror det i alla fall. Det är inte så mycket vatten i tanken just nu och jag hoppas på mer värme framöver...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Var sitter sensorn för frostskyddet?

Bara en reflektion:
Om sensorn satt på utsidan dvs var ständigt utsatt för utetemperatur, då skulle hela vitsen med frostskydd fallera eftersom varmvattenberedare skulle tömmas var gång UTETEMPERATUR föll till +4°C, även om det är varmt & gott inne i husbilen.

Temperaturen måste mätas inne i husbilen, nära v.v. berädare för att förhindra frysrisk just där! Om det sedan är -30°C på utsidan bara det är varmt inne så är det OK...
 
Toppen