• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Bilden som visas har gjorts av en privatperson på Åland och är en direkt översättning av en spansk information. Jag tycker det är lite märkligt att hänvisa till den som en "svensk sanning".

/CG
 
F

F.d. 24550

Guest
Har sett mången husbilsägare som parkerat med havsutsikt i vackert väder som frestats att campa litegrann. Förstulet åker bord, stolar och grill fram, men det räknas liksom inte eftersom man egentligen bara parkerar. Ingen vill väl sjunka så djupt som att campa?
 
F

F.d. 54123

Guest
Jo, ett strandskydd i form av campingförbud som återkommit på grund av husbilisters oförmåga att skilja på parkering och camping...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jo, ett strandskydd i form av campingförbud som återkommit på grund av husbilisters oförmåga att skilja på parkering och camping...

Nej inte alls! Kommunen har ämnat att godkänna en ställplats där, men Lst har motsatt sig detta med stöd av strandskyddet. Detta har inget med husbilisters beteenden att göra. Måste vi försöka skuldbelägga oss ideligen?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Tveksamt om man ens idag kan anordna en parkering inom strandskyddat område
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Nej inte alls! Kommunen har ämnat att godkänna en ställplats där, men Lst har motsatt sig detta med stöd av strandskyddet. Detta har inget med husbilisters beteenden att göra. Måste vi försöka skuldbelägga oss ideligen?

Fast läser man Trelleborgs Allehanda verkar det som att grundanledningen till att Länsstyrelsen upphävde kommunens bevilljade dispens från strandskyddet har viss koppling till husbilar och påstått campande...

"I maj i år (2017) upphävde länsstyrelsen dispensen för parkering inom strandskyddsområdet vid Smygehuks parkering, något som tidigare beviljats av kommunen. Detta med anledning av att det organiserade campandet som pågick riskerade att förhindra allmänhetens tillträde till området." (min markering i fetstil)
Smygehuks uppställningsplats nekas igen - Trelleborgs Allehanda
 
F

F.d. 54123

Guest
Ja, alla husbilister som inte kan skilja mellan parkering och camping ska absolut känna skuld till den uppkomna situationen i Smygehuk.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Husbil finns inte i någon lagtext utan klassas som PB2, alltså är enligt lagen en husbil = personbil. Följer man bara de P tillstånd som gäller så kan ingen säga något. Det finns ingen definition på vad camping är i någon lagtext, det finns vad jag vet inte heller någon dom från domstol så det finns ingen praxis. Det där med stolar och bord definierar inte camping det är bara egna tolkningar som olika personer gör. Den skrift du hänvisar till är bara vad en person på Åland tycker och de har kanske andra regler där. Så länge vi inte har någon dom på vad camping är det svårt att veta vad som gäller. Sen finns det olika regler i olika kommuner, så egentligen vet ingen hur camping (inte att förväxla med campingplats) skall definieras enligt någon lagtext eller dom.

Vad sen allmänheten tycker är förmodligen att alla husbilar och husvagnar alltid campar.

Jag håller med att vi husbilsbilister kan visa mer hänsyn det finns någonstans runt 50 000 husbilar i Sverige så självklart finns det folk som bara tänker på sig själv och "skiter i andra"

För 20 år sedan fanns inte detta problem då det inte fanns så många husbilar och de flesta husvagnar drog sig till campingplatser. Samhället har inte hängt med i utvecklingen tyvärr.
 
F

F.d. 54123

Guest
Ursprunget till bilden är spansk och framtagen med anledning av ett eskalerande problem med husbilister som campar på parkeringsplatser.

Svagt att skylla på samhället för detta. Tycker nog att Husbilsklubben borde "hänga med" bättre och gå i bräschen för en hållbar utveckling för alla men icke....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror inte HBK kan göra mycket åt problemet, om det nu är ett problem, i Smygehuk visst men oftast inte på andra ställen.
Oavsett så kommer det alltid finns dom som tycker sig ha rätt att göra som dom vill,detta skapar problem för dom som sköter sig , att definiera camping i lagtext borde varit ett steg på vägen, som det är nu blir det parkering vilket faller under en annan lagtext.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag tror inte HBK kan göra mycket åt problemet, om det nu är ett problem, i Smygehuk visst men oftast inte på andra ställen.
Oavsett så kommer det alltid finns dom som tycker sig ha rätt att göra som dom vill,detta skapar problem för dom som sköter sig , att definiera camping i lagtext borde varit ett steg på vägen, som det är nu blir det parkering vilket faller under en annan lagtext.

Ställer mig också frågan som Olof, är det här verkligen ett reellt problem för oss i Sverige.

Självklart finns det områden där besökarna är många och trycket blir stort, typ Smygehuk, Bohusläns kust under juli, vissa veckor på Öland och Gotland och här tvingas man av lika orsaker att styra upp saker som kanske drabbar oss, men resten.....

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Tycker att det "styrs" upp mer o mer med hjälp av skyltar o tidsangivelse Kolla SKL s rekommendationer. Husbilar och husvagnar Så någon camping definition lär ju inte behövas om man skyltat som man vill ha det.
 
Toppen