• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
:wideeyed:Hej alla i husbilsklubben!

Ni är fantastiskt duktiga på att hjälpa varandra med olika tips och synpunkter!
Nu vill vi ha tips på vilket elverk vi ska skaffa. Vi behöver driva micron, TV:n o lite annat smått när vi fricampar!
Hur stor effekt behöver man, vilka märken rekomenderas, vad är priserna o.s.v.

Tack på förhand hälsar Ludde Kuddsson i Kungsbacka
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Nu kommer nästa "jag har solceller och behöver inget elverk med andra ord ingen behöver ett elverk"
Varför i hela fridens namn måste man alltid utgå från sina egna behov och tro att alla har samma behov.
Vore tacksamt om människor inser att vi är olika individer med olika behov.
Ha det
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Skaffa solceller istället för bullrande elverk. Har solceller och aldrig varit nära en elstolpe.

Så här års går solen inte upp over huvud taget i norra delarna av vårt land.
Elverk är då ETT sätt att ladda batterierna på. Ett annat är att du startar din bil och kör iväg. Vilket sätt förordar du? Dina solceller funkar inte i Kiruna idag...

I försvarsmakten används också elverk då i miljö där du VERKLIGEN inte vill bli hörd. Så med lite sunt förnuft GÅR det att köra elverk utan att du hör mer ljud än utan elverk.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Nu kommer nästa "jag har solceller och behöver inget elverk med andra ord ingen behöver ett elverk"
Varför i hela fridens namn måste man alltid utgå från sina egna behov och tro att alla har samma behov.
Vore tacksamt om människor inser att vi är olika individer med olika behov.
Ha det
Därför att vi är på Internet och alla vet bäst:D
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Jag har kört på Aspen och det har funkat för mig. Ca 30 tankningar har det blivit. Men läste på "Internet" att det inte var bra. Men än så länge har det funkat. Vill inte ha vanlig bensin för den luktar så när man har Elverket i garaget.
Ha det
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Kan man köra på aspenbränsle eller E85 pga mindre lukt. Håkan

Tidigare hade jag alltid problem att få igång gräsklippare, motorsåg och röjare. Der var nog ett verkstadsbesök per apparat o säsong.

Bytte til Alkylatbensin (Aspen bl.a.) och sedan dess har allt gått perfekt. Samtidigt bytte jag även till Alkylat för Elverket och även det har gått perfekt, startar oftast på första draget. Kedjan Skog & Trädgård rekommenderar Alkylat till småmaskiner, hälsar Björn
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Jag har ett Honda 2kw, fungerar utmärkt. Räcker till div. förbrukare: hårtork, kaffebryggare, ac, mm. men ej samtidigt. Bra sinusvåg, dator mm. fungerar perfekt. Kostnad c:a kr. 16.000:-; kan variera.
Skulle aldrig riskera att köpa en lågpriskopia.
På vintern kör jag Alde 3020 på1050w och laddar batterier några Tim. vid behov. Perfekt för oss.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Jag råkade "snubbla" över en 20i kring 10 000:- inkl. frakt, köpte den direkt fast jag letade efter en 10i för ungefär samma peng. Har inte testat aggregatet ännu, men den är given att användas i Norge på sommaren. Där är det långt mellan elstolpar om man nu har råd med campingpriser.

Beställde även från Tyskland (en musikaffär) 3 st. ljudisoleringsmattor 1000x500 som jag tänker lägga löst runt aggregatet, med liten öppning för avgaser. Testade mot en Engelsmans 20i i Geiranger i somras, hördes knappt något, bara vid utblåset.

Unknown.jpeg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Tidigare hade jag alltid problem att få igång gräsklippare, motorsåg och röjare. Der var nog ett verkstadsbesök per apparat o säsong.

Bytte til Alkylatbensin (Aspen bl.a.) och sedan dess har allt gått perfekt. Samtidigt bytte jag även till Alkylat för Elverket och även det har gått perfekt, startar oftast på första draget. Kedjan Skog & Trädgård rekommenderar Alkylat till småmaskiner, hälsar Björn

Det kan jag skriva under på direkt, helt problemfritt med Akrylatsoppa inga beläggningar ed bara tanka och köra men tyvärr dyrt.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ta en puff med startgas så startar det på första rycket då kan även personer med nedsatt armstyrka få igång olika maskiner. Tycker inte det är något man behöver skämmas för.

Åke:)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Alkylaten har dessutom fördelen att det inte gör något om den står kvar i tanken även om det blir lång tid mellan användningen. Har haft gräsklipparen med alkylat i tanken hela vintern och den startar direkt när man vill börja klippa gräset igen. Det går inte med vanlig blyfri bensin.
EssoJ
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Alkylaten har dessutom fördelen att det inte gör något om den står kvar i tanken även om det blir lång tid mellan användningen. Har haft gräsklipparen med alkylat i tanken hela vintern och den startar direkt när man vill börja klippa gräset igen. Det går inte med vanlig blyfri bensin.
EssoJ

Hur många Watt laddar gräsklipparen när du startar den???
Är det inte jobbigt/krångligt att ha gräsklipparen med sig i husbilen???
Undrar jag
HaDe Hasse
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hur många Watt laddar gräsklipparen när du startar den???
Är det inte jobbigt/krångligt att ha gräsklipparen med sig i husbilen???
Undrar jag
HaDe Hasse
Ska försöka hjälpa dej att reda ut lite oklarheter.
En gräsklippare kan du inte ladda batterierna med utan med den klipper man gräs, den har förvisso en förbränningsmotor som med fördel kan tankas med akrylatbensin som dom flesta som använt det bränslet tycker fungera alldeles utmärkt, ska du ladda batterier så måste du ha ett elverk som finns i en mängd olika varianter. Om det är jobbigt/krångligt att ta med sej en gräsklippare är helt beroende på plats i garaget och behov, själv har jag min bredvid mitt elverk som jag också tankar med akrylatbensin för att det bränslet fungerar väldigt bra i både gräsklippare och elverk.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hur många Watt laddar gräsklipparen när du startar den???
Är det inte jobbigt/krångligt att ha gräsklipparen med sig i husbilen???
Undrar jag
HaDe Hasse

Med hänvisning till redan given kommentar av annan medlem. Små förbränningsmotorer fungerar på samma sätt oavsett vad de används för att driva. M.a.o erfarenheter från olika håll är alltid användbara.
EssoJ
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Förstår inte varför ni ska ha ett elverk, gammalmodigt tungt och bullrigt mycket störande för omgivningen, blir förbannad var gång någon startar ett elverk.
Skaffa solpaneler fungerar alldeles utmärkt, har använt det i flera år och på två olika bilar, man behöver inte fundera på om man har ström i batterierna dom är ju alltid fulladdade.Använder allt som man behöver som TV, fläkten i Truman C papen ( andningsmask)belysning ja allt nödvändigt.

Köpa elverk är som att köpe tjock tv!!!!

Då har du ingen AC i bodelen !!!!! Varma dagar är det skönt att dra på AC.n och då behöver man 220 v.
 
Toppen