• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

F

F.d. 2591

Guest
Att stå för nära,,,osv

Hej på er husbilsfolk

Ja att HBK medlemmar föregår med gott exempel vill jag ju ej hålla med om, en gång kom vi till smögen och där stog en HBK medlem på tvären, vi fick alltså vända, om han ställt sig som man ska stå utan för den skull stå för tätt så hade vi också fått plats. Ett exempel till, vid Ranarps strand, kom vi och ville stå med nosen ut mot havet, jodå två HBK are hade ställt sig på tvären och inte nog med det, de hade ställt möbler i mellan bilarnas nos. I och med det låste de ju 4 platser, så HBK are är inget föredömme för husbilsfolk. Sedan 4 meters regeln gäller väl på campingar har jag för mig, med tanke på säkerhet så åker väl ingen husbilsägare omkring , utan att testat sin gasol anläggning inför varje säsång, skulle jag förmoda.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Den så kallade "4-metersregeln" är ett råd utfärdat av dåvarande Räddningsverket för iordningställda platser för tillfälligt boende eller övernattning, alltså campingplatser och ställplatser. Det är alltså ingen tvingande regel, men syftet är att, om inte förhindra så åtminstone, försvåra en brandspridning. Därför kan den gärna, och kanske även bör, tillämpas på andra platser för övernattning med fordon med bandfarliga värmesystem, typ gasol eller diesel. Och hur skall man vet om grannarnas anläggningar är godkända? Sedan kan det kanske även vara så att många bränder i fritidsfordon, kanske de flesta, orsakas av mer vardagliga orsaker, så som cigaretter och grillaska. Om man övernattar i husbilen så kan avståndet 4 meter till grannarna vara en god idé, medan det på dagtid kan vara tillräckligt med avsevärt mindre.

Johan Kinneryd
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

På tyska och franska ställplatser står ofta bla.

"Visa hänsyn till dina husbilsvänner med att ställa upp din husbil så att så många som möjligt kan få plats men försök att hålla ett avstånd mellan fordonen på ca 1,5 till 2,5 meter. Självklart tänder du ingen grill eller annan öppen eld mellan fordonen."

Den regeln följer de allra flesta och de som inte gör det riskera att få lära sig den via den "hårda vägen".

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till Jokin

Då har du väl aldrig åkt nere i tyskland, funkar ej så där, kanske en svensk rekomenation, inte vet jag

Stig B
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Förmodar din fråga/påstående gällde mig. :)

Jag har sedan 1999 tillbringat ca 3 månader om året med att köra runt i Europa med husbil (ca 23000 mil), så jag har fått en viss erfarenhet därifrån.

Citatet i förra inlägget gäller platser utan platsmarkering. På ställplatser med klart markerade husbilsplatser är vanligen rutans mått ca 4 x 8 meter.
 
F

F.d. 10442

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Börja med att ordna latrintömning då slipper husbilsägarna att tömma på toaletterna. Jamen hela europa är involverade

BEN
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Fyra meters regeln är mycket riktigt en rekomendation från brand myndigheten, men det verkar inte som att den gäller på ställplatser för där finner man bilar lite huller mom buller vilken klubbtill hörigheten verkar inte hanågon betydelse, men så ärdet vid alla parkeringar där ingen har ansvaret då blir kaus av alltihop jag har jobbat som till fällig parkerins vakt vid många tillfälliga parkeringar så jag vet av erfarenhet att alla har inte samma tänkesätt,
man brukar säga ju fler kockar ju sämre soppa,

det är något som det nybildade RMF behöver ta tag I,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Sedan är det ju bara en rekommendation, om det är trångt får man nog räkna med att stå tätare än så, det är ju ingenting man har rätt att kräva! Annars får man väl åka vidare? :)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Nej Gunnar, svaret var till Jokin

Stig

Jaha, det svaret var till mig! Då får jag väl kommentera det.

Då jag är nybörjare med husbil, så har jag inte varit i Tyskland så mycket. Dock var jag där i somras en kortare sväng, och upplevde, precis som i Sverige, att 4 meters regeln inte alltid tillämpas. Jag försökte dock att på ställplatser tillämpa den på för egen del och inte ställa mig för nära andra fordon. Hur regelverket ser ut i Tyskland vet jag inte, men bränder sprider sig lika lätt där som i Sverige. När det gäller ställplatser i Sverige så gäller rekommendationen om 4 meter även där om platsen omfattas om regler för bygglov, och det är föreståndaren som har det yttersta ansvaret, som dock även måste delas av gästerna.

Johan Kinneryd
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Det jag försökte framföra i mitt inlägg var ju att jag har erfarenheten av att icke medlemmar i HBK sköter sig lika bra som vi medlemmar i HBK, om inte bättre skulle jag villja säga

Stig. B.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Kan bara konstatera av egen erfarenhet att 4m inte räcker om det tar sig ordentligt om det brinner. Sedan om det är husbil eller husvagn har ingen betydelse. Detta är självupplevt och vi är väldigt restriktiva med hur vi parkerar vårt campingfordon efter detta

Thomas
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Att stå för nära,,,osv

Hej på er husbilsfolk

Ja att HBK medlemmar föregår med gott exempel vill jag ju ej hålla med om, en gång kom vi till smögen och där stog en HBK medlem på tvären, vi fick alltså vända, om han ställt sig som man ska stå utan för den skull stå för tätt så hade vi också fått plats. Ett exempel till, vid Ranarps strand, kom vi och ville stå med nosen ut mot havet, jodå två HBK are hade ställt sig på tvären och inte nog med det, de hade ställt möbler i mellan bilarnas nos. I och med det låste de ju 4 platser, så HBK are är inget föredömme för husbilsfolk. Sedan 4 meters regeln gäller väl på campingar har jag för mig, med tanke på säkerhet så åker väl ingen husbilsägare omkring , utan att testat sin gasol anläggning inför varje säsång, skulle jag förmoda.
Hej om nu bilarna stod olämpligt parkerade måste jag fråga knackade ni på och påpekade detta innan ni vände????
2179:music-icon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Inte Smygehuk men väl Lisebergs camping.Har nu varit ut och mätt avstånd,två husbilar står med ryggarna mot varandra.Vad tror ni avståndet var???
Jo,avståndet är 35 cm och detta är en camping.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Hadde ikke sett Liseberg varianten, men svært vanlig er 4 meter mellom vognene og fortelt med tregulv på 3,5m - åpen gate omlag 50 cm mellom svært stasjonære brennbare konstruksjoner.
 
Toppen