• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var är TV bilden ?

A

Amstaff

Guest
I den förra husbilen hade vi en snurrbar digitalantenn som fungerade perfekt på de flesta platser i Norrbottens inland. När vi bytte husbil hösten 2016 fick vi en ny fast rundstrålande Triax UFO som enligt försäljaren och många andra skulle vara bra. Den monterades på en gammal parabol och har fungerat uselt bara ca 25 procent i jämförelse med den gamla vridbara. I bästa fall kan man få in 4:an och 6:an men helt omöjligt att ratta in 1:an och 2:an om man inte står centralt i någon stad eller bredvid sändare. Vad kan det bero på ? signallampan på antennen lyser så det finns kontakt.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Var är TV bilden ?

Har en Triax Ufo på en höj o vridbar stång. Jag får nästan aldrig bild utan att höja och vrida antennen. Så utan att höj och vridbar stång är den värdelös.
Ha det
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Var är TV bilden ?

Den rundstrålande antennen är värdelös. Den fungerar bara om du ser sändaren
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Var är TV bilden ?

Det finns bara en antenn som tar in TV oavsett (nästan) var man står, och det är Diginova riktantenn.
När vi flyttade ut på "vischan" hade vi problem med mottagningen i huset och köpte en ny antenn. Lika illa, så vi köpte ett riktigt "skatbo" 1,5 m lång, men OK, vi fick bild.
När vi skaffade husbil satt där en Diginova på den och jag tänkte att med den lilla antennen blir det ingen bild.
Se på fasen, bättre bild än med skatboet, trots att husbilen stod bakom garaget.
Ca 4 mil fågelvägen till sändaren.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Var är TV bilden ?

Den "gamla" UFO-antennen med röd lysdiod på undersidan var inte lika bra som den nyare med gul lysdiod på undersidan.
På min UFO 150 står det LTE-protected och då behövs det inte något extra LTE-3400 filter.
 
Toppen