• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var sitter färskvattenpumpen???...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej!

Vi var ute första gången i vår husbil o campade nu i helgen. Allt gick bra tills vattenpumpen till färskvattnet slutade fungera. Har kollat säkringen i elboxen o den är OK. Tänkte skruva loss pumpen o lämna in den till en fackman för att konstatera att den är sönder. Problemet är bara att jag inte hittar den...
Bilen är en Dethleffs Esprit 6840 -03. Vattentanken ligger i soffan till dinetten, den soffan bakom förarstolen. Har kollat i tanken, där finns ingen pump, bara en mojäng med tre spröt som sticker ner i tanken (som är strömförsörjd), antar att det är nån slags nivåmätare.
Det finns ett utrymme till vänster om tanken, som är döljt bakom en trälucka, vilken är fastskruvad med mängder med skruv. Jag började att skruva loss dessa, men flera skruv sitter dolda bakom skinnpanelen vid ytterväggen, så för att få loss resten av skruvarna måste jag skruva bort bärskenan till matbordet, sedan skinnpanelen. Jag försökte "glutta" lite på trälocket, och jag kunde bara se frigolit, och under där verkar det vara lite slangar och kablar, men för att kunna se helt, så måste man skruva bort resten av skruvarna, och jag tänkte att det kanske är nån som vet var pumpen sitter, och sitter den då inte i det utrymmet, så är det ju onödigt att skruva ner halva inredningen till ingen nytta...
Hoppas nån här i husbilsklubben kan hjälpa oss!
MVh Annette
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Var sitter färskvattenpumpen???...

Utan att veta för mycket....

Pumpen borde sitta så man kommer åt den. Normalt tappar man ju ur vattnet vid vinterställningen så jag antar att man inte ska behöva riva ner halva bilen.

På min Adriatik sitter en lucka på vänster utsida i närheten av vattenintaget. Under golvet i det utrymmet sitter vattenpumpen. Den borde ju sitta i närheten av tanken eller där de flesta kranarna finns.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Var sitter färskvattenpumpen???...

Hej Anette

Jag har också en Dethleffs men annan model. Mitt förslag ring till Codat och fråga på verkstaden, fråga efter Lennart eller någon som är till hands, du får garanterat den hjälp du behöver: De är toppen på Codat, tel 0320-72120.

Lycka till Torbjörn
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Var sitter färskvattenpumpen???...

Titta under den andra soffan mitt emot så inte tanken är där också vi har tank i bägge sofforna pumpen borde ju sitta vid en av dom i så fall .Om du lyssnar hörs det inget då?
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Var sitter färskvattenpumpen???...

Hej tanken har jag hittat, men inte pumpen. Om man lyssnar hörs inget, men däremot hörde man pumpen tydligt innan den gick sönder.
Vad jag undrade var bara om pumpen sitter till vänster i lådan bredvid, men den var så svår att komma åt, så jag ville inte skruva ner allt i onödan. Jag ska ringa codat oxå o kolla med dom.
mvh annette
 
Toppen