• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av assistansförsäkring

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Fiats assistanförsäkring som ingår de första 2 åren går snart ut.
Jag kontakta mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, för offert på assistanförsäkring.
Dom har inget som heter assistansförsäkring utan påstod att det ingick i halvförsäkringen, med 1500 i självrisk.
Jag är dåligt påläst om skillanden mellan halvförsäkring och en assistanförsäkring men tror ju nog att assistanförsäkringen omfattar lite mer.

Jag vill för tillfället behålla Länsförsäkringar, vad finns det för fristående bolag som kan erbjuda assistansförsäkringar?
 
F

F.d. 50269

Guest
Sv: Val av assistansförsäkring

Hej och God Fortsättning !
FALK har en bra assistansförsäkring.
För egen del har ja FOLKSAM/Husbilsklubbens som ja tycker är bra.

Mvh. K-L
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Om du är med i Motormännen så kan du för en billig penning (195 kr) teckna assistansförsäkring, den heter visst väghjälp, och täcker assistans för husbilar upp till 4500 kg.
När/om du ställer av husbilen under vinterhalvåret kan du flytta försäkringen till din personbil.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Val av assistansförsäkring

Falck assistansförsäkring är bra!!

Testat o verifierat

Även testat Folksam, men den var inget värd
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

SunCityfamily vad fungerade inte med Folksams assistans. Har precis bytt till Folksam så det skulle vara bra att veta vad som är mindre bra med deras assistansförsäkring
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Val av assistansförsäkring

Vi fick punktering på motorvägen mot Jönköping Vi har motormännens assistansförsäkring Det kostade oss 195:- med allt Bogsering på lastbilsflak till en gummiverkstad byte till reservdäcket som ligger helt tokigt under
bilen .När det var klart var det bara att köra vidare bärgningsfirman ordnade alla papper.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Hej

Vilken assistansförsäkring ni än väljer så var noga med att läsa hela avtalet (även det "finstilta").
När jag gjorde det med Falcks assitansförsäkring visade det sig att de inte transporterade ett fordon mer än sex mil.
För att kolla upp detta rinde jag upp dem och fick då bekräftat att så var fallet, det medförde att deras försäkring för min del var i stort sett värdelös.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Börja också med att läsa villkoren på räddningsdelen man redan har i den vanliga försäkringen. Den täcker faktiskt redan det mesta som extraförsäkringarna skryter om.
Bärgning hem eller till verkstad, boende, resa hem och de andra viktigaste delarna ingår oftast redan.

Det är ganska dyrt att betala 5-10% extra på hela den årliga försäkringskostnaden för att få det lilla extra som ändå så sällan inträffar.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Börja också med att läsa villkoren på räddningsdelen man redan har i den vanliga försäkringen. Den täcker faktiskt redan det mesta som extraförsäkringarna skryter om.
Bärgning hem eller till verkstad, boende, resa hem och de andra viktigaste delarna ingår oftast redan.

Det är ganska dyrt att betala 5-10% extra på hela den årliga försäkringskostnaden för att få det lilla extra som ändå så sällan inträffar.

Jag är benägen att hålla med dig.
Jag har klarat mig utan frivillig assistansförsäkring i snart 30 år.
Så att betala 1500:- i självrisk för skyddet som delkaskoförsäkringen ger kan man väl stå ut med.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Börja också med att läsa villkoren på räddningsdelen man redan har i den vanliga försäkringen. Den täcker faktiskt redan det mesta som extraförsäkringarna skryter om.
Bärgning hem eller till verkstad, boende, resa hem och de andra viktigaste delarna ingår oftast redan.

Det är ganska dyrt att betala 5-10% extra på hela den årliga försäkringskostnaden för att få det lilla extra som ändå så sällan inträffar.
Du får aldrig bilen bärgad till ditt hem endast till närmaste märkesverkstad.
Med en assistansförs. får du bilen hemfraktad om du befinner dej utomlands
och något händer så du/ni inte kan köra själv.En olycka kan ställa till mycket(Sjukdomar också).Vi fick stopp på Fransk betalväg när vi hade assistans försäkring SMB som vi tog genom HBK Den försäkringen tog alla kostnaderna
plus att vi fick 500 kr som kompisation för att dom inte kunde laga felet på plats.OBS kan bara utnyttjas 2 ggr. per år.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Du får aldrig bilen bärgad till ditt hem endast till närmaste märkesverkstad.
Med en assistansförs. får du bilen hemfraktad om du befinner dej utomlands
och något händer så du/ni inte kan köra själv.En olycka kan ställa till mycket(Sjukdomar också).Vi fick stopp på Fransk betalväg när vi hade assistans försäkring SMB som vi tog genom HBK Den försäkringen tog alla kostnaderna
plus att vi fick 500 kr som kompisation för att dom inte kunde laga felet på plats.OBS kan bara utnyttjas 2 ggr. per år.

Detta täcks helt av Trygg-hansas vanliga husbilsförsäkring. Jag gissar på att även ditt vanliga bolag ersätter den skadan. Vilket bolag har du?

Trygg hansa:
Transport till närmaste verkstad som kan reparera
fordonet när det
• stulits och kommer tillrätta
• skadats
• råkat ut för annat driftstopp
• stulits och kommer tillrätta efter att resan fortsatt med annat transportmedel
I ovanstående fall ersätts skäliga resekostnader för hämtning av körbart fordon. Du får själv ordna hämtning av körbart fordon. Överstiger tiden för hämtning 7 timmar får du 250 kronor per dag.

Transport av fordon till dess hemort i Sverige när
föraren:
• drabbats av olycksfall
• plötsligt blivit sjuk
• avlidit och ingen annan som deltar i resan kan köra hem det
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Falck assistansförsäkring är bra!!

Testat o verifierat

Även testat Folksam, men den var inget värd

Falck fungerar kanon. Fick punktering i höstas. Bärgningsbil kom ut. De kunde laga punkteringen på plats. Annars hade de bärgat husbilen enligt personalen på bärgningsbilen.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Val av assistansförsäkring

Hej
Många tar inte hubilar över 3500kg och inte äldre husbilar, det gör dock motormännens assistansförsäkring.
MVH KEJO20
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Val av assistansförsäkring

Det gör ju den vanliga försäkringens bärgningsdel också, skillnaden är väl bara självrisken som i mitt fall var 1200:- men man använder den ju inte så ofta förhoppningsvis. Premierna för en separat försäkring blir ju ganska mycket pengar på några år också?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Val av assistansförsäkring

Jag tycker det känns skönt med både hängslen och livrem!
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Val av assistansförsäkring

SunCityfamily vad fungerade inte med Folksams assistans. Har precis bytt till Folksam så det skulle vara bra att veta vad som är mindre bra med deras assistansförsäkring

Gudskelov behövde aldrig den försäkringen nyttjas, men i hemförsäkringen så "Kan inte bli vattenskada i ett våtrum" dyr..... respektive att inställt amerikaflyg och +10k i kostnader inte ersättningsbart det heller.
 
Toppen