• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kan man köpa kopplingar

Bella07

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17008
Medlemskap
2022
I samband med byte av blandaren i köket lyckades jag dra sönder kopplingen mellan flexslangen i blandaren och den blå slangen som kommer från tanken eller rättare sagt från pumpen.
Själva kopplingen är av plast och jag gjorde misstaget att dra åt med en skiftnyckel när jag monterade tillbaka den nya blandaren. Det sa bara klick och så var den I två delar, delade sig pecis där innergängan tar slut.
En granne som är vvs-kunning sa att det kallas "knivkoppling" som innebär att om man försöker dra bort den så "nyper" den fast med några små metallbitar om den blå slangen. I stället ska man föra in en grå krage som sitter närmast slangen sedan kan man lätt dela på det hela.
Jag lyckades limma ihop den delade kopplingen och än så länge håller det tätt (det är o-ring I ena ändan och en vanlig gummipackning närmast blandaren.
Skulle gärna vilja ersätta den med en ny, även om superlimmet verkar hålla
Jag har letat på Jula, Biltema, Kama, you name it, men det verkar inte finnas att köpa. Se bilden så kanske ni föstår Koppling-i-plast.jpgvad jag talar om.
 
Toppen