• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
:wideeyed:Hej alla i husbilsklubben!

Ni är fantastiskt duktiga på att hjälpa varandra med olika tips och synpunkter!
Nu vill vi ha tips på vilket elverk vi ska skaffa. Vi behöver driva micron, TV:n o lite annat smått när vi fricampar!
Hur stor effekt behöver man, vilka märken rekomenderas, vad är priserna o.s.v.

Tack på förhand hälsar Ludde Kuddsson i Kungsbacka
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej Ludde!
Sök på elverk med sökfunktionen.
Det har skrivits en hel del om detta intressanta ämne tidigare i flera trådar.
Hälsningar från ett oktobergrått Gbg.
 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej
Jag rekommenderar Dometic går tyst och startas inifrån husbilen med en kontrollpanel.
Det kostar klart lite extra men blir mycket bättre.
MVH
Anders
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej Ludde.
Mitt elverk heter: Yamaha EF 1000iS. Fyrtakts, tystgående och bränslesnålt. Vikt 12 kilo.
Det fungerar utmärkt bra och är lättstartat.
Förra sommaren kostade det 8000:- inkl. moms. Vi är mycket nöjda med det.

mvh. Olle.
 

KaloPia

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
538
Medlemskap
2021
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej Ludde !
Varför inte kolla på jula de har från 1000w -3000w Kipor.
Jag har själv ett 2000w kostar nu 3995 på JULA.
De elverken kom på andra plats i en test slagen endast av Honda,
Dessa el verk är rena kopiorna av Honda.som kostar mer än dubbelt.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Mest för pengarna tyckte jag att vi fick när vi köpte det tystgående Kipor 1300. Hondakopia som är mycket tyst. Vi är mycket nöjda.
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Ska du driva känslig elektronik på den ström, som elverket producerar, behöver du ett elverk som ger en jämn sinuskurva. Annars finns det risk att den elektriska prylen går sönder. Det bästa märket med jämna sinuskurvor är Honda. Deras elverk är relativt dyra. Jag har sett andra elverk med automatisk sinusregler. Även de är dyra.

Är du rädd om utrustningen, ska du undvika alla billiga lågprismärken. Jula har en modell som lämnade bra ström, enligt en nyligen genomförd test (jag minns inte av vem, men testet fanns redovisat i vanliga dagstidningar).

Nu behöver inte den elektriska utrustningen gå sönder, men risken ökar om den producerade elen är dålig.
 
F

F.d. 10750

Guest
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Hej
Dometic har elverk från 2000 watt upp till 4500 watt. Dom kostar från 28000:- och uppåt dom har en perfekt sinusvåg med endast 1% distorsion klarar alltså att driva all elektronisk utrustning.Jag har ett företag som säljer Dometics och Waecos produkter (idag samma ägare Dometic) och jag kommer lägga upp en rabatt för medlemmar i husbilsklubben inom en snar framtid. Är det någon som behöver något innan går det bra att maila för pris.
MVH
Anders
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Håller med Home-car. Det är viktigt att bestämma vad elverket skall användas till. Är det finelektronik som datorer Tv etc så skall den ge en jämn sinuskurva för att inte orsaka skada. Kanske var det textet i ViBilägare nr 17 från nov 2007 du läst? Där var Honda EU20i (1600W kontinuerlig drift, 15 200:) och Power Craft Garden 67981G (850 W, 3495:- på Jula) det med bäst sinuskurva av de 5 verk man testat.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Jag har ett billigare Kiporelverk. Lika det som det som nämnts ovan men det lämnar apoximerad sinuskurva.
Samma sak med en inverter, den lämnar också samma typ av aproximerad sinuskurva.

Det finns inverters om lämnar en ren fin sinuskurva men dom är 2-3 gånger så dyra. Varför ren sinus?
En del mätinstrument kan störas av aproximeringen men i stort sett all konsumetelekronik fungerar. Funkar det på invertern funkar det med billigare elverk.

Använder man elverket enbart för att ansluta bodelen till 220V spelar sinuskurvans utseende mindre roll.
Spänningen transformeras och likriktas i laddaren som tar hand om eventuella "störningar".
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Inverters är i dag bestyckade med halvledare och dessa halvledare är särskilt lämpade för att slå till och från strömmen - antingen har man ström eller inte ström.
För att få ut en spänning som har någon likhet med sinuskurva så låter man halvledarna slå till och från på olika nivåer av spänningen och får då en 'trappstegsformad' sinusvåg.
Den här trappstegsvågen kallar man sedan för "modifierad sinus" och den verkar fungera bra för de allra flesta sorters apparater som vi ansluter till invertrarna.

Har man apparater som har ett enklare störningsfilter på ingången på spänningsmatningen kan det nog kanske bli problem ibland men för det mesta så fungerar det.

De nyare elverken med en inverter på utgången ger samma sorts modifierad sinus som en ren inverter från t.ex. 12V men allt beror på hur effektivt störningsfiltret på utgången klipper bort 'spikar' och städar till sinusformen.

Elverk utan inverterutgång ger en ren och fin 230V sinusform på spänningen men detta är inte anledningen till konstruktionen med en roterande generator, den fina sinusformen fick man på köpet när man valde känd elektromekanisk teknik med roterande generator.

Köper man en liten omformare för att mata laptopen med 19V från 12V i bilen har man köpt en liten inverter och även de här små invertrarna har en switchad kretslösning och ett mer eller mindre framgångsrikt störningsfilter på utgången till laptopen.

Beroende på effektbehovet får man välja typ av generator, ska man köra elpatron, cirkulationspump, micro, bilens motorvärmare mm blir det ett manligt dieselaggregat på 4-5 kW men ska man bara ersätta 3-4 Ampere som dras från ett 12V förbrukarbatteri så räcker det egentligen med ett minielverk på 50 W (= 0,05 kW).
Så små motordrivna elverk finns inte men däremot finns det då bränslecelllösningar (t.ex. Efoy).
Mer om Efoy finns här, börja läsa inlägg nr 97:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t21405-3/
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vad köpa för elverk, tipsa oss!

Coop Bygg säljer följande elverk. Vad tror ni, uppfyller det tidigare ovan nämda kriterier?

Home Work GT 2700-2
Bensindrivet elverk. 230 V AC,50Hz 2,0kva och 12V uttag.
Utrustad med överbelastningsskydd.
Luftkyld motor på 6,5 hk, med toppventiler och olkevakt.
Tankvolym 15 liter blyfri bensin. Drifttid ca 13 tim/tank
Stativ av stålrör. Stl 59x43x43,5 cm. Vikt 45kg
Pris 1895 kr

mvh
Werner
 
Toppen