• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gör Ni om

J

Jarn

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Michael, jag hade en dieseldriven personbil med stämpelverk. Jag tror det var i slutet på 70-talet.

Då använde jag omvänd taktik mot din. Jag lät tullaren rota runt bland väskorna, sedan var det bara att köra in i landet.
Det jag då inte gjorde, det var att "stämpla in" fordonet i Sverige. Då kunde jag köra någon eller några månader i Sverige, sedan tog jag billigaste färjan ToR Helsingborg - Helsingör och stämplade in då i stället.

Alltså skaffade man sig några månaders körning skattefritt....... :)

Det jag också vill säga med detta, är att ju fler påhitt o regler som myndigheterna kommer med, ju fler ideer blir det för att kunna kringgå dessa regler.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Att sälja husbilen och köpa husvagn är troligen inget allternativ för även personbilen kommer säkert också att beskattas med kilometerskatt då.

Om det inte blir så att även personbilen får kilometerskatt så har ju regeringen som inför skatten inte uppnått någon bättre miljö, ty den som isåfall köper husvagn skaffar sig säkert en större personbil som går på diesel.

Det som återstår är att åka runt i sin husbil fast något mindre och runt hemorten.

Måtte gud förbjuda detta senarium, jag har stora problem med att sitta här inne ändå när jag kunde varit ute på helgerna med lilla frugan och hafft det bra.

Hälsar Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej, jag åkte också diesel på den tiden och det gick att fuska då med.

Man kunde åka ut ur Sverige när man skulle till Danmark. Sedan kunde man åka till Norge och sedan in i Sverige utan att någon kollade någonting.
(Åkte gratis på alla Färjor).

Sedan kunde man köra tills nästa gång man skulle göra "stämplingen" till Skattemyndigheten.
Upplagt för rena skojerier.

Nej, Jag gjorde inte detta! Jag skrev bara att man KUNDE gjort det.

Hls kurt.:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej
Är inte säker men har hört att vägtrafikskatten i våra nordiska grannländer är c;a 12000 kr för en normalstor husbil
Någon som vet
mvh deicer
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej
Vi kommer att fortsätta köra, dock så litet som möjligt inom sveriges gränser. Frikampa så mycket som möjligt!
Dessa besparingar har vi redan börjat praktisera till fullo !
Med glada hälsningar/ Pebben
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Jag har inte läst på riktigt hur de nya förslagen med bilskatten kommer att se ut.

Men om jag har läst rätt kommer man att beskattas per mil.
Detta måste väl bara gälla inom sveriges gränser.
Svenska staten kan väl inte beskatta mig om jag kör utomlands, eller ????

En som hoppas på det bästa. och kör mesta tiden utanför sverige.

Hi.Life
 
B

brell51

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Som vanligt knyta handen i fickan, efter en 3-4 tankningar har jag glömt höjningen.Låter det Svenskt?
Jag slutar inte för de jag går med knuten hand hela tiden ifall dom hittar på nytt
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

:cool: För kännedom, Skatten som vi pratar om är avsedd för Tunga Lastbilar samt släp.
Skatten är under utredning av bla, Sika för Regeringen så det är ingen färdig motion ännu.

Gå gärna in under forumet för Försäkringar & Skatter där ni kan läsa vidare.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej
Är inte säker men har hört att vägtrafikskatten i våra nordiska grannländer är c;a 12000 kr för en normalstor husbil
Någon som vet
mvh deicer

14000:- i Vägskatt betalade våra Danska vänner för en Vw California (samma bil som vi hade förut, Diesel).
Vi mötte dom förra året på Höstträffen på Skattegården. Hls kurt.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Vad gör Ni om

Hej
Är inte säker men har hört att vägtrafikskatten i våra nordiska grannländer är c;a 12000 kr för en normalstor husbil
Någon som vet
mvh deicer
hej
vi betaler 10000 året i vejskat på vores dethleff og 10.000 i forsikring
desuden er husbilerne dyrere i Danmark på grundt af høj registerings afgift

men vi på spare på noget andet for husbilen vil vi ikke undvære, den gir os så meget glæde, tænk bare på at uden husbilen havde vi nok ikke været medlem i Husbilsklubben
og tænk hvad vi så havde mistet i vores liv:spinny: uuuh bare tanken

hilsen Marianne 788
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej på er DANSKA husbilsvänner och alla andra
Det verkar vara billigt att åka husbil i Sverige men med eu ska vi ju alla ha samma kostnader så frågan är om Danmark sänker eller vi höjer. personligen tror jag på en höjning i Sverige
P.S känner mig pesimistik.
mvh deicer
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Kurt & Monica,

Jag betalar € 148 (SEK 1361) i vägskatt årligen för en Mercedes Benz 2.7 liters 158 HK, 7,5 m lång, vikt 3,5t husbil. Känner mig jätte nöjd om jag ser vilka priser man betalar i dom Skandinaviska länder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Vad gör Ni om

och man blir nog bara hes pä rösten, när man gnällt tillräckligt?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hej Belgien 1, (Roland). HUR MÅR DU?

Ja, kompis, det är ganska "lustigt" att det kan skilja så mycket mellan våra länder. Du kunde ju läsa om vad våra vänner Marianne & Michael i Danmark betalar. Åså kommer Du och knäcket oss med Ert pris i Belgien.

Jag skulle gärna skicka detta spörsmål vidare till våra Norska vänner. Alltså en ren fråga till er:

Hur mycket betalar Ni i Vägskatt och hur mycket betalar Ni i Försäkring. En fråga kvar: Vad kostar Dieseln resp. Bensinen i skrivande stund i Norge??

Hls kurt:swoon:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Hejsan Kurt & Monica,

Mår bra men ser fortfarande inte fram mot fredagen den 080215 :(

När jag sålde min f.detta husbil hade jag tankar att köpa en ny eller begagnat husbil, jätteglad att jag inte gjorde, men det är klart ska dom införa ett slags stämpelkort som dom hade tidigare skulle jag klara mig ganska bra. Det skulle för min del bli 47 veckor utomlands och 5 veckor i Sverige :). Det blev en mindre chock för mig vad dom betalar i Norge tur att jag satt på en stol hade annars brutit benen.

Bränsle priserna idag i Gent (billigast på dom obemannade stationer bensin) € 1,362 (98 oktan), diesel € 1,049. Efter motorvägen bensin € 1,482 (98 oktan), diesel € 1,192.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vad gör Ni om

sigpic3219_7.gif
sigpic3219_7.gif
Ja jag forsätter åka eller flyttar. Säger inte vart men gissa
Kram
från
Skogis
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vad gör Ni om

Skogis,

Vad tusan nu då trodde inte mina ögon, två kaniner ;).
 
Toppen