• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
:wideeyed:Hej alla i husbilsklubben!

Ni är fantastiskt duktiga på att hjälpa varandra med olika tips och synpunkter!
Nu vill vi ha tips på vilket elverk vi ska skaffa. Vi behöver driva micron, TV:n o lite annat smått när vi fricampar!
Hur stor effekt behöver man, vilka märken rekomenderas, vad är priserna o.s.v.

Tack på förhand hälsar Ludde Kuddsson i Kungsbacka
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej!
Det finns billiga lösningar för de elverk som inte har en bra sinuskurva.
Köp till ett elektronikskydd som placeras mellan elverket och förbrukaren, kostnad ca 300:-
För att skydda utrustningen ännu bättre, så köp även till ett överspänningsskydd, inga elverk är felfria, kostnad ungefär samma som elektronikskyddet. Har själv ett stationärt elverk hemma på 5,5 Kw (allt för den där blåsten och eventuella blötsnön som kommer här på västkusten). Blev rekomenderad att köpa detta för att skydda elektroniken som bl.a finns i kylskåp, varmvattenberedaren och även i pumpen till vattnet.
kolla på www. defenda.se där köpte jag mina grejer.
En viktig sak är ju, att har du inte jordfelsbrytare monterad i bilens bodel, så ska du även ha en sådan.
/Bosse
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej på er allihop!

Jag har precis köpt ett litet elverk,Hummer KGE 900ti beg. som bara gått två timmar, som nytt alltså! Den förre ägaren har förlagt manualen, är det någon som har eller vet var man får tag i det? det är väldigt likt Hondas 1000w -are .
Är tacksam för alla svar.

Mvh Frank 59:p:p
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej!
Det finns billiga lösningar för de elverk som inte har en bra sinuskurva.
Köp till ett elektronikskydd som placeras mellan elverket och förbrukaren, kostnad ca 300:-

Det var en bra ide, jag har letat o letat på nätet, men hittar inget, jag behöver mer hjälp för att hitta denna produkt.
dotorparn :)
 
F

F.d. 28851

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

hej
många kloga ord men fortfarande mycket forvirrande jag har i alla fall köpt ett Kipor 1100 och med detta aggregat driver jag min Lapptopp utan problem, kan samtidigt se på tv, så jag är nöjd.
Pris 07 2990kr
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Lägg till lite och sattsa på Kipor IG 2000 så driver du även Ac,n

Jag har också köpt denna. Efter att fått tips att denna är bra framför för att kunna köra AC, Tycker att den med prestanda håller ett bra pris.
 
F

F.d. 16636

Guest
Re: Sv: Re: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

om ditt elverk är ett Kipor, vilket är sannolikt, så kan du ladda ned manualer för Kipors produkter från denna adress WWW.KIPOR.COM

jag har hämtat manualen för mitt Kipor KGE 1000TI på denna sidan

Hej. Jag köpt från Bern Berg Marinor och dom byt ut KGE-1300 till IG-1000 series. (sinemaster)

Mine is still in the box, so I haven't looked for the manual, they called after I ordered and told me they changed to the better IG model.
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Re: Sv: Re: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej
Jag köpte ett billigt elverk på rusta 699 kr ger nästan 1000w 220 v. Det finns även 12v uttag så den får driva mycket även ladda 12v när det är slut.

Detta funderar bra för mig det driver bla. en 220v flyttbar hemma Ac som jag har i Husbilen
 
F

F.d. 14443

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Råder er att köpa ett elverk av bra kvalitet, Honda är det bästa på marknaden utan tvekan. Köpte ett kipor för att jag tyckte det var ett bra pris och fick ett elverk som startade på 100:de rycket (det går åt 3 öl för varje start) och gick tills dess att man kopplade in en förbrukare med lite hög belastning (1500W). Kipor reglerar inte spänningen lika fint som Honda och har inte förmågan att koppla in en hög belasting utan att lösa ut aggregatet, med andra ord du får ett helvete med Kipor, tro mej, jag lämnade tillbaks aggregatet efter ett år och tog ett Honda och är helnöjd.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Har inget problem med mitt kipor, startar normalt på 2 ryck, sen sätter jag mig ner och tar ölen och lyssnar på surret!
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Lite allvar kanske!:cool:
Vi har ett Kipor Elverk EX2500 (tror jag den heter) inköpt på Jula! Det har fungerat bra de gånger vi behövt använda det. Det är en tung historia, ca 40kg, men eftersom vi också införskaffade detta för elförsörjning i vår bostad så behövde vi dessa 2500Watt. Där vi bor har vi nämligen elavbrott så fort det är minsta vind eller snöfall! Vi har en släpvagn efter husbilen så vikten är inget problem!!

Anders:) Men bärs kan man väl dricka ändå, oavsett fabrikat!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18476

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Coop Bygg säljer följande elverk. Vad tror ni, uppfyller det tidigare ovan nämda kriterier? ..........
mvh
Werner

Har kört upp 20-30 liter i vårat, funkar bra DVS startar lätt, drar ingen olja, har inte förstört laptop eller elektroniska laddare.
Ljudvolym, på vissa motorsports event vi deltagit i står det långa rader med elagregat bakom bilar å bussar, så länge man inte kör bägge elpatronerna så hör det till de tystare elagregat jag hört.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Någongång i början på 80-talet på en parkeringsplats söder om Sundvall, stannade jag för att
sträcka på benen efter 30 mils körning. Där stod en gammal husvagn med en till synes lika gammal
farbror som också tog en rast för att sedan fortsätta längre upp i Norrland för att fiska. Bredvid
husvagnen stod det en lustig apparat som småputtrade. Nej det var ingen hembränningsapparat men
apparaten var hemmatillverkad. Det var ett elverk som var en blandning av vattenpump och japansk
växelströmsgenerator. Pumpen som nu var borttagen drevs av en Honda fyrtaktsmotor från 70-talet
och där pumpen en gång satt fanns det nu en växelströmsgenerator av okänt ursprung från någon
japansk bil. Denna hemmaladdningsapparat som farbrorn kallade sin skapelse, laddade två
husvagnsbatterier på några timmar på minimal bensinåtgång. 1 liter per uppladdning enligt uppgift.
Och vad tyst den gick. Farbrorn laddade sina batterier 1 gång i veckan för det fanns ju inte så mycket
utrustning i husvagnarna på den tiden. Och till en billig penning. Det är nästan man får lust att göra
något liknande, men det finns väl inte sådana vattenpumpsmotorer från Honda att få tag på längre.
Ni vet väl att det var LUCAS som uppfann mörkret. Inte, fråga dom som kört engelska 50-60 talsbilar.
 
Toppen