• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
:wideeyed:Hej alla i husbilsklubben!

Ni är fantastiskt duktiga på att hjälpa varandra med olika tips och synpunkter!
Nu vill vi ha tips på vilket elverk vi ska skaffa. Vi behöver driva micron, TV:n o lite annat smått när vi fricampar!
Hur stor effekt behöver man, vilka märken rekomenderas, vad är priserna o.s.v.

Tack på förhand hälsar Ludde Kuddsson i Kungsbacka
 

kjell-owe

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hjärnarp
HBK-Nr
797
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

ang elverk det du beskriver var ganska vanligt när jag höll på med folkrace och rallykross i slutet på 80 talet och in på 90 talet ,man tog en gräsklipparmotor och satte en remskiva på utgående axel en fläktrem till en generator och plötsligt hade man ett fungerande el verk för några tior +arbetet och det fungerade till att ladda batteriet men det är väl inte fint nog att komma ut med något sådant i en husbil för en massa hundra tusen eller retade jag upp någon nu?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Nej, nej kjell-owe (snyggt namn förresten! :p), det där är en riktigt bra idé och borde inte reta någon!

Den har diskuterats här förut och kan man få tag i en likströmsgenerator så är slutresultatet väldigt funktionssäkert, med en växelströmsgenerator finns risken att den går sönder om laddningskabeln ramlar av batteriet under laddning.

Det går säkert att ordna någon sorts skyddskoppling så att växelströmsgeneratorn klarar sig när den körs utan last och då kan man precis som du säger få ihop ett mycket billigt och funktionellt generatoraggregat.

Egentligen behöver man inte så stor motor som en gräsklipparmotor på 3,5 hkr (c:a 2500W) men man kan ju alltid sänka motorvarvet och fortfarande ladda batteriet med 20-30 Amp (240-360 Watt!) om man har rätt utväxling från motorn till generatorn.
Bränsleförbrukningen minskar ju då också.

Använd bara inte kilrem mellan motor och generator, små diametrar av kilremsskivor stjäl mycket effekt och en kuggrem är mycket bättre.
 
F

F.d. 50825

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej,

Vi har en Morelo HB med gasoltank. Har senaste året campat i södra Europa. Vi har nu planer att campa i Skottland och Sverige under höst och vinter. Det kommer även bli en hel del fricamping.

Nu till min fråga! Vi har klarat oss väl med elförsörjningen hittils då solen hjälp till så klart för våra paneler. Men nu när vi kommer till vintrigt Sverige så undrar jag om någn kan tipsa om vilket alternativ som är bäst. Finns ju många lösningar så vi motager gärna era erfarenheter.

Roffe
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej
Du borde klara dig med 1kW som laddningshjälp, du behöver inte välja större. Det är bra med tanke på pris och ljud.

Ett dylikt elverk finns i prisklass 750:- till 12.000:-. Här gäller tydligt att man får det man betalar för. Honda 10i har funnits i väldigt många år och har massor av nöjda användare. Det är klart dyrast i inköp, men ändå det jag föreslår. Det är startvilligt, tryggt och mycket tyst. Vårt Honda går nu på sitt tionde år och fungerar lika bra som när det var nytt.

Försök besöka några som har använder elverk så hör du själv skillnader och kan lättare avgöra vad det får kosta, hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Förstår inte varför ni ska ha ett elverk, gammalmodigt tungt och bullrigt mycket störande för omgivningen, blir förbannad var gång någon startar ett elverk.
Skaffa solpaneler fungerar alldeles utmärkt, har använt det i flera år och på två olika bilar, man behöver inte fundera på om man har ström i batterierna dom är ju alltid fulladdade.Använder allt som man behöver som TV, fläkten i Truman C papen ( andningsmask)belysning ja allt nödvändigt.

Köpa elverk är som att köpe tjock tv!!!!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Det är lätt att tänka "om inte jag behöver elverk så behöver ingen elverk"
Så är det naturligtvis inte. Jag som står på samma ställe en längre tid och har Truma dieselvärmare, kompressorkyl samt en extra frys. Jag behöver ett elverk. Har även en solcell på 150w men det räcker inte. Solen lyser inte alltid på min solcell. Men det är klart att man måste visa hänsyn när man vill starta sitt elverk. Men jag står oftast ensam så det brukar inte vara något problem. Dessutom kör man på hösten och vintern då fungerar inte en solcell.
Ha det
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Förstår inte varför ni ska ha ett elverk, gammalmodigt tungt och bullrigt mycket störande för omgivningen, blir förbannad var gång någon startar ett elverk.
Skaffa solpaneler fungerar alldeles utmärkt, har använt det i flera år och på två olika bilar, man behöver inte fundera på om man har ström i batterierna dom är ju alltid fulladdade.Använder allt som man behöver som TV, fläkten i Truman C papen ( andningsmask)belysning ja allt nödvändigt.

Köpa elverk är som att köpe tjock tv!!!!

Nu är ju det här en mycket gammal tråd där det frågas av flera om elverk. När du svarar så bestämt är du också säker på att du hjälper alla med valet elverk solcell? Tänker på dom olika årstiderna.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Förstår inte varför ni ska ha ett elverk, gammalmodigt tungt och bullrigt mycket störande för omgivningen, blir förbannad var gång någon startar ett elverk.
Skaffa solpaneler fungerar alldeles utmärkt, har använt det i flera år och på två olika bilar, man behöver inte fundera på om man har ström i batterierna dom är ju alltid fulladdade.Använder allt som man behöver som TV, fläkten i Truman C papen ( andningsmask)belysning ja allt nödvändigt.

Köpa elverk är som att köpe tjock tv!!!!

Hur kan du ladda med solpaneler i Sverige på vintern???
Om du blir förbannad när ett elverk startar så föreslår
jag att du åker någonstans där ingen annan vill stå.
Vi kör vårat inbyggda när vi behöver.
Klagomål har vi fått i år under Ölandsbron av en tysk.
Ställde frågan hörs inte bilarna från bron? Då gick han.
HaDe Hasse
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Förstår inte varför ni ska ha ett elverk, gammalmodigt tungt och bullrigt mycket störande för omgivningen, blir förbannad var gång någon startar ett elverk.
Skaffa solpaneler fungerar alldeles utmärkt, har använt det i flera år och på två olika bilar, man behöver inte fundera på om man har ström i batterierna dom är ju alltid fulladdade.Använder allt som man behöver som TV, fläkten i Truman C papen ( andningsmask)belysning ja allt nödvändigt. Köpa elverk är som att köpe tjock tv!!!!

Tolkar ditt inlägg som att du upplever Elverk som störande. Då är vi helt eniga, allt som stör är ett oskick. Så är det även med rykande grillar, skällande hundar, skränande musik o sura grannar... men det finns ju olika grillar, hundar, högtalare, grannar och Elverk. Självklart kan Elverk användas utan att du hör eller ser det. Så tagga ner lite, det finns dom som behöver lite extern energi, särskilt vintertid. Vi klarar oss inte utan vårt Honda elverk men självklart vill vi inte störa utan försöker visa den hänsyn du önskar.

Nu är det lite på samma sätt för dig. Stör inte tråden genom att svara med onödiga påhopp. Det tillför inget positivt. Visa lite hänsyn till den som ställt frågan, tips på elverk, tycker Björn.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej,

Vi har en Morelo HB med gasoltank. Har senaste året campat i södra Europa. Vi har nu planer att campa i Skottland och Sverige under höst och vinter. Det kommer även bli en hel del fricamping.

Nu till min fråga! Vi har klarat oss väl med elförsörjningen hittils då solen hjälp till så klart för våra paneler. Men nu när vi kommer till vintrigt Sverige så undrar jag om någn kan tipsa om vilket alternativ som är bäst. Finns ju många lösningar så vi motager gärna era erfarenheter.

Roffe

Hej,
Det beror på vad för laddare och batteribank du har, vi har en 100amp laddare till 3x160 amp AGM, då behövs det ett bra elverk. Vi har ett inbyggt tec29 med en bra ljuddämpare. Elverk är ett måste om du "frikampar" på vintern.
Och det låter mindre än grannens gräsklippare. Sen behöver man ju inte köra det på natten så att vissa elverkshatare vaknar...:wideeyed:
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej Ludde !
Varför inte kolla på jula de har från 1000w -3000w Kipor.
Jag har själv ett 2000w kostar nu 3995 på JULA.
De elverken kom på andra plats i en test slagen endast av Honda,
Dessa el verk är rena kopiorna av Honda.som kostar mer än dubbelt.

Vi köpte ett sådant Kipor-elverk med ren sinusvåg på 2kW och det fungerar jättebra för vårt behov (fri-camping vintertid). Under sommarhalvåret behöver vi inget mer än solpanelerna.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Råder er att köpa ett elverk av bra kvalitet, Honda är det bästa på marknaden utan tvekan. Köpte ett kipor för att jag tyckte det var ett bra pris och fick ett elverk som startade på 100:de rycket (det går åt 3 öl för varje start) och gick tills dess att man kopplade in en förbrukare med lite hög belastning (1500W). Kipor reglerar inte spänningen lika fint som Honda och har inte förmågan att koppla in en hög belasting utan att lösa ut aggregatet, med andra ord du får ett helvete med Kipor, tro mej, jag lämnade tillbaks aggregatet efter ett år och tog ett Honda och är helnöjd.

Har inte upplevt dina problem med vår Kipor IG2000. Du kanske hade en annan modell?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Skaffa solceller istället för bullrande elverk. Har solceller och aldrig varit nära en elstolpe.

Ni som pratar om solceller istället för elverk vet inte vad det är att vara ute med bilen vintertid, försök vara en vecka i lappland på vintern så ser ni vad solcellerna ger, jag har solceller och elverk
Ha de Paffw
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Skaffa solceller istället för bullrande elverk. Har solceller och aldrig varit nära en elstolpe.

Har du bara sol när du är ute med husbilen? Vi har tyvärr både mulet och regn i flera dagar i sträck och då är solcellen inte till så mycket nytta. Då är det bra med elverk.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

:wideeyed:Hej alla i husbilsklubben!

Ni är fantastiskt duktiga på att hjälpa varandra med olika tips och synpunkter!
Nu vill vi ha tips på vilket elverk vi ska skaffa. Vi behöver driva micron, TV:n o lite annat smått när vi fricampar!
Hur stor effekt behöver man, vilka märken rekomenderas, vad är priserna o.s.v.

Tack på förhand hälsar Ludde Kuddsson i Kungsbacka

Blev det ingen EZA

JOE
 
Toppen