Karosseri Val av hjälpluftfjädring

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av trevik, 14 Juli 2018.

1. trevik

trevik HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6081
    Vår Adria Sonic 2015 är väldigt vinglig att köra om det blåser lite.
    Bilen är utrustad från fabrik med hårda fjädrar fram, vilket gör att bilen är ganska hög fram. Bak känns det som den ”hänger” ner. Det stör mig lite...
    Vår förra husbil hängde fram, så vi tänkte att det var bra med hårda fjädrar fram...

Tror ni att det kan hjälpa med hjälpluftfjädring (kuddar) på bakaxlen?

Vilket märke har ni erfarenhet av?
    -Airtop ALKO
    -Karnag
    -??

2. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Emppu och trevik gillar detta.
  3. Kjell1351

Kjell1351 HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17525
    Monterade ALKO Airtop på en helintegrerad Dethleffs från 2014. Bilen blev mycket stadigare vid sidvind och vid omkörning av bussar och lastbilar. Dessutom blev den högre i bak. Sök på hjälpluftfjädring så hittar du mitt och andras inlägg.

Hälsar Kjell

Ekorre och trevik gillar detta.
  4. Toby12

Toby12 HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6276
    Bossings monterade ALKO Airtop på min Elnagh Baron 22 med tungt Fiatchassi. Enorm skillnad med denna höga alkovbil, stadig på vägen i alla situationer. Den har också ett långt bakre överhäng, så det känns skönt att kunna höja bakdelen vid behov. Hade nytta av det på färjan Grenå-Varberg för några dagar sedan. Kostnad 17300 kr.

Ekorre gillar detta.
  5. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Monterade Alco Airtop själv inte alltför komplicerat, det svåraste var att få fram luftslangen till handbromsen in i bilen.
    Bilen blir stadigare, gungar inte så mycket vid omkörning eller stillastående, går ju även höja bak.
    Valde att köpa lös kompressor för fyllning totalt 6900kr.

Ekorre gillar detta.
  6. Ekorre

Ekorre HBK Medlem

Kommun:
    Landskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15271
    Vi har bokat installation av AL-KO Air Top till vår Plåtis i Augusti, har bara hört possitiva saker om denna hjälpluftfjädring..

7. trevik

trevik HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6081
    Var köpte du dina grejer?

8. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
  9. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Motsvarande prylar, om man nu inte vill ha just AL-KO:s bälgar går att köpa Dunlop´s motsvarighet av Tolson Maskin. Dunlop har erfarenhet av detta sedan 1970 så de borde förstå att göra driftsäkra komponenter.

Luftfjädring till Fiat

Jag försökte få pris på AL-KO:s Air Top Plus från den enda leverantören jag av AL-KO blev hänvisad till (Bossings) men där ville man inte sälja bara komponenterna utan också installationen, som till vår bil med AL-KO chassi skulle kosta 35-40 000kr. Nu har vi I stället beställt av Tolson Maskin komplett för ca. 13 000kr (inkl. kompressor mm.). Installationen gör jag själv.

Skillnaden i pris mellan bälgar för Fiat chassi (ca. 4500-5000kr) och till AL-KO (ca. 10 500kr) har, förutom med de extra stålkonsoler som behövs, även med konstruktionen på bälgarna som är annorlunda (kolv som gummit rullar upp på till AL-KO chassie vilket inte behövs för Fiat chassi).

Luftfjädring till AL-KO

Mvh!
    // Niklas

Senast ändrad: 17 Juli 2018
    hansyngve0319 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.