• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Efter ett inbrott i Frankrike medan vi låg och sov i vår olarmade bil, så har man börjat fundera på hur man kan försvara sig mot denna typ av händelse.

Vilka funktioner kan man önska sig av ett riktigt avancerat husbilslarm ?
Jag menar om man ska investera i ett larm som "har allt".

Är det någon som kommer på något förutom alla möjliga typer av standard sensorer, GPS indikering etc. Finns det några andra önskemål ?
Jag kan t.ex. tänka mig högupplöst kameraövervakning med uppkoppling till 3G,4G och WiFi med automatisk backup.

I dag är det inte många okända som bryr sig om ett inbrott pågår mitt framför ögonen på dem, men om jag får en signal med bild till en App i min mobil när jag sitter på ett fik 500 meter bort så hinner man nog avstyra rätt mycket om man springer tillbaka till bilen.

Är det någon som kommer på några mer funktioner man kunde ha i larmet ? Skriv även funktioner som ni inte tror finns men som man önskar skulle finnas.

Får man förresten övervaka området runt husbilen med kamera om man har det för eget bruk ? Tänkte närmast på kvällen med IR kamera om man har dragit för allt och undrar vad som försiggår eftersom man hör en massa konstiga ljud utanför.

Med vänlig hälsning Ted
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Tycker det är viktigt att upplysa om detta då den vanlige konsumenten har ingen aning om hur det fungerar. Vet man om det så kan var och en ta ett beslut om tråd eller trådlöst. Bygger man trådat i husbilen så fungerar det i alla fall alltid som ett lokallarm. Texten med "analog telefonlinje" blev då jag hänvisar till en annan tråd där det skrivs om hemlarm.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Analog telefonlinje in i huset, för att fortsätta på den linjen ;-) är inte heller säkert vid inbrott.
Packet ringer helt enkelt hemtelefonnumret så linjen är upptagen.
Fiberinternet in till en batteribackuppad larmlösning är nog det enda som funkar.
I husbilen har vi ett Geosafe, inga larmgivare men jag ska koppla dörrbrytarna till larmet.
Jag måste säga att jag är förvånad över hur bra det funkar. Det sitter dolt i bilen utan jättebra sikt utåt och nu står bilen i en carport med stora träd runt om och kollar jag i appen så är det på metern när.

När vi är i bilen så är två hyfsat rejäla vovvar där också, det är bättre än larm.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag har följt den här tråden & till slut gjorde jag slag i saken & köpte ett GSM-larm på ebay, nämligen detta APP Control GSM SMS Wireless Voice Home Alarm Security System Auto Dialer 12V. Nu återstår bara att få det på plats & fungerande. Priset var inget att klaga på, 40,84 USD i svenska pengar 393,18 :-. Frakten var fri.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Problemot med larm som står och tutar är att ingen bryr sig längre då det oftast är något fel det står bilar och larmar överallt men folk går bara förbi tyvärr , har själv en siren på taket som kan väcka en död men vi har sällan på det. Jyrken sköter säkerheten åt oss :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Eftersom vi inte har någon hund så är väl ett larm bättre än ingenting. Vi kan ju åtminstone sova säkert. Om det skulle bli ett inbrott när vi är borta från HB'n så skulle jag tro att sirenen i alla fall stressar tjuven & kanske någon kommer fram & undrar vad står på.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Eftersom vi inte har någon hund så är väl ett larm bättre än ingenting. Vi kan ju åtminstone sova säkert. Om det skulle bli ett inbrott när vi är borta från HB'n så skulle jag tro att sirenen i alla fall stressar tjuven & kanske någon kommer fram & undrar vad står på.

Bennie

Jag tror att en sån här 12V-vakthund många gånger kan vara bättre än ett "vanligt larm".

https://www.conrad.se/Elektronisk-vakthund-EW-01-105-dB.htm?websale8=conrad-swe&pi=754153

:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Man skulle kanske satsa på både hängsle & livrem & köpa en elektronisk vovve. Sedan är det väl bara skjutvapen eller minor som saknas om man skall vara helgarderad. Jaja jag vet, Hb'n blir kaputt men tjuven försöker inte stjäla något mer:D

Bennie
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Analog telefonlinje in i huset, för att fortsätta på den linjen ;-) är inte heller säkert vid inbrott.
Packet ringer helt enkelt hemtelefonnumret så linjen är upptagen.
Fiberinternet in till en batteribackuppad larmlösning är nog det enda som funkar.
I husbilen har vi ett Geosafe, inga larmgivare men jag ska koppla dörrbrytarna till larmet.
Jag måste säga att jag är förvånad över hur bra det funkar. Det sitter dolt i bilen utan jättebra sikt utåt och nu står bilen i en carport med stora träd runt om och kollar jag i appen så är det på metern när.

När vi är i bilen så är två hyfsat rejäla vovvar där också, det är bättre än larm.

Lever du kvar på 80-talet? När Telia bytte telefonväxlar AXE i hela landet på mitten av 90-talet så kom funktionen med R knappen. Alla larmsändare jag programmerat sedan den tiden har R-knapps funktion. https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/product/telia-bas#/inkluderade (tjänster som ingår). Mottringa funkar således inte sedan dess. Det är 20 år sedan! Dom larmsändare jag programmerat om efter det att kunden sagt upp sin vanliga hederliga analoga linje och gått över till IP telefoni så krånglar det med överföring eller handskakning från larmmottagaren. Rekommenderar ingen att överföra larmprotokoll via IP telefoni. Även om anläggningen har UPS så varar den bara en kort tid samt att fiberoperatörerna har ingen backup alls. AXE växeln har batterirum. När växlarna var nya så var tanken att man skulle köra runt med en dieselgenerator och ladda, men det har man säkert sparat bort.
Elektroniska hundar kan jag rekommendera. För dom pengarna är dom riktigt bra. Riktigt störiga och hörs riktigt äkta och ändrar skall beroende på hur nära man är.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Jag har följt den här tråden & till slut gjorde jag slag i saken & köpte ett GSM-larm på ebay, nämligen detta APP Control GSM SMS Wireless Voice Home Alarm Security System Auto Dialer 12V. Nu återstår bara att få det på plats & fungerande. Priset var inget att klaga på, 40,84 USD i svenska pengar 393,18 :-. Frakten var fri.
Hej Bennie!
Mitt gamla larm är snart tio år gammalt så jag vill också ha ett nytt larm, gärna GSM!
Vad är dina erfarenheter av larmet? Fick du som du önskade? Vad använder du för SIM-kort?
Jag är tacksam för en redovisning av installationen och bruket av detta larmet!
MVH Julian
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Hej Julian

Jag har inte monterar det ännu men kommer att avrapportera så fort jag har larmet på plats. Det jag upptäckt är att dörrkontakten drivs med ett ovanligt litet stavbatteri (AA 12V Lr66) men kommer att mata detta från samma ställe som larmpanelen.

Fortsättning följer

Bennie
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Har köpt ett sånt här tidigare och nu ser jag att det är ett kampanjpris på den.
Levereras med 1 magnetkontakt och siren men med lite ideer och inköp kan man ju skräddarsy efter behov.
GPS-larm | LTC LEJON TRADI GeoSafe | Jula

Må gött
Jan-Åke

Hej skulle va jätte glad om du vill förklara allt om detta larm åt en ödmjuk österbottning karleby ,vi skulle int behöva va uppkopplade hela tiden,de ja förstår e att larmet funkar bra ändå,e de ute siren,måst man styra de me tel,larmar orginal bara en plats var får ja mera detektorer,jr dtektor ute eller inne,kommer säkert mer frågor om du orkar tackar på förhand
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Har köpt ett sånt här tidigare och nu ser jag att det är ett kampanjpris på den.
Levereras med 1 magnetkontakt och siren men med lite ideer och inköp kan man ju skräddarsy efter behov.
GPS-larm | LTC LEJON TRADI GeoSafe | Jula

Må gött
Jan-Åke
Kan du berätta hur dina ideer funkar fundera på samma larm
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Man skulle kanske satsa på både hängsle & livrem & köpa en elektronisk vovve. Sedan är det väl bara skjutvapen eller minor som saknas om man skall vara helgarderad. Jaja jag vet, Hb'n blir kaputt men tjuven försöker inte stjäla något mer:D

Bennie

Testat truppmina 12? ;-)
Rätt installerad är husbilen hel! :-D

// Niklas
 

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

Ett larm även o det är s a s ett skallarm är bättre än inget . sätt på dekaler så alla ser att det är larmat ,har man en helintregerad bil är tipset att dra ner
framsängen helt vilket elliminerar
intrång genom framdörr eller sidorutor.
Mats
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan man önska av ett mycket bra larm ?

"av ett mycket bra larm"

Det må være at larmet er konstruert for husbil fra grunnen av, og ikke "random kina skrot". At larmet har funksjon slik at uvedkommende blir utvetydig advart grundig, FØR de engang vurderer å ta fingrene fysisk på husbilen.
:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Herregud vad många som är lurade. Fyller på så jag kompletterar mina inlägg i 28 och 58. Vill delge ett nytt inlägg som är publicerat i mars 2022. Titta på första filmen och därefter så kommer film två där Robert Aschberg förklarar och visar hur en jammer/störsändare fungerar.
”2021 hade vi 20 tillfällen då larmet inte fungerat”
 
Toppen