• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska jag tänka på som ny ägare av en husbil?

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Precis som tidigare gör inte misstaget att stressa
läs instruktionsboken noga gärna flera gånger för de problem som dyker upp
och det gör dom står oftast i boken tror jag läst min säker 3-4 gånger
om du inte hittar något lägg en blänkare här så finns det säkert någon som vet.
Lycka till med nya bilen:)
/ Bengt
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
  • Gör en kontroll bakom bilen innan du backar! Nu är inte det inte bara staket, stenar och andra bilar som kan vara i vägen. Hur ser det ut uppåt? Finns det grenar? Järnbalkar, som hänger högt uppe på bensinmackar, har jag stött på.
  • Ha med egen slang och slanganslutning för fyllning av vatten. Använd inte slang som finns vid fyllningsstationerna.
  • Starta inte motorn med elkabeln ansluten.
  • Dubbelkolla allt innan du kör! Är verkligen allt säkrat, spärrat eller låst? Det är trist att få ingredienserna till stuvad pytt-i-panna med skivade rödbetor ut på golvet i första rondellen. Är TV:n säkrad och TV-antennen nere? Har någon plockat in pallen, som stod utanför ytterdörren, så den är med?
När du tar första turen bilen så kan jag redan svara på dina tre första frågor: "Ja, det är OK att det låter så", "Ja, det är OK att det ser ut så" och "Nej, det luktar inte märkligt!".
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Se till att du får en ordentlig genomgång av bilen med din försäljare. Fråga om allt du inte förstår. Tar det mindre än en timme så har du inte fått veta allt viktigt.
Check på den. Jag har blivit lovad en genomgång och har tänkt att utnyttja den maximalt. Jag är medveten om att jag är illitterat när det gäller husbilar (gäller hus och bilar generellt).
 

Tomaskn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25739
Medlemskap
2024
Ja, den är bokad, och jag ska verkligen tänka på att fråga allt som jag inte har förstått. Tack
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I tillägg till det de andra har nämnt härovanför:

Kolla att allt du har beställt verkligen också är levererat.
Be dom ladda senaste mjukvaran i bilen. Se till att alla "åetrkallanden" är fixade.
Kolla att allt som skall sitta fast (gasflaskor, batterier, verktygssatser, ...) verkligen sitter fast
Kolla att allt som skall kunna röra på sig, (lås, dörrar, skåpsluckor, ...) rör på sig utan problem.
Kolla alla oljor, vätskor och lufttryck i däck.
Kolla att du har fått alla papper och att de stämmer.
Gå igenom manöverpanel. Hitta rätt på alla säkringar, elanslutning, bränsle- och vattenpåfyllning.

Gör, med andra ord, en riktigt noggrann genomgång av hela bilen innan du lämnar leverantören. Leveranskontroll i fabrik och hos försäljare är inte alltid den bästa. Förhoppningsvis hittar du inga konstigheter men om det skulle vara så, så är det bättre att vara hos leverantören och kunna få det fixat med en gång.
MVH
Hans
 

Tomaskn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25739
Medlemskap
2024
  • Gör en kontroll bakom bilen innan du backar! Nu är inte det inte bara staket, stenar och andra bilar som kan vara i vägen. Hur ser det ut uppåt? Finns det grenar? Järnbalkar, som hänger högt uppe på bensinmackar, har jag stött på.
  • Ha med egen slang och slanganslutning för fyllning av vatten. Använd inte slang som finns vid fyllningsstationerna.
  • Starta inte motorn med elkabeln ansluten.
  • Dubbelkolla allt innan du kör! Är verkligen allt säkrat, spärrat eller låst? Det är trist att få ingredienserna till stuvad pytt-i-panna med skivade rödbetor ut på golvet i första rondellen. Är TV:n säkrad och TV-antennen nere? Har någon plockat in pallen, som stod utanför ytterdörren, så den är med?
När du tar första turen bilen så kan jag redan svara på dina tre första frågor: "Ja, det är OK att det låter så", "Ja, det är OK att det ser ut så" och "Nej, det luktar inte märkligt!".
Tackar för bra tips.
 

Tomaskn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25739
Medlemskap
2024
I tillägg till det de andra har nämnt härovanför:

Kolla att allt du har beställt verkligen också är levererat.
Kolla att allt som skall sitta fast (gasflaskor, batterier, verktygssatser, ...) verkligen sitter fast
Kolla att allt som skall kunna röra på sig, (lås, dörrar, skåpsluckor, ...) rör på sig utan problem.
Kolla alla oljor, vätskor och lufttryck i däck.
Kolla att du har fått alla papper och att de stämmer.
Gå igenom manöverpanel. Hitta rätt på alla säkringar, elanslutning, bränsle- och vattenpåfyllning.

Gör, med andra ord, en riktigt noggrann genomgång av hela bilen innan du lämnar leverantören. Leveranskontroll i fabrik och hos försäljare är inte alltid den bästa. Förhoppningsvis hittar du inga konstigheter men om det skulle vara så, så är det bättre att vara hos leverantören och kunna få det fixat med en gång.
MVH
Hans
Tack för bra tips.
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Hej,
Vad spännande med nya husbilar.
Vi köpte vår 1:a husbil i höstas, var ute 3 helger innan det var dax att ställa av den för vinterförvaring.
Fick en grundlig genomgång, men allt fastnade inte. 1:a helgen gjorde vi av med 2/3 av gasolen.
Veckan efter läste jag igenom manualen från pärm till pärm flera ggr. "hmm, man kan tydligen köra med både gas o el samtidigt". Bara denna enkla sak missade vi (jag). dom efterföljande helgerna så räckte resten av gasen som var kvar båda helgerna, och då var det ändå kallare en den första. :)
Har man frågor så är det bara att ställa dom på detta forum, finns mkt kunskap här.
Har kollat runt på mng trådar och fått massa "aha" upplevelser.
Lycka till med era nya "hem" Tomas och Johan så kanske vi syns på vägarna. :)
mvh, Hasse
 

Tomaskn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25739
Medlemskap
2024
Hej,
Vad spännande med nya husbilar.
Vi köpte vår 1:a husbil i höstas, var ute 3 helger innan det var dax att ställa av den för vinterförvaring.
Fick en grundlig genomgång, men allt fastnade inte. 1:a helgen gjorde vi av med 2/3 av gasolen.
Veckan efter läste jag igenom manualen från pärm till pärm flera ggr. "hmm, man kan tydligen köra med både gas o el samtidigt". Bara denna enkla sak missade vi (jag). dom efterföljande helgerna så räckte resten av gasen som var kvar båda helgerna, och då var det ändå kallare en den första. :)
Har man frågor så är det bara att ställa dom på detta forum, finns mkt kunskap här.
Har kollat runt på mng trådar och fått massa "aha" upplevelser.
Lycka till med era nya "hem" Tomas och Johan så kanske vi syns på vägarna. :)
mvh, Hasse
Tack, detta är precis vad jag vill veta. Eftersom man är nybörjare så vill man ju slippa att göra om ett sådant misstag.
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Jag kommer nog att göra fler misstag, rapporterar om dessa senare. :)
Det jag har som mål till våren är att få vägt den för att kolla upp axeltrycket fram och bak.
Jag och Monika har farit runt i Europa på motorcykel och då kan man inte ha så mkt packning, så vi har problem att fylla alla skåp och luckor i nuläget. Men tror att detta kommer att lösa sig med tiden.
Längtar till att få rulla ut på vägarna igen. Hoppas att snön och temperaturen har stigit till påskhelgen så man kan åka iväg ngt-stans.
När skall ni hämta er bil?

//Hasse
 

Tomaskn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25739
Medlemskap
2024
Jag kommer nog att göra fler misstag, rapporterar om dessa senare. :)
Det jag har som mål till våren är att få vägt den för att kolla upp axeltrycket fram och bak.
Jag och Monika har farit runt i Europa på motorcykel och då kan man inte ha så mkt packning, så vi har problem att fylla alla skåp och luckor i nuläget. Men tror att detta kommer att lösa sig med tiden.
Längtar till att få rulla ut på vägarna igen. Hoppas att snön och temperaturen har stigit till påskhelgen så man kan åka iväg ngt-stans.
När skall ni hämta er bil?

//Hasse
Tack Hasse, är inte misstagen värre än att förbruka lite extra mycket gasol så är det ju inte så farligt. Givetvis kommer jag med all säkerhet att göra en hel del misstag framöver, men förhoppningsvis vill jag helst undvika de stora och kostsamma misstagen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag ändå är inne på gasol,absolut dyraste är att byta flaska på den lokal macken, sök på gasolfyllning då hittar ni betydligt bättre pris, att installera ett gasfilter före gasregulatorn rekommenderas.
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
kul att de är flera "noviser" så hoppar gärna in i tråden direkt som novis med en följdfråga gällande gasen, är de ett problem med gasen när du bara byter dunk eller är de mer ett problem med fast tank? Har förstått att man bör skaffa en fast tank som är påfyllningsbar vid europaresor...
 
Toppen