• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var har ni handlat era solcellsregulatorer?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi kommer nog behöva införskaffa nu regulator till våra solceller på husbilen. Jag söker därför just nu efter firma som säljer det vi behöver till ok pris. Förslag?

Fick besked från Büttner Technik GmBH som har tillverkat både regulator och solcellerna (nåja, det är deras produkter även om kanske någon annan firma tillverkat dem, typ i Kina eller så ;-)).
Nåväl, regulatorn som någon en gång i tiden (2015) satt in i bilen är för liten, den klarar max 360 Wp och 22A medan solcellerna på taket är på totalt 380 Wp (2x 190 Wp). Så vi behöver en regulator som fixar detta och söker då en regulator som samtidigt kan underhållsladda startbatteriet och driva kylskåpet vid överkapacitet. Büttner rekommenderade deras regulator MT MPP 440 men det kanske finns andra märken som också gör jobbet lika bra.

Mvh!
// Niklas
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har du 380 Wp får du nog ut som max lite drygt 300W i Sverige, så 360-versionen borde räcka. Och det betyder väl bara att den inte kan leverera mer än 360 W. Att du sedan plockar på mer solceller tror jag inte spelar någon roll. Det är ju inte så att solcellerna levererar 380 W, utan de KAN leverera 380 W. Hur mycket de levererar beror ju på den belastning regulatorn utgör. Klarar regulatorn max 360 W, så tar den bara det.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har du 380 Wp får du nog ut som max lite drygt 300W i Sverige, så 360-versionen borde räcka. Och det betyder väl bara att den inte kan leverera mer än 360 W. Att du sedan plockar på mer solceller tror jag inte spelar någon roll. Det är ju inte så att solcellerna levererar 380 W, utan de KAN leverera 380 W. Hur mycket de levererar beror ju på den belastning regulatorn utgör. Klarar regulatorn max 360 W, så tar den bara det.


Den delen har jag så klart koll på. Men när tillverkaren själv säger att regulatorn är för liten/klen kanske man borde kunna förlita sig på den informationen. Och jag tror nog de också har koll på inre förluster, skit på solcellerna och solens vinkel i Sverige.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Denna regulator VOTRONIC - MPP 430 Duo Dig. bör väl göra det jobb du efterfrågar. Jag har en lite mindre i samma serie sedan några år och den har fungerat utmärkt. Laddar startbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade. Den har även AES till kylskåp. Kan också ställas in för LiFePO4 batterier om det skulle bli aktuellt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Denna regulator VOTRONIC - MPP 430 Duo Dig. bör väl göra det jobb du efterfrågar. Jag har en lite mindre i samma serie sedan några år och den har fungerat utmärkt. Laddar startbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade. Den har även AES till kylskåp. Kan också ställas in för LiFePO4 batterier om det skulle bli aktuellt.

Stort tack!
Helt klart ett gångbart alternativ!

Mvh!
// Niklas
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Den delen har jag så klart koll på. Men när tillverkaren själv säger att regulatorn är för liten/klen kanske man borde kunna förlita sig på den informationen. Och jag tror nog de också har koll på inre förluster, skit på solcellerna och solens vinkel i Sverige.
Nej, jag skulle inte lita på den tillverkaren :)
Jag har 16,7 kWp solceller på mitt hus, med en 15 kW inverter. Jag har max fått ut ca 11 kW hittills. Får se till midsommar, om det inte regnar, vad jag kan komma upp till.
Enligt "tillverkaren" skulle min också vara för klen....
 
Toppen